Van, which has a great historical background, was destroyed in the last period of the Ottoman Empire, especially during the First World War, with the Armenian revolts and the Russian occupation that followed. With the proclamation of the Republic, Van, which was among the provinces of the new state, was rebuilt within the framework of the founding philosophy of the state, and its problems in areas such as public works, economic, social and cultural were tried to be resolved. Between the years of 1923 and 1960, covering the Single Party and Democrat Party periods, new steps were taken in transportation and transportation, which are among the most fundamental problems of the province, for the re-development of Van. Irrigation channels were opened in order to ensure the development of Van in the field of agriculture and new studies were carried out to solve the drinking water problem.
These studies continued in the 1960s and 2000s, and a migration-resettlement policy was implemented in order to increase the population that would provide development in Van. In this period, the extension of the railways to reach Van and a short time later to Iran made Van an important transit center in the region. Many regional directorates opened in Van during this period also made the city an important administrative center. Many factories and workshops were opened in Van by public and private enterprises and new job opportunities were increased. In the said period, new schools were opened in primary and secondary education in order to ensure the development of Van in the fields of education and culture. Studies carried out in line with Atatürk's will in higher education yielded results and Yüzüncü Yıl University was opened on 20 July 1982. However, the destruction caused by the earthquakes that took place during the period negatively affected the studies.
Büyük bir tarihî geçmişe sahip olan Van, Osmanlı Devleti’nin son döneminde özellikle I. Dünya Savaşı yıllarında çıkan Ermeni isyanları ve ardından gerçekleşen Rus işgali ile yakılıp yıkılmıştı. Cumhuriyetin ilanı ile birlikte yeni devletin vilâyetleri arasında yer alan Van, devletin kuruluş felsefesi çerçevesinde yeniden inşa edilerek, bayındırlık, iktisadî, sosyal, kültürel gibi alanlardaki sorunları giderilmeye çalışılmıştır. Tek Parti ve Demokrat Parti dönemlerini kapsayan 1923-1960 yılları arasında Van’ın yeniden kalkındırılması için vilâyetin en temel sorunları arasında yer alan ulaşım ve taşımacılıkta yeni adımlar atılmıştır. Van’ın tarım alanında gelişmesini sağlamak amacıyla sulama kanalları açılmış ve içme suyu sorunu çözmek amacıyla yeni çalışmalar yapılmıştır.
1960’tan 2000’li yıllarda da söz konusu çalışmalar devam ettirilmiş, Van’da kalkınmayı sağlayacak nüfusun artırılması için göç-iskân politikası uygulanmıştır. Bu dönemde demiryollarının Van’a ve kısa bir süre sonra da İran’a ulaşacak şekilde uzatılması Van’ı bölgede önemli bir transit merkez haline getirmiştir. Bu dönemde Van’da açılan birçok bölge müdürlüğü, şehri önemli bir idarî merkez konumuna da getirmişti. Van’da kamu ve özel teşebbüs tarafından birçok fabrika ve imalathane açılmış ve yeni iş olanakları artırılmıştır. Söz konusu dönemde Van’ın eğitim ve kültür alanlarında gelişmesini sağlamak amacıyla ilk ve orta öğretimde yeni okullar açılmıştır. Yükseköğretimde Atatürk’ün vasiyeti doğrultusunda yapılan çalışmalar sonuç vermiş ve 20 Temmuz 1982’de Yüzüncü Yıl Üniversitesi açılmıştır. Ancak dönem içerisinde meydana gelen depremlerin yol açtığı yıkım, yapılan çalışmaları olumsuz etkilemiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |
Social Sciences: Theory & Practice is an international scientific journal for the publication of research and studies covering all aspects of social sciences and related discipline.