Research Article
BibTex RIS Cite

Deconstructing Map: The Nature of Maps in Teachers? Opinions

Year 2013, Volume: 1 Issue: 25, 342 - 370, 08.04.2013

Abstract

Maps are one of the main means to show human, physical and economical features and patterns of a place and to analyse these patterns. Due to this, maps are the second most-commonly-used learning material in geography classes after textbooks. Although being very important in geography and geography teaching, the nature of maps and traditional ideas about cartographic representation are not discussed adequately in Turkish context. In this study, first, the nature of mapping and value-laden nature of maps are examined. Then, opinions of geography teachers about these issues are presented and discussed. The data used in this study is collected through semi-structured interviews with twenty geography teachers. According to the findings, the teachers approach the maps in a traditional way and consider maps as objectives entities that are not value-laden.

Haritayı Yapıçözümüne Uğratmak: Öğretmen Görüşlerine Göre Haritanın Doğası

Year 2013, Volume: 1 Issue: 25, 342 - 370, 08.04.2013

Abstract

Haritalar herhangi bir yerde var olan beşeri, fiziki ve ekonomik özellikler ile bunların dağılışını göstermenin ve analiz etmenin etkili yollarından birisidir. Nitekim genellikle coğrafya öğretmenlerinin derslerinde ders kitabından sonra kullandığı en önemli materyal haritalardır. Haritalar coğrafya ve coğrafya öğretimi için çok önemli olmasına karşın haritaların doğası ve kartografik temsille ilgili geleneksel bazı düşünceler Türkiye'de yeterince tartışılmamıştır. Bu bağlamda bu çalışmada harita yapım işinin doğası üzerinde durulduktan sonra haritaların nasıl değer yüklü olabileceği belirtilecektir. Ardından coğrafya öğretmenlerinin bu bağlamdaki fikirleri sunulacak ve tartışılacaktır. Bu çalışmada kullanılan veriler yirmi coğrafya öğretmeni ile yüz yüze yapılan yarı-yapılandırılmış mülakatlarla toplanmıştır. Bulgular incelendiğinde öğretmenlerin haritalara geleneksel bir şekilde yaklaştığı ve haritaları objektif- değer taşımayan araçlar olarak gördükleri belirlenmiştir.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Mustafa Öztürk

Esra Eroğlu This is me

Publication Date April 8, 2013
Submission Date March 5, 2013
Published in Issue Year 2013 Volume: 1 Issue: 25

Cite

APA Öztürk, M., & Eroğlu, E. (2013). Haritayı Yapıçözümüne Uğratmak: Öğretmen Görüşlerine Göre Haritanın Doğası. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(25), 342-370.