In Turkey, first-year preservice English teachers learn L2 writing in at least two compulsory courses throughout their undergraduate ELT programs. This study, conducted in this context, intends to investigate preservice English teachers’ perceptions about L2 undergraduate writing difficulty and their causal attributions for these difficulties. It also aims to examine the relationship between density/variety of perceived difficulty in L2 writing and writing scores. For these purposes, the case study approach was adopted. In order to answer three research questions, in-depth interviews were conducted with 26 first-year preservice teachers studying in the ELT department of a Turkish state university, and their first-midterm writing scores were collected. According to the findings, firstly all the interviewees agreed that students in the program had difficulty while writing in L2. Secondly, the correlational analyses revealed a negative relationship between density/variety of perceived L2 writing difficulty and writing scores. Lastly, three main sources of perceived writing difficulty were identified: 1) student-based sources, 2) educational practices and tendencies and 3) lecturer-based sources. After all, the related inferences, discussions and suggestions about learning and teaching of L2 writing have been addressed based on the current findings.
Türkiye'de, birinci sınıf hizmet öncesi İngilizce öğretmenleri, lisans programları boyunca en az iki zorunlu derste ikinci dilde yazmayı öğrenmektedirler. Bu ortamda yapılan mevcut çalışma, İngilizce öğretmen adaylarının lisans programları sırasında ikinci dilde yazma zorluğu hakkındaki algılarını ve bu zorluklarla ilgili nedensel yüklemelerini incelemeyi amaçlamaktadır. Ayrıca ikinci dilde yazmada algılanan zorluk derecesi / çeşitliliği ve yazma puanlarında arasındaki ilişkiyi incelemeyi amaçlamaktadır. Bu amaçlar doğrultusunda vaka çalışması yaklaşımı benimsenmiştir. Üç araştırma sorusunu yanıtlamak için, bir Türk devlet üniversitesinin İngilizce Öğretmenliği bölümünde öğrenim gören 26 birinci sınıf öğretmen adayıyla derinlemesine görüşmeler yapılmış ve ilk ara sınav notları toplanmıştır. Bulgulara göre, öncelikle tüm görüşülen kişiler programdaki öğrencilerin ikici dilde yazarken zorluk yaşadıklarını kabul etmektedir. İkincisi, korelasyonel analizler algılanan ikinci dilde yazma güçlüğü sıklığı / çeşitliliği ile yazma puanları arasında negatif bir ilişki olduğunu ortaya koymuştur. Son olarak, algılanan üç ana yazma zorluğu kaynağı belirlenmiştir: 1) öğrenci temelli kaynaklar, 2) eğitim uygulamaları ve eğilimleri ve 3) öğretim görevlisi temelli kaynaklar. Sonuç olarak, ikinci dilde yazmanın öğrenilmesi ve öğretilmesi ile ilgili çıkarımlar, tartışmalar ve öneriler mevcut bulgulara dayanılarak ele alınmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 25, 2019 |
Acceptance Date | February 8, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |