Eleştirel ve sorgulayıcı bakış açısı, bireylerin problem çözme, akıl yürütme gibi bilişsel becerilerinin yanı sıra; akademik ve mesleki gelişimlerine de katkı sağlar. Bu çalışmada bilişsel bir süreç olan eleştirel-sorgulayıcı beceriler Maarif Yüzyılı Eğitim Modeli ve 4. Sınıf İnsan Hakları, Vatandaşlık ve Demokrasi dersi öğretim programı kapsamında incelenmiştir. Araştırmada doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Veriler, içerik analizi ve betimsel analiz ile analiz edilmiştir. İçerik analizi aracılığıyla eleştirel ve sorgulayıcı beceri ve eğilimlere ulaşılmıştır. Beceriler eleştirel düşünme, kanıta dayalı sorgulama ve araştırma, problem çözme, karar verme, eleştirel sosyolojik düşünme, felsefi düşünce ortaya koyma, felsefi muhakeme, felsefi sorgulama ve mantıksal muhakeme olmak üzere toplam 9 adet; eğilimler ise analitik düşünme, açık fikirlilik, eleştirel bakma, gerçeği arama, odaklanma, sistematik olma, soru sorma, uzmanlaşma, yaratıcılık, özgün düşünme, şüphe duyma ve merak olmak üzere toplam 11 adettir. Bu beceri eğilimlerin tamamı, incelenen öğretim programında yer almamakla birlikte, öğrenme alanlarına da eşit şekilde dağıtılmamıştır. Araştırma sonuçları, maarif yüzyılı eğitim modeli ve sosyal bilgiler öğretim programı ile ilgili yapılan araştırmaların sonuçları ile örtüşmektedir Çalışmanın öğretim programını inceleyecek olan araştırmacılara yol göstereceği düşülmektedir.
Critical and questioning perspective contributes to individuals’ cognitive skills such as problem solving and reasoning, as well as their academic and professional development. In this study, critical questioning skills, which are a cognitive process, were examined within the scope of the Maarif Century Education Model and the 4th Grade Human Rights, Citizenship and Democracy course curriculum. Document review method was used in the research. Data were analyzed with content analysis and descriptive analysis. Critical and questioning skills and tendencies were reached through content analysis. There are 9 skills in total, namely critical thinking, evidence-based questioning and research, problem solving, decision making, critical sociological thinking, philosophical thought expression, philosophical reasoning, philosophical questioning and logical reasoning; and there are 11 tendencies, namely analytical thinking, open- mindedness, critical looking, truth seeking, focus, being systematic, asking questions, specialization, creativity, original thinking, doubting and curiosity. Not all of these skill tendencies are included in the examined curriculum, and they are not equally distributed across learning areas. The results of the research are consistent with the results of the research conducted on the Maarif Century education model and the social studies curriculum. It is thought that the study will guide researchers who will examine the curriculum.
The Century of Education citizenship and democracy course critical thinking skills and tendencies
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Curriculum Evaluation in Education, Social Studies Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2025 |
Submission Date | July 31, 2024 |
Acceptance Date | January 31, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 |