Bu makalede, Aristoteles’in Topikler adlı eserinde merkezi bir konumda yer alan "yüklem" (predicate) kavramı, İslâm düşüncesinde bu eserin etkisiyle şekillenen cedel anlayışı çerçevesinde ele alınmakta ve özellikle İbn Rüşd’ün Telhîsu Kitâbü’l-Cedel adlı şerhindeki yorumları bağlamında cedelî matlûbların teorik işlevi ele alınmaktadır.
Çalışmada, cedelî kıyasın yapı taşlarından biri olan yüklemlerin mahiyeti, sınıflandırılması ve cedelî tartışmalarda üstlendikleri epistemolojik rolün ortaya koyulması hedeflenmektedir. Bu bağlamda yüklemin “matlûb” olarak adlandırılmasının gerekçesi, cedelî öncüllerde taşıdığı mantıksal işlev ve Aristotelesçi geleneğin İslâm mantık geleneğine etkisi bağlamında tartışmaya açılmaktadır. Çalışma, Aristoteles’in dört temel yüklem türü olarak belirlediği tanım (hadd), nitelik (hassâ), cins ve ilinti (araz) ayrımının, cedelî kıyaslarda nasıl bir fonksiyon icra ettiği ve bu ayrımın İbn Rüşd tarafından nasıl sistemleştirildiğini irdelenmektedir. Bu dört yüklem kategorisinin yalnızca öncüllerin değil, aynı zamanda tartışma konularının (matlûblar) belirlenmesinde oynadığı belirleyici rol, teorik temelleriyle birlikte ele alınmaktadır.
Metin çözümlemesine dayanan bu çalışma, öncelikle Aristoteles’in Topikler eserinde yüklemlerle ilgili yaptığı tasnifi açıklığa kavuşturulmakta, ardından İbn Rüşd’ün bu tasnifi Telhîs’inde nasıl yorumladığı karşılaştırmalı bir yaklaşımla ortaya koyulmaktadır. Özellikle cedelî kıyasın öncüllerini oluşturan soruların, bu yüklem kategorileriyle olan ilişkisi üzerinde durularak, mantıkî işleyişin analitik boyutu açımlanmaktadır.
Cedelî mantıkta yüklemlerin yalnızca dilsel ögeler değil, aynı zamanda sistematik düşünme biçimini kuran temel unsurlar olduğu ve bu bakımdan Topikler'in yapısının da bu mantık çerçevesinde inşa edildiği savunulmaktadır. İbn Rüşd’ün yaklaşımı ise, Aristoteles’in sistemini İslâm mantık geleneğiyle buluşturarak cedelî tartışma becerisini kuramsal bir temele oturtma çabasının bir örneği olarak değerlendirilmektedir.
Bu makalede, Aristoteles’in Topikler adlı eserinde merkezi bir konumda yer alan "yüklem" (predicate) kavramı, İslâm düşüncesinde bu eserin etkisiyle şekillenen cedel anlayışı çerçevesinde ele alınmakta ve özellikle İbn Rüşd’ün Telhîsu Kitâbü’l-Cedel adlı şerhindeki yorumları bağlamında cedelî matlûbların teorik işlevi ele alınmaktadır.
Çalışmada, cedelî kıyasın yapı taşlarından biri olan yüklemlerin mahiyeti, sınıflandırılması ve cedelî tartışmalarda üstlendikleri epistemolojik rolün ortaya koyulması hedeflenmektedir. Bu bağlamda yüklemin “matlûb” olarak adlandırılmasının gerekçesi, cedelî öncüllerde taşıdığı mantıksal işlev ve Aristotelesçi geleneğin İslâm mantık geleneğine etkisi bağlamında tartışmaya açılmaktadır. Çalışma, Aristoteles’in dört temel yüklem türü olarak belirlediği tanım (hadd), nitelik (hassâ), cins ve ilinti (araz) ayrımının, cedelî kıyaslarda nasıl bir fonksiyon icra ettiği ve bu ayrımın İbn Rüşd tarafından nasıl sistemleştirildiğini irdelenmektedir. Bu dört yüklem kategorisinin yalnızca öncüllerin değil, aynı zamanda tartışma konularının (matlûblar) belirlenmesinde oynadığı belirleyici rol, teorik temelleriyle birlikte ele alınmaktadır.
Metin çözümlemesine dayanan bu çalışma, öncelikle Aristoteles’in Topikler eserinde yüklemlerle ilgili yaptığı tasnifi açıklığa kavuşturulmakta, ardından İbn Rüşd’ün bu tasnifi Telhîs’inde nasıl yorumladığı karşılaştırmalı bir yaklaşımla ortaya koyulmaktadır. Özellikle cedelî kıyasın öncüllerini oluşturan soruların, bu yüklem kategorileriyle olan ilişkisi üzerinde durularak, mantıkî işleyişin analitik boyutu açımlanmaktadır.
Cedelî mantıkta yüklemlerin yalnızca dilsel ögeler değil, aynı zamanda sistematik düşünme biçimini kuran temel unsurlar olduğu ve bu bakımdan Topikler'in yapısının da bu mantık çerçevesinde inşa edildiği savunulmaktadır. İbn Rüşd’ün yaklaşımı ise, Aristoteles’in sistemini İslâm mantık geleneğiyle buluşturarak cedelî tartışma becerisini kuramsal bir temele oturtma çabasının bir örneği olarak değerlendirilmektedir.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Islamic Philosophy, Philosophy of Logic, Logic, History of Logic |
| Journal Section | Critical Review |
| Authors | |
| Publication Date | October 31, 2025 |
| Submission Date | August 1, 2025 |
| Acceptance Date | September 8, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 7 |