Research Article
BibTex RIS Cite

Üniversite Psikolojik Danışma ve Rehberlik Merkezlerinin İncelenmesi

Year 2011, Volume: 1 Issue: 22, 174 - 198, 18.01.2012

Abstract

Bu araştırmanın amacı Türkiye’de üniversite bünyesinde bulunan psikolojik danışma ve rehberlik merkezlerinin niceliksel ve niteliksel özellikleri incelemektir. Bu amaçla Türkiye’de üniversitelerdeki merkezlerde hizmet veren personel sayısı, merkeze başvuran öğrencilerin sayısı ve başvurma nedenleri, merkezlerin uyguladıkları sistemler, örgüt yapıları, fiziksel donanımları, sundukları hizmetler, merkezlerin güçlü ve zayıf yönleri ortaya konulmaya çalışılmıştır. Araştırma kapsamında Gazi Üniversitesi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, İstanbul Üniversitesi, Boğaziçi Üniversitesi, Koç Üniversitesi, Anadolu Üniversitesi, Başkent Üniversitesi ve Bilkent Üniversitesi toplam 8 üniversitenin Psikolojik Danışma ve Rehberlik Merkezi incelenmiştir. Merkezlerin  incelenmesi için araştırmacılar tarafından bu araştırma için geliştirilen “Psikolojik Danışma ve Rehberlik Merkezi İnceleme Formu” kullanılmıştır. Elde edilen bulgular üniversite psikolojik danışma ve rehberlik hizmetleri ve üniversite öğrencilerinin yaşadıkları problemler çerçevesinde tartışılmıştır.

References

  • Akaydın F. Ş. (2002). Üniversite öğrencilerinin problem alanları, problemlilik düzeyleri, problem çözme becerileri ve yardım arama davranışları arasındaki ilişkilerinin incelenmesi.
  • Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon. Aluede, O., Imhonde, H. & Eguavoen, A. (2006). Academic, career and personal needs of
  • Nigerian University students. Journal of Instructional Psychology, 33 (1), 50-57. Aydın, G. ve Güneri, Y. O. (2001). ODTÜ öğrencilerinin psikolojik danışma ve rehberlik ihtiyaçları üzerine bir çalışma. VI. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi Bildiri
  • Özetleri . Ankara: ODTÜ. Bayhan, V. (1997).Üniversite gençliğinde anomi ve yabancılaşma. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Benton, S. A., Robertson, J. M., Tseng, W., Newton, F. B., & Benson, S. L. (2003). Changes in counseling center client problems across 13 years. Professional Psychology: Research and Practice, 34(1), 66–72.
  • Boğaziçi Üniversitesi Rehberlik Ünitesi . İnternetten 25.08.2006 tarihinde elde edilmiştir. http://burem.boun.edu.tr.
  • Brus, C. (2006). Seeking balance in graduate school: A realistic expectation or a dangerous dilemma. New Directions for Student Services, 115, 31–45.
  • Demir, A. (1998). Üniversite rehberlik merkezleri: sorunlar ve öneriler. IX. Ulusal Psikoloji
  • Kongresi Bilimsel Çalışmalar, 391-397. Deniz, M.E., S. Avşaroğlu ve Hamarta, E. (2004). Psikolojik danışma servisine başvuran üniversite öğrencilerinin psikolojik belirti düzeylerinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi
  • Eğitim Fakültesi Dergisi, 16-17-18, 139-152. Erdoğan, S., Şanlı, H. S. ve Bekir, H. Ş. (2005). Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi öğrencilerinin üniversite yaşamına uyum durumları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13 (2), 479
  • Erkan, S., Özbay, Y., Cihangir-Çankaya, Z. & Terzi, Ş. (2008). University students’ problem areas and psychological help-seeking willingness. International Congress Of Counseling, 25
  • Nisan 2008. İstanbul: Bahçeşehir Üniversitesi.
  • Gizir, C. A. (2007). Üniversite psikolojik danışma ve rehberlik merkezleri’nin rol ve işlevleri: gelişmeler ve sınırlılıklar. II. Üniversiteler Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Sempozyumu, 8 Haziran 2007. İstanbul: Sabancı Üniversitesi.
  • International Association of Counselling Services Report 2005: Accreditation standards for university and college counselling centres (2005). Internetten 10 Nisan 2008’de elde edilmiştir. http://www.iacsinc.org.
  • Karagüven, M. H. (2000). Üniversite öğrencilerinin sorunlarını incelemeye yönelik bir araştırma. VI. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi, Ankara: Türk Psikolojik
  • Danışma ve Rehberlik Derneği Yayınları. 8, 94. Kenny, M., Aluede, O. & McEachern, A. (2009). A comparison of counselling students’ needs in the United States and Nigeria. Australian Journal of Guidance & Counselling, 19 (1), 41-55.
  • Mier, S., Matthew, B. & Shropshire, S. (2009). Community consultation and ıntervention: supporting students who do not Access counseling services. Journal of College Student Psychotherapy, 23,16–29. J18Wo57uC45r06Sn-P48al27 23o05f
  • Much, K., Wagener, A., M. & Hellenbrand, M. (2010). Practicing in the 21st century college counseling center. Journal of College Student Psychotherapy, 24, 32–38.
  • Nicholas, L. J. (1995). Personal, career and learning skills needs of first-year university students. International Journal for the Advancement of Counselling, 18, 33–37.
  • Nicholas, L. J. (2002). South African first-year students’ counselling needs and preferred counselling sources. International Journal for the Advancement of Counselling, 24, 289–295.
  • Norris, T. L. (2008). The personal, career and learning skill needs of first year psychology students. Unpunlished master dissertation, The University of Fort Hare (East London Campus), London.
  • Özbay, Y. (1996). Üniversite öğrencilerinin problem alanları ile yardım arama tutumları arasındaki ilişki. IX. Ulusal Psikoloji Kongresi, İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi.
  • Özbay, G. (1997). Üniversite öğrencilerinin problem alanlarını belirlemeye yönelik bir ölçek geliştirme: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Karadeniz
  • Teknik Üniversitesi, Trabzon. Rickwood, D., Deane, F. P. & Ciarrochi, J. (2005). Young people’s help-seeking for mental health problems. Australian e-Journal for the Advancement of Mental Health , 4 (3), 1-34.
  • Saunders, S. M. (1993). Applicants’ experience of the process of seeking therapy. Psychotherapy, 30, 554-564.
  • Schweitzer, R. D. (1996). Problems and awareness of support services among students at an urban australian university. Journal of Amarican College Health, 45 (2), 73-77.
  • Topkaya, N. (2011). Psikolojik yardım alma niyetinin sosyal damgalanma, tedavi korkusu, beklenen yarar, beklenen risk ve tutum faktörleriyle modellenmesi. Yayınlanmamış doktora tezi, Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Türk Üniversite Gençliği Araştırması (2003). Türk üniversite gençliği araştırması: üniversite gençliğinin sosyo-kültürel profili. Ankara: G. Ü. İletişim Fakültesi Basımevi.
  • Türküm, S. ( 2001). Stresle başa çıkma biçimi, iyimserlik, bilişsel çarpıtma düzeyleri ve psikolojik yardım almaya ilişkin tutumlar arasındaki ilişkiler: üniversite öğrencileri üzerinde bir araştırma. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1-16.
  • Türküm, A. S. (2004). Developing a scale of attitudes toward seeking psychological help:
  • Validity and reliability studies. International Journal for the Advancement of Counselling, 26, 329. Ültanır, E. (1998) Üniversite öğrencileri için geliştirilen problem tarama envanterinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 10 (2), 23-32.
  • Yeşilyaprak, B. (1986). Üniversite öğrencilerinin psikolojik sorunları. Türk Psikoloji Dergisi. , 80-85.
  • Yii-Nii, L., Liu, C.W. & Hui-Hsing, H. (2010). A services survey study of a university counseling center in Taiwan. College Student Journal, 44 (4).

An Assessment of University Counseling and Guidance Centers

Year 2011, Volume: 1 Issue: 22, 174 - 198, 18.01.2012

Abstract

The present study aims to assess the counseling centers in Turkish universities in quantitative and qualitative terms. To this aim, an attempt was made to present the number of staff employed in the university centers in Turkey, the number of students applying to these centers and their reasons for application, the systems implemented by the centers, their organizational structure, physical equipment, services offered, the centers’ weaknesses and strengths. Within the scope of the study, assessments were made for the Counseling Centers of a total of eight universities, including Gazi University, the Middle East Technical University, Istanbul University, Bogazici University, Koc University, Anadolu University, Baskent University, and Bilkent University. Assessment of the centers was carried out by the “Counseling Center Assessment Form”, which was developed by the researchers specifically for the study. The obtained results are discussed in reference to the university psychological counseling and guidance services and the problems experienced by university students.

References

  • Akaydın F. Ş. (2002). Üniversite öğrencilerinin problem alanları, problemlilik düzeyleri, problem çözme becerileri ve yardım arama davranışları arasındaki ilişkilerinin incelenmesi.
  • Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon. Aluede, O., Imhonde, H. & Eguavoen, A. (2006). Academic, career and personal needs of
  • Nigerian University students. Journal of Instructional Psychology, 33 (1), 50-57. Aydın, G. ve Güneri, Y. O. (2001). ODTÜ öğrencilerinin psikolojik danışma ve rehberlik ihtiyaçları üzerine bir çalışma. VI. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi Bildiri
  • Özetleri . Ankara: ODTÜ. Bayhan, V. (1997).Üniversite gençliğinde anomi ve yabancılaşma. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Benton, S. A., Robertson, J. M., Tseng, W., Newton, F. B., & Benson, S. L. (2003). Changes in counseling center client problems across 13 years. Professional Psychology: Research and Practice, 34(1), 66–72.
  • Boğaziçi Üniversitesi Rehberlik Ünitesi . İnternetten 25.08.2006 tarihinde elde edilmiştir. http://burem.boun.edu.tr.
  • Brus, C. (2006). Seeking balance in graduate school: A realistic expectation or a dangerous dilemma. New Directions for Student Services, 115, 31–45.
  • Demir, A. (1998). Üniversite rehberlik merkezleri: sorunlar ve öneriler. IX. Ulusal Psikoloji
  • Kongresi Bilimsel Çalışmalar, 391-397. Deniz, M.E., S. Avşaroğlu ve Hamarta, E. (2004). Psikolojik danışma servisine başvuran üniversite öğrencilerinin psikolojik belirti düzeylerinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi
  • Eğitim Fakültesi Dergisi, 16-17-18, 139-152. Erdoğan, S., Şanlı, H. S. ve Bekir, H. Ş. (2005). Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi öğrencilerinin üniversite yaşamına uyum durumları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13 (2), 479
  • Erkan, S., Özbay, Y., Cihangir-Çankaya, Z. & Terzi, Ş. (2008). University students’ problem areas and psychological help-seeking willingness. International Congress Of Counseling, 25
  • Nisan 2008. İstanbul: Bahçeşehir Üniversitesi.
  • Gizir, C. A. (2007). Üniversite psikolojik danışma ve rehberlik merkezleri’nin rol ve işlevleri: gelişmeler ve sınırlılıklar. II. Üniversiteler Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Sempozyumu, 8 Haziran 2007. İstanbul: Sabancı Üniversitesi.
  • International Association of Counselling Services Report 2005: Accreditation standards for university and college counselling centres (2005). Internetten 10 Nisan 2008’de elde edilmiştir. http://www.iacsinc.org.
  • Karagüven, M. H. (2000). Üniversite öğrencilerinin sorunlarını incelemeye yönelik bir araştırma. VI. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi, Ankara: Türk Psikolojik
  • Danışma ve Rehberlik Derneği Yayınları. 8, 94. Kenny, M., Aluede, O. & McEachern, A. (2009). A comparison of counselling students’ needs in the United States and Nigeria. Australian Journal of Guidance & Counselling, 19 (1), 41-55.
  • Mier, S., Matthew, B. & Shropshire, S. (2009). Community consultation and ıntervention: supporting students who do not Access counseling services. Journal of College Student Psychotherapy, 23,16–29. J18Wo57uC45r06Sn-P48al27 23o05f
  • Much, K., Wagener, A., M. & Hellenbrand, M. (2010). Practicing in the 21st century college counseling center. Journal of College Student Psychotherapy, 24, 32–38.
  • Nicholas, L. J. (1995). Personal, career and learning skills needs of first-year university students. International Journal for the Advancement of Counselling, 18, 33–37.
  • Nicholas, L. J. (2002). South African first-year students’ counselling needs and preferred counselling sources. International Journal for the Advancement of Counselling, 24, 289–295.
  • Norris, T. L. (2008). The personal, career and learning skill needs of first year psychology students. Unpunlished master dissertation, The University of Fort Hare (East London Campus), London.
  • Özbay, Y. (1996). Üniversite öğrencilerinin problem alanları ile yardım arama tutumları arasındaki ilişki. IX. Ulusal Psikoloji Kongresi, İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi.
  • Özbay, G. (1997). Üniversite öğrencilerinin problem alanlarını belirlemeye yönelik bir ölçek geliştirme: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Karadeniz
  • Teknik Üniversitesi, Trabzon. Rickwood, D., Deane, F. P. & Ciarrochi, J. (2005). Young people’s help-seeking for mental health problems. Australian e-Journal for the Advancement of Mental Health , 4 (3), 1-34.
  • Saunders, S. M. (1993). Applicants’ experience of the process of seeking therapy. Psychotherapy, 30, 554-564.
  • Schweitzer, R. D. (1996). Problems and awareness of support services among students at an urban australian university. Journal of Amarican College Health, 45 (2), 73-77.
  • Topkaya, N. (2011). Psikolojik yardım alma niyetinin sosyal damgalanma, tedavi korkusu, beklenen yarar, beklenen risk ve tutum faktörleriyle modellenmesi. Yayınlanmamış doktora tezi, Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Türk Üniversite Gençliği Araştırması (2003). Türk üniversite gençliği araştırması: üniversite gençliğinin sosyo-kültürel profili. Ankara: G. Ü. İletişim Fakültesi Basımevi.
  • Türküm, S. ( 2001). Stresle başa çıkma biçimi, iyimserlik, bilişsel çarpıtma düzeyleri ve psikolojik yardım almaya ilişkin tutumlar arasındaki ilişkiler: üniversite öğrencileri üzerinde bir araştırma. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1-16.
  • Türküm, A. S. (2004). Developing a scale of attitudes toward seeking psychological help:
  • Validity and reliability studies. International Journal for the Advancement of Counselling, 26, 329. Ültanır, E. (1998) Üniversite öğrencileri için geliştirilen problem tarama envanterinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 10 (2), 23-32.
  • Yeşilyaprak, B. (1986). Üniversite öğrencilerinin psikolojik sorunları. Türk Psikoloji Dergisi. , 80-85.
  • Yii-Nii, L., Liu, C.W. & Hui-Hsing, H. (2010). A services survey study of a university counseling center in Taiwan. College Student Journal, 44 (4).
There are 33 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Serdar Erkan This is me

Zeynep Cihangir Çankaya This is me

Şerife Terzi

Yaşar Özbay

Publication Date January 18, 2012
Submission Date October 16, 2011
Published in Issue Year 2011 Volume: 1 Issue: 22

Cite

APA Erkan, S., Cihangir Çankaya, Z., Terzi, Ş., Özbay, Y. (2012). Üniversite Psikolojik Danışma ve Rehberlik Merkezlerinin İncelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(22), 174-198.