The aim of this study was to systematically analyze researches related to school dropouts at the level of primary and secondary education in Turkey. For this purpose, 20 articles and theses which are in accordance with the research criteria were examined. The articles and theses are based on their aims, designs, study groups, results and recommendations. The majority of the researches conducted from the12-year compulsory education in Turkey was introduced, consists of qualitative and mixed research. In these researches conducted with students, teachers, administrators and school-leaving individuals, the reasons, results and suggestions for resolving or reducing school dropout were investigated.
School Dropout Results of School Drop-Out School Dropout in Turkey Student Inequality In Education
Bu çalışma Türkiye’de ilköğretim ve ortaöğretim düzeyinde okul terki
ile ilgili yapılmış araştırmaların sistematik analizini yapmak amacıyla
gerçekleştirilmiştir. Bu amaçla araştırma kriterlerine ( araştırmanların
amaçları, desenleri, katılımcıları, sonuç ve önerileri) uygun olarak 20 makale
ve tez incelenmiştir. Makale ve tezler değerlendirilirken amaçları, desenleri,
çalışma grupları, sonuçları ve önerileri temel alınmıştır. Türkiye’de 12 yıllık
zorunlu eğitime geçildiği 2012 yılı ve sonrasında gerçekleştirilen
araştırmaların büyük bir çoğunluğu nitel ve karma araştırmalardan oluşmaktadır.
Öğrenci, öğretmen, yönetici ve okulu terk etmiş bireylerle gerçekleştirilmiş
olan bu araştırmalarda okul terkinin nedenleri, sonuçları ve okul terkini
engellemeye ya da azaltmaya yönelik çözüm önerileri ele alınmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | July 27, 2020 |
Submission Date | September 5, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 10 Issue: 2 |
İletişim
Telefon Numarası: +90 0318 357 35 92
Faks Numarası: +90 0318 357 35 97
e-mail: sbd@kku.edu.tr
Posta Adresi: Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müdürlüğü, Merkez Yerleşke, 71450, Yahşihan-KIRIKKALE