Technological advances
that took place in the 21st century have caused great changes in our
lives. Today, children are growing up in an environment where internet and
interactive technologies are widely used since infancy. Therefore, it is not
possible to remove children from this world who are introduced to the digital
world from a very young age and live a life intertwined with this world. In
this case, it is the duty of parents and teachers to ensure that children are
present in a safe and informed way in digital environments. The aim of the
research was to determine the knowledge of teachers about digital addiction and
to find out the solutions proposed for the students who developed digital
addiction. This research is based on qualitative research type and basic
research design. In the research, snowball / chain sampling method was used to
determine the group of participants. The participants of the study consist of
pre-school teachers and classroom teachers working in different provinces of
our country. In the study, semi-structured interview form was used as data
collection tool. Interviews were made face to face, phone calls or online.
Within the scope of the research, the data obtained at the end of the data
collection process on the internet were analyzed and interpreted using content
analysis technique. Data were analyzed in detail, systematized by thematization
and coding and interpreted and evaluated. According to the findings of the data
analysis, while the highest frequency is (f = 16) “not to be separated from
technological devices”, the analysis of teachers thoughts about digital
dependence, problem behaviours teachers observed in their students developing
digital dependence “Aggressive and offensive behaviors” is (f = 8). The highest
frequency of the solution suggestions put forward by the teachers in the fight
against digital addiction in their students is setting boundary (f = 11).
21. yüzyılda
meydana gelen teknolojik ilerlemeler hayatımızda çok büyük değişikliklere neden
olmuştur. Günümüz çocukları, bebeklik dönemlerinden itibaren internet ve
etkileşimli teknolojilerin yaygın biçimde kullanıldığı bir ortamda
büyümektedirler. Dolayısıyla çok küçük
yaşlardan itibaren dijital dünyayla tanışan ve bu dünya ile iç içe bir yaşam
süren çocukları bu dünyadan uzaklaştırmak mümkün değildir. Bu durumda aile ve
öğretmenlere düşen görev çocukların dijital ortamlarda güvenli ve bilinçli bir
şekilde bulunmalarını sağlamaktır. Araştırma ile öğretmenlerin dijital
bağımlılık hakkındaki bilgilerinin tespit edilmesi ve dijital bağımlılık
geliştiren öğrencilerine ilişkin önerdikleri çözüm yollarının ortaya
çıkarılması amaçlanmıştır. Bu araştırma, nitel araştırma türünde ve temel
araştırma desenine dayalı olarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmada katılımcı grubunun
belirlenmesinde kartopu/zincirleme örnekleme yöntemi kullanılmıştır.
Araştırmanın katılımcı grubunu, ülkemizin farklı illerinde görev yapan okul
öncesi eğitim öğretmenleri ve sınıf öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırmada
veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Görüşmeler
yüzyüze, telefon görüşmesi ya da online olarak yapılmıştır. Araştırma
kapsamında internet ortamında veri toplama sürecinin sonunda elde edilen veriler,
içerik analizi tekniği kullanılarak çözümlenmiş ve yorumlanmıştır. Veriler
ayrıntılı olarak analiz edilmiş, temalaştırma ve kodlama yoluyla sistematize
edilerek yorumlanmış ve değerlendirilmiştir.Verilerin analizi sonucunda ortaya
çıkan bulgulara bakıldığında, araştırmada öğretmenlerinin dijital bağımlılığına
ilişkin düşünceleri analizi ile frekansı en yüksek çıkan kod (f=16) “Teknolojik
cihazlardan ayrı kalamamak” olurken, öğretmenlerin dijital bağımlılık
geliştiren öğrencilerinde gözlemledikleri problem davranışlar “Agresif ve
saldırgan davranışlar”dır (f=8). Öğretmenlerin öğrencilerinde gelişen dijital
bağımlılık ile mücadele konusunda ortaya koyduğu çözüm önerilerinden en yüksek
frekansa sahip olan görüş ise “Sınır
koymak”tır (f=11).
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 23, 2019 |
Acceptance Date | November 22, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |