Amaç: Bu araştırma, hemşirelik öğrencilerinin meslek seçimlerini etkileyen faktörlerin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı ve kesitsel olarak yapılan araştırmanın evrenini Hemşirelik bölümünde 2016-2017 öğretim yılı bahar döneminde öğretim gören 1329 hemşirelik öğrencisi oluşturmuştur. Araştırmada örneklem seçimine gidilmemiş ve evrenin tümü örnekleme alınmıştır. Araştırma 776 hemşirelik öğrencisi (katılım oranı %58,3) ile tamamlanmıştır. Araştırma öncesi, etik kurul onayı ve kurum izni alınmıştır. Araştırmanın verileri öğrenci bilgi formu ve hemşirelikte meslek seçim ölçeği ile toplanmıştır. Verilerin analizinde, bağımsız örneklem t testi ve tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Tanımlayıcı istatistikler olarak ortalama, standart sapma, frekans ve yüzde değerleri verilmiştir.
Bulgular: Öğrencilerin %62,4’ü hemşirelik mesleğini seçme nedenini “İşsiz kalınmayacağını düşünme” olarak belirtmişlerdir. Öğrencilerin hemşirelikte meslek seçim ölçeği puan ortalamaları 50,64±15,30; mesleki uygunluk ve yaşamsal nedenler alt ölçek puan ortalamaları sırası ile 52,67±19,90 ve 46,91±16,40 olarak saptanmıştır. Öğrencilerin meslek seçiminde en önemli etkiye sahip olan ifadenin 77,09±25,37 ortalama puanı ile “Her zaman insanlara yardım etmek istemişimdir” olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin HMSÖ puan ortalamaları ile sınıf, cinsiyet, mesleği isteyerek seçme, tercih sırası, toplumun mesleğe bakış açısına ilişkin görüşleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olduğu saptanmıştır (p<0,05).
Sonuç: Öğrencilerin hemşireliği seçmelerindeki en büyük faktörün istihdam olanağı olduğu, mesleki uygunluk alt ölçek puan ortalamalarının yaşamsal nedenlerden daha etkili olduğu belirlenmiştir.
Objective: This study was conducted to determine the factors affecting the career choices of nursing students.
Methods: The population of this descriptive and cross-sectional study consisted of 1329 nursing students studying in the Department of Nursing during the Spring term of 2016-2017. A sample was not selected, and instead the whole population was studied. The study was completed with 776 nursing students (participation rate 58.3%). An ethics committee and board approvals were obtained prior to the study. The data was obtained using a Student Information Form, and the Nursing Career Decision Scale. The data was analyzed using independent samples t test, and a one-way ANOVA. Descriptive analyzes used were mean, standard deviation, frequency, and percentage.
Results: Percentage of 64.2 of the students reported “Low unemployment rate” as their career choice reason. The NCDS mean score of the students was 50.64±15.30, the mean scores for “congruence” and “survival/need” subscales were respectively 52.67±19.90, and 46.91±16.40. The statement “I have always wanted to help people” had the most important impact in career choices of the students with a score of 77.09±25.37. There was a significant difference between the NCDS mean scores and grade, gender, selecting the career willingly, order of preference, and the society’s views towards the occupation (p<0.05).
Conclusion: The most important factor for the students for choosing the career was high employment rate, and the mean scores of the congruence subscale were higher than the scores of the survival/need subscale.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Nursing, Health Care Administration |
Journal Section | Original Article | Midwifery & Nursing |
Authors | |
Publication Date | May 20, 2019 |
Submission Date | February 25, 2019 |
Acceptance Date | May 2, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 5 Issue: 2 |