Categorical variables are frequently used in studies related to health sciences. Methods that used in the analysis of studies having such type of data, in some
cases may be insufficient and it is also difficult to interpret the relationship between such variables. One of the methods used to eliminate this problem, is the
multiple correspondence analysis. This analysis is a method which facilitates the interpretation of categorical variables, the similarities, the differences and the
association between the row and column variables in contingency tables (cross-table) and it also graphically displays co-variations of variables on a less
dimensional space.
In this study, it was aimed to investigate the relationships between the factors affecting the students‟ eating habits by examining the eating habits of the first and
third year students at Kocaeli University School of Medicine. Data of survey was collected by conducting a questionnaire to the students and the results of
multiple correspondence analyses were discussed. When you look at the obtained factors of students' eating habits, in general, the level of nutrition knowledge
and the place where students live were found to be significant factors. Also, it was concluded that the female students rather than male students, and the
students who live with their parents rather than other students have more regular and healthy nutrition.
Eating habits multiple correspondence analysis catagorical data analysis contingency tables
Sağlık bilimlerinde yapılan çalışmalarda
kategorik değişkenler sıklıkla kullanılmaktadır. Bu tip verilerin analizini
içeren çalışmalarda kullanılan yöntemler bazı durumlarda yetersiz kalabilmekte
ve değişkenler arasındaki ilişkileri yorumlamak zorlaşmaktadır. Bu sorunu
ortadan kaldırmak için kullanılan yöntemlerden biri de çoklu uyum analizidir.
Analiz, kategorik değişkenlerin yorumlanmasını kolaylaştıran, kontenjans
tablolarında (çapraz tablo) satır ve sütun değişkenleri arasındaki
benzerlikleri, farklılıkları, ilişkileri ve bu değişkenlerin birlikte
değişimlerini daha az boyutlu bir uzayda grafiksel olarak gösteren bir
yöntemdir.
Bu çalışmada, Kocaeli Üniversitesi Tıp
Fakültesi 1. ve 3. sınıfındaki öğrencilerin beslenme alışkanlıkları
incelenerek, öğrencilerin beslenme alışkanlıklarını etkileyen faktörler
arasındaki ilişkileri ortaya koymak amaçlanmıştır. Öğrencilere anket
uygulanarak veriler elde edilmiş ve çoklu uyum analizi yönteminin sonuçları
tartışılmıştır. Genel olarak öğrencilerin beslenme alışkanlıklarını etkileyen
faktörlere bakıldığında, beslenme bilgi düzeylerinin ve yaşadıkları yerlerin önemli
olduğu tespit edilmiştir. Kız öğrencilerin erkek öğrencilere göre ve
ailelerinin yanında yaşayan öğrencilerin ise diğer öğrencilere göre daha
düzenli ve sağlıklı beslendiği sonucu ortaya çıkmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Original Article |
Authors | |
Publication Date | May 31, 2017 |
Submission Date | March 29, 2017 |
Acceptance Date | May 10, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 3 Issue: 2 |