Conference Paper
BibTex RIS Cite

THE EXAMINATION OF VARIABLES THAT PREDICT LIFE SATISFACTION OF TEACHER CANDIDATES WAITING FOR ASSIGNMENT

Year 2012, Volume: 1 Issue: 23, 257 - 271, 10.07.2012

Abstract

Recently, the problem of being unassigned has become a serious matter for teacher candidates and it has affected their life satisfaction negatively. In this study, it has been examined the levels of their desperetaness, learned helplessness, and intolerance to indefineteness as variables that predict the life satisfaction of teacher candidates waiting for assignment. In accordance with this purpose, in total 710 teacher candidates waiting for assignment in different branches, 300 of them are women and 410 of them are men, have been included in the scope of research. According to the results of the studies based on relational screening model, it has been found that desperetaness and intolerance to indefineteness predict the life satisfaction of teacher candidates waiting for assignment significantly while learned helplessness does not predict life satisfaction substantially. It has been made suggestions according to the results of research.

ATAMA BEKLEYEN ÖĞRETMEN ADAYLARININ YAŞAM DOYUMUNU YORDAYICI DEĞİŞKENLERİN İNCELENMESİ

Year 2012, Volume: 1 Issue: 23, 257 - 271, 10.07.2012

Abstract

Son zamanlarda atanamama problemi, öğretmen adayları için ciddi sorun haline gelmekte ve onların yaşam doyumlarını olumsuz yönde etkilemektedir. Bu araştırmada atama bekleyen öğretmen adaylarının yaşam doyumlarını yordayıcı değişkenler olarak, umutsuzluk, öğrenilmiş çaresizlik ve belirsizliğe tahammülsüzlük düzeyleri incelenmiştir. Bu amaç doğrultusunda farklı branşlardan 300’ü kadın ve 410’u erkek olmak üzere toplam 710 atama bekleyen öğretmen adayı araştırma kapsamına alınmıştır. İlişkisel tarama modeline dayalı olarak yapılan çalışma sonuçlarına göre, umutsuzluk ve belirsizliğe tahammülsüzlük atama bekleyen öğretmen adaylarının yaşam doyumunu önemli derecede yordarken, öğrenilmiş çaresizliğin yaşam doyumunu önemli derecede yordamadığı bulunmuştur. Araştırma sonuçlarına göre önerilerde bulunulmuştur.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Ali Şar

Abdullah Işıklar

İsmail Aydoğan

Publication Date July 10, 2012
Submission Date February 3, 2012
Published in Issue Year 2012 Volume: 1 Issue: 23

Cite

APA Şar, A., Işıklar, A., & Aydoğan, İ. (2012). ATAMA BEKLEYEN ÖĞRETMEN ADAYLARININ YAŞAM DOYUMUNU YORDAYICI DEĞİŞKENLERİN İNCELENMESİ. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(23), 257-271.