This study examined the master and doctoral dissertations related to the application of creative thinking skills in the National Council of Higher Education Thesis Center. For this purpose, 18 master and 4 doctoral dissertations published in Turkish since 2007, which were determined as the starting year within the scope of the study, were analyzed. According to the findings of the study, it was determined that the number of related studies increased in 2011 and 2016. Studies have generally focused on the effect of creative thinking skill on some dependent variables and on the perception/beliefs about creative thinking. Creative thinking skills were analyzed mostly in the context of Social Studies, Science and Technology and Life Science courses. It is seen that the studies are often carried out on quantitative and mixed method patterns and medium-sized samples. In the studies, it was determined that the questionnaire-scale, document and interview were frequently used as data collection method. In the studies, content analysis, descriptive analysis, parametric and non-parametric methods were mostly used as data analysis method. When the results of the studies are examined, it can be stated that the applications put into work generally have a positive effect on creative thinking.
Bu çalışmada Türkiye’de yaratıcı düşünme becerisine ilişkin bir ders bağlamında yapılan uygulamaları konu edinen ve Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezinde indekslenen yüksek lisans ve doktora tezleri incelenmiştir. Bu amaçla, çalışma kapsamında başlangıç yılı olarak 2007 yılından itibaren Türkçe olarak yayımlanmış 18 lisansüstü tez ve 4 doktora tezi analiz edilmiştir. Çalışmanın bulgularına göre ilgili araştırmaların 2011 ve 2016 yıllarında artış gösterdiği belirlenmiştir. Çalışmalar genellikle yaratıcı düşünme becerisinin bazı bağımlı değişkenler üzerindeki etkisi ve yaratıcı düşünmeye dair algı/inanç üzerinde yoğunlaşmıştır. Dersler içinde de yaratıcı düşünme becerisi en çok Sosyal Bilgiler, Fen ve Teknoloji ve Hayat Bilgisi bağlamında incelenmiştir. Çalışmaların sıklıkla nicel yöntem ve karma yöntem desenleri ile orta büyüklükte örneklemler üzerine gerçekleştirildiği görülmektedir. Çalışmalarda genellikle anket-ölçek, doküman ve görüşmenin veri toplama yöntemi olarak kullanıldığı belirlenmiştir. Çalışmalarda veri analiz yöntemi olarak içerik analizi, betimsel analiz, parametrik ve non-parametrik yöntemler kullanılmıştır. Çalışmaların sonuçları incelendiğinde işe koşulan uygulamaların genellikle yaratıcı düşünme üzerine olumlu etki yaptığı ifade edilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 17, 2020 |
Acceptance Date | May 4, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 |