Amacı düşünceyi hatadan korumak olan mantık ilminin konusuyla ilgili iki ana akım ortaya çıkmıştır. Birincisi mantığın konusunun ikinci akledilirler olduğunu söylerken diğeri tasavvurî ve tasdîkî bilnenlerin halleri olduğunu savunmaktadır. Fârâbî kendinden önceki tartışmaları dikkate alarak ikinci akledilirler kavramını ortaya koymuş, ancak mantığın konusunun ikinci akledilirler olduğunu belirgin bir şekilde söyleyen ilk filozof İbn-i Sinâ olmuştur. Bu nedenle mantığın konusunun ikinci akledilirler olduğunu düşünenler İbn Sînâ çizgisindeki filozoflar olarak ifade edilmiştir. Bu alimler; Ömer b. Sehlan es-Sâvî (ö.1145), Fahreddin Râzî (ö.1210), Tûsî (ö.1273), Şehrezûrî (1288), Şemseddin Semerkandî (ö.1303), Kutbüddin Râzî (ö.1365) ve Cürcânî’dir. (ö.1413).
İkinci görüşü savunan alimler ise; Efdâlüdîn el-Hunecî (ö.1248) Hunecî’nin öğrencisi İbn-i Vasîl el-Hamavî (ö.1298), Esîrüddün Ebherî (ö.1265), Sirâceddin Urmevî (ö.1283), Necmeddîn el-Kâtibî (ö.1277) ve 14. yy. alimlerinden olan Taftazânî’dir (ö.1390).
18. yüzyılın önde gelen Osmanlı âlimlerinden biri olan Gelenbevî, mantığın konusunu “tasavvurât” ve “tasdikât” olarak görenler arasında yer almaktadır. Bu görüşünü mantığa dair kaleme aldığı eserlerinde açık bir şekilde ifade etmektedir. Ayrıca kendisine nispet edilen ve mantığın konusu hakkındaki tartışmaları özetleyen kısa bir risale olan Mevzûu’l-Mantık da mevcuttur. Söz konusu risalede, meseleye dair çeşitli görüşler ve bu görüşlere yöneltilen itirazlar ele alınmakla birlikte yaklaşımları savunan âlimlerin isimleri zikredilmemektedir.
Metinde, mantığın konusunun ikinci akledilirler olduğunu ileri sürenler mütekaddimûn, bilinenlerden bilinmeyene ulaştırması açısından tasavvûrât ve tasdîkât olduğunu düşünenler ise müteahhirûn olarak olarak geçmektedir. Bununla birlikte risalede, bu iki yaklaşım arasında açık bir tercihte bulunulmamaktadır. Gelenbevî’ye ait mevcut mantık eserleri incelendiğinde, söz konusu iki sayfalık risalenin bu eserlerin herhangi birinden iktibas edilmediği tespit edilmiştir.
The science of logic, whose fundamental aim is to safeguard human thought from error, has historically witnessed two principal approaches regarding its subject matter. The first holds that the subject of logic is the “second intelligibles” (al-maʿqūlāt al-thāniyya), while the second maintains that logic deals with the cognitive states of conceptualization (taṣawwurāt) and assent (taṣdīqāt).
Al-Fārābī, taking into consideration earlier debates, introduced the concept of second intelligibles; however, the first philosopher to explicitly designate these as the subject of logic was Ibn Sīnā. As such, those who adopt this view are generally referred to as philosophers following the tradition of Ibn Sīnā. Among the leading figures of this school are ʿUmar b. Sahlān al-Sāwī (d. 1145), Fakhr al-Dīn al-Rāzī (d. 1210), Naṣīr al-Dīn al-Ṭūsī (d. 1273), Shahrzūrī (d. 1288), Shams al-Dīn al-Samarqandī (d. 1303), Quṭb al-Dīn al-Rāzī (d. 1365), and Sayyid Sharīf al-Jurjānī (d. 1413).
In contrast, those who argue that the subject of logic comprises two types of knowledge—conceptualization and assent—represent an alternative tradition. Notable proponents of this view include Afdal al-Dīn al-Khūnajī (d. 1248), his student Ibn Wāṣil al-Ḥamawī (d. 1298), Athīr al-Dīn al-Abharī (d. 1265), Sirāj al-Dīn al-Urmawī (d. 1283), Najm al-Dīn al-Kātibī (d. 1277), and Saʿd al-Dīn al-Taftāzānī (d. 1390), a prominent scholar of the fourteenth century.
In this context, one of the eminent Ottoman scholars of the eighteenth century, Gelenbevī, is among those who maintained that the subject of logic consists of taṣawwurāt and taṣdīqāt. He articulates this view explicitly in his works on logic. Moreover, a brief treatise attributed to him, entitled Mawḍūʿ al-Manṭiq (“The Subject of Logic”), summarizes the debates surrounding this issue. In this treatise, various opinions and the objections directed at them are discussed; however, the names of the scholars who support these positions are not mentioned.
The treatise refers to those who regard second intelligibles as the subject of logic as the mutaqaddimūn (early scholars), and those who maintain that conceptualization and assent—considered in terms of leading from the known to the unknown—form its subject as the mutaʾakhkhirūn (later scholars). Nevertheless, the treatise refrains from explicitly favoring either of these two approaches.
Upon examining Gelenbevī’s extant logical works, it has been determined that this two-page treatise was not excerpted from any of them, but rather was composed as an independent text.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | History of Logic |
| Journal Section | Research Articles |
| Authors | |
| Publication Date | October 31, 2025 |
| Submission Date | July 16, 2025 |
| Acceptance Date | September 25, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 7 |