Amaç: Bu çalışma, Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği (RSHH) dersinin, öğrencilerin duygusal durumlara yaklaşma-kaçınma düzeyleri ve problem çözme becerileri üzerine etkisini ortaya koymak amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Kırıkkale Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi dördüncü sınıf öğrencileri üzerinde son test kontrol gruplu desende yarı deneysel olarak gerçekleştirilen çalışma Eylül 2014 ile Şubat 2015 tarihleri arasında yapılmıştır. RSHH dersi alan öğrenciler çalışma grubunu, fakültedeki diğer bölümlerin öğrencileri ise kontrol grubunu oluşturmuştur. Çalışma grubuna ön test-son test, kontrol grubuna ise sadece son test uygulanmıştır. Çalışmaya katılmayı kabul eden 164 öğrenci örneklemi oluşturmuştur. Örneklemin 44’ü çalışma, 120’si kontrol grubundan oluşmuştur. Veriler araştırmacılar tarafından oluşturulan Kişisel Bilgi Formu, Duygu Gereksinimleri Ölçeği (DGÖ) ve Problem Çözme Envanteri (PÇE) ile toplanmıştır. Toplanan veriler tanımlayıcı istatistiksel analizlerle, ki-kare, ANOVA, Wilcoxon ve Man Whitney U testleri ile değerlendirilmiştir.
Bulgular: Öğrencilerin %43,9’u duygularını ifade etmede zorluk yaşadıklarını ve %56,1’i aile ve akrabalarından duygusal destek aldıklarını belirtmişlerdir. Çalışma grubunun, DGÖ ve “duygulara yaklaşma” alt boyutunun ön test ile son test puan ortalaması arasındaki fark istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur (p<0,05). Çalışma grubunda yer alan öğrencilerin PÇE den aldıkları ön test ile son test puan ortalaması arasındaki farkın istatistiksel olarak anlamlı olduğu belirlenmiştir (p<0,001). Çalışma ve kontrol grubunun da son testte duygulara yaklaşma alt ölçeğinden aldıkları puan ortalaması arasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmuştur (p<0,05).
Sonuç: RSHH dersini alan öğrencilerin; duygulara yaklaşma becerisi anlamlı derecede artarken, problem çözme algısında olumlu yönde istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmamıştır. Öğrencilerin problem çözme algılarının, duygu gereksiniminin yanında problem çözmenin başka bileşenleri açısından da incelenerek değerlendirilmesi ve problem çözme becerisini arttırmaya yönelik etkinlikler yapılması önerilir.
Purpose: This study was conducted to explore the impact of the Mental Health and Psychiatric Diseases Nursing (MHPDN) course on the levels of approach-avoidance towards emotional situations of student nurses and on their problem-solving skills.
Method: The study was conducted over the period September 2014 - February 2015 with fourth-year students in the Kırıkkale University Health Sciences Faculty and was of quasi-experimental design, using a posttest and a control group. The students taking the MHPDN course were recruited as the study group while the students in the other departments of the Nursing Faculty comprised the control group. A pretest and posttest was administered to the study group while the control group was administered only a posttest. The sample constituted 164 students who agreed to participate in the study. 44 students of the sample are study group and 120 students of the sample are control group. The researchers collected the data using a Personal Information Form, the Emotional Needs Scale (ENS) and the Problem-solving Inventory (PSI). The data collected were evaluated using descriptive statistical analysis, chi-square, ANOVA, Mann Whitney U and Wilcoxon tests.
Results: Of the students, 43.9% reported that they had difficulty expressing their emotions and 56.1% said that they received emotional support from their family and relatives. The differences between the mean scores of the study group on the ENS pretest and posttest and on the sub-scale of "approach to emotions" were found to be statistically significant (p<0.05). It was also found that the differences between the mean scores of the study group students on the PSI pretest and posttest were statistically significant (p<0.001). The differences between the posttest mean scores of the study and control groups in the sub-scale "approach to emotions" were statistically significant (p<0.05).
Conclusion: The results showed that the skills of the students taking the MHPDN course in terms of their approach to emotions had significantly increased while no statistically positive and significant difference was found in the perceptions of problem-solving. It is recommended that the problem-solving perceptions of students should be evaluated together with emotional needs and other factors, and training activities should be carried out to increase problem-solving skills.
Subjects | Health Care Administration |
---|---|
Journal Section | Original Article |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2016 |
Submission Date | December 11, 2015 |
Acceptance Date | January 16, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 |