The aim of this study is to identify the prospective
science teachers’ views on STEM applications and the impact of this application
on their scientific attitude and self-efficacy belief in teaching science. The
research is in the one group pre-test post-test design and the sample of the
research is made of 44 prospective teachers studying at the second grade in a
university. The research data were
collected by “science education self-efficacy belief, scientific attitude scale
and interview questions”. The analysis was conducted with SPSS 17.0 program and
content analysis. The results show that the prospective science teachers’
self-efficacy belief didn’t demonstrate a considerable difference before and
after the applications; however it is seen that the results regarding the
scale’s “science teaching outcome expectations” sub-dimension differed
considerably when the results are examined in terms of sub-dimensions. Also
results show that the prospective science teachers’ scientific attitudes didn’t
differ considerably before and after the applications; however there is a
considerable difference in the scale’s “the structure of laws and theories”
sub-dimension before and after the application. Prospective teachers found the
applicability of STEM activities low but they thought that this application is
beneficial to both the student and the teacher.
STEM education prospective teacher science education science education self efficacy belief scientific attitude
Araştırmanın amacı;
fen bilgisi öğretmen adaylarının STEM uygulamalarına yönelik görüşleri ile bu
uygulamanın bilimsel tutum ve fen öğretimine yönelik öz yeterlik inançlarına
olan etkisinin belirlenmesidir. Araştırma tek grup ön test son test modelinde
olup; araştırmanın örneklemini İstanbul’daki bir üniversitenin 2. sınıfında
okuyan 44 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırma verileri bilimsel tutum
ölçeği, fen öğretimi öz yeterlik inanç ölçeği ve görüşme soruları ile
toplanmıştır. Araştırma verilerinin analizi SPSS 17.0 programı ve içerik
analiziyle gerçekleştirilmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlar fen bilgisi
öğretmen adaylarının fen öğretimine yönelik öz yeterlik inançlarının uygulama
öncesi ve sonrasında anlamlı bir farklılık göstermediğini; buna karşın sonuçlar
alt boyutlar açısından incelendiğinde ölçeğin “fen öğretiminde sonuç
beklentisi” alt boyutuna ilişkin sonuçlarının anlamlı olarak farklılaştığı
görülmektedir. Araştırmada bilimsel tutumlarının ise uygulama öncesi ve
sonrasında anlamlı bir farklılık göstermediği; buna karşın ölçeğin “kanunlar ve
teorilerin yapısı” alt boyutunda uygulama öncesi ve sonrasında anlamlı bir
farklılık olduğu görülmektedir. Araştırmadan elde edilen sonuçlar fen bilgisi
öğretmen adaylarının STEM uygulamalarını faydalı bulmakla birlikte, ülkemiz
açısından uygulanabilirliğini düşük bulmaktadırlar.
STEM eğitimi öğretmen adayı fen bilgisi eğitimi fen öğretimi öz yeterlik inancı bilimsel tutum
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | October 27, 2019 |
Submission Date | March 25, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 |