Objective: The aim of this study is to determine anger expression style
of last year students in Faculty of Health Sciences.
Material and Methods: This
descriptive study was carried out with the participation of 114 senior grade
students from the Department of Nursing, Health Management and Child. Data were
collected by using the “Trait Anger Expression Scale” which was developed to
determine anger expression styles. The scale consists of 34 items and quadruple
Likert Type Scaling. A high score of continuous anger showed that anger level
was high. The high score of anger control scale indicated that anger could be
controlled. The high score of anger-out scale indicated that anger could be
easily expressed, and the high score for inward anger subscale showed that
anger was suppressed.
Results: Nursing
students made up 62.3% of the study population while 16.7% were health
management students and 21.1% child development students. It was determined
that the students had moderate anger behavior, their level of suppression of
anger was low, they could not express their anger easily and they had moderate
anger controls. Furthermore, there was a
positive correlation between continuous anger and inward anger and anger
expression, while there was a negative correlation with anger control. There
was no significant difference among the departments in terms of general anger
status.
Conclusion: In this study, it was determined that students
experienced moderate anger, could not express their anger easily, and their
anger suppression levels and anger controls were low. It may be advisable to
plan education and trainings in order to control the anger of the students who
will work in the field of health and to develop methods for dealing with anger
in an appropriate manner, and to add issues of anger control to the content of
the related courses.
Anger anger management style child development health management nursing university students
Amaç: Bu çalışmanın
amacı, Sağlık Bilimleri Fakültesi son sınıf öğrencilerinin öfke ifade
tarzlarını belirlemektir.
Gereç ve Yöntemler: Tanımlayıcı
tipte yapılan araştırma bir kamu üniversitesinin Sağlık Bilimleri Fakültesi
Hemşirelik, Sağlık Yönetimi ve Çocuk Gelişimi Bölümü son sınıf 198 öğrencinin
114’ünün katılımı ile gerçekleşmiştir (katılım oranı %58). Veriler, öfke ifade
tarzlarını belirlemek amacıyla geliştirilmiş “Sürekli Öfke/Öfke İfade Tarzı
Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır. Ölçek 34 maddeli ve 4’lü likert tipinden
oluşmaktadır. Sürekli öfkeden alınan yüksek puan öfke düzeyinin yüksek
olduğunu; öfke kontrolü ölçeğinden alınan yüksek puan öfkenin kontrol
edilebildiğini, öfke dışa vurum ölçeğinden alınan yüksek puan, öfkenin kolayca
ifade edilebiliyor olduğunu ve öfke içe vurum alt ölçeğinden alınan yüksek puan
ise öfkenin bastırılmış olduğunu göstermektedir.
Bulgular: Öğrencilerin %62.3’ü
Hemşirelik, %16.7’si Sağlık Yönetimi ve %21.1’i ise Çocuk Gelişimi bölümünde
okumaktadır. Öğrencilerin orta düzeyde öfke davranışı gösterdikleri; öfke
durumunu bastırma düzeylerinin düşük olduğu, öfkelerini kolay ifade
edemedikleri ve orta düzeyde öfke kontrolleri olduğu belirlenmiştir. Ayrıca
öğrencilerin sürekli öfke ile öfke içe vurumu (r=0.44; p≤05) ve öfke dışa
vurumu (r=0.71; p=0.00) arasında pozitif anlamlı; öfke kontrolü (r=-0.44;
p=0.00) ile arasında ise negatif anlamlı bir ilişki görülmüştür. Genel öfke
durumu açısından bölümler arasında fark anlamlı bulunmamıştır.
Sonuç: Çalışmada, öğrencilerin orta düzeyde öfke
yaşadıkları, öfkelerini kolay ifade edemedikleri, öfkeyi bastırma düzeylerinin
ve öfke kontrollerinin düşük olduğu belirlenmiştir. Sağlık alanında çalışacak
öğrencilerinin öfkelerini kontrol etme ve uygun şekilde öfkeyle baş etme
yöntemlerini geliştirmeleri açısından eğitimlerin planlanması, ilgili derslerin
içeriğine öfke kontrolü konularının eklenmesi önerilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2019 |
Submission Date | October 4, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 21 Issue: 2 |
This Journal is a Publication of Kırıkkale University Faculty of Medicine.