This is an attempt to give a bird’s-eye view of ways in which ELT has been reconciled with technology. It succinctly chronicles a series of common technological tools, applications, and approaches, starting from the excitement offered by CALL which predated MALL and its associated allies. It shows how ELT has shaped up under the auspices of modern information and communication technology (ICT) which has driven a transformation from traditional teacher-centered and text-bound classrooms into student-centered and interactive paradigms. The paper argues that despite this refinement, technology per se is not a recipe for success in learning and teaching English as a foreign or second language (L2). Technology integration into L2 pedagogy relatively lacks a solid theoretical framework; it requires reconciliation between theory and practice which is an ongoing debate. The paper concludes with a contention that the onus is on pedagogues to innovatively re-appropriate accessible ICTs and make informed choices that best fit the particularity of their teaching situations.
Bu çalışma İngilizce öğretiminin teknoloji ile bağdaştırılmasının farklı yönlerine ilişkin genel bir çerçeve çizmektedir. Çalışmada, CALL’ dan (Bilgisayar Destekli Dil Öğrenimi) başlayarak MALL (Mobil Destekli Dil Öğrenimi) ve ilgili unsurlar ekseninde, çeşitli yaygın teknolojik enstrümanlar, uygulama ve yaklaşımlar özetlenmektedir. Çalışma genel anlamıyla dil sınıflarını öğretmen merkezli ve kitap güdümlü olmaktan öğrenci merkezli ve daha etkileşimli bir ortama dönüştüren modern bilgi ve iletişim teknolojilerinin İngilizce öğretimini nasıl şekillendirdiğini gözler önüne sermektedir. Bütün bu gelişmelere rağmen, İngilizceyi ikinci ya da yabancı dil olarak öğrenmek için teknolojinin tek başına yeterli olmadığı bu çalışmada ifade edilmiştir. Teknolojinin yabancı dil pedagojisine entegrasyonu, görece sağlam bir kuramsal çerçeveden yoksundur, ve bu konuda kuram ve uygulamanın uyumlu bir şekilde işlemesini sağlamak gerekmektedir. Çalışmanın sonucunda, yenilikçi bir biçimde bilgi ve iletişim teknolojilerini uyarlamada ve eğitim durumlarına en uygun olan seçimleri yapmada asıl sorumluların pedagoglar olduğu ifade edilmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2018 |
Acceptance Date | March 27, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 1 Issue: 1 |