Geometry, reflecting the axiomatic structure of mathematics, is a formal science where spatial thinking takes precedence. Especially at the middle school level, the effective use of computer-based technologies in instructional processes is crucial for supporting students' deep and meaningful learning and enhancing their intuitive thinking skills in the context of geometry education. The aim of this study was to gather the opinions of middle school mathematics teachers regarding the use of computer and internet-based technologies in the geometry instruction process. thirteen experienced mathematics teachers working in public schools participated in the study, which was designed using a case study pattern as a qualitative research method. Content analysis was conducted on the data collected through a semi-structured form. According to the results of the study, mathematics teachers are aware of the importance of utilizing technology in geometry instruction. They recognize that dynamic software and educational platforms contribute to the development of students' spatial skills. However, due to limited Technological Pedagogical Content Knowledge, teachers tend to continue using other methods.
Geometri, matematiğin aksiyomatik yapısını yansıtan bir öğrenme alanı olup uzamsal düşünmenin ön planda olduğu formel bir bilimdir. Özellikle ortaokul kademesinde öğrencilerin derin ve anlamlı öğrenmelerinin desteklenerek sezgisel düşünme becerilerinin geliştirilmesi bağlamında bilgisayar tabanlı teknolojilerin öğretim süreçlerinde etkin olarak kullanılması oldukça önemlidir. Bu çalışmada ortaokulda görev yapan matematik öğretmenlerinin geometri öğretimi sürecinde bilgisayar ve internet tabanlı teknolojilerin kullanımına yönelik görüşlerinin alınması amaçlanmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseninde tasarlanan çalışmaya devlet okullarında görev yapan on üç deneyimli matematik öğretmeni katılmıştır. Yarı yapılandırılmış form aracılığıyla toplanan verilerin içerik çözümlemesi yapılmıştır. Çalışmanın sonuçlarına göre matematik öğretmenleri geometri öğretiminde teknolojiden yararlanmanın bilincine sahip oldukları, dinamik yazılımların ve eğitici platformların öğrencilerin uzamsal becerilerinin gelişimine katkı sunduğunun farkında oldukları ancak teknopedagojik yeterliklerinin sınırlı olduğu anlaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Mathematics Education |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Early Pub Date | June 29, 2024 |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | March 4, 2024 |
Acceptance Date | May 2, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 8 Issue: 1 |
Social Sciences: Theory & Practice is an international scientific journal for the publication of research and studies covering all aspects of social sciences and related discipline.