In this study, Mehmet Akif Ersoy's contributions to Turkish education was evaluated in the frame of his understanding of education, which was determined through the words he used to state his wievs on education such as "tarbiya", "tadeep" and "tahzeeb." By analysing the meanings these words carry, his principles of education were firstly determined, and then his educational activities were stated. Not only the importance he attributed to educate his children, the activities he took part in educating them, and his expectations from education, but also his efforts to maintain a teacher, student and parent relation and the basic principles he applied were stated. His contribution to Turkish education was determined by explaining the courses he gave in schools or institutions, the zeal he displayed to have the youth learn foreign languages, the sports he did, and his attempts he made to educate the folk through informal education. As a conclusion it was seen that although Mehmet Akif was not a person who determined basic principles for education, he is remembered as an educantionist who contributed to the education of Turkish people from seven to seventy.
Education Principles of Education Formal Education Informal Education Teaching Foreign Language
Bu çalışmada Mehmet Akif’ Ersoy’un Türk eğitimine katkıları ele alınmıştır. Mehmet Akif eserlerinde eğitimle ilgili görüşlerini ifade etmek için “terbiye”, “tedip” ve “tezhip” gibi kelimeler kullanmış ve Türk eğitimine bu kelimelerin içerdiği manalar istikametinde katkıda bulunmuştur. Türk halkının doğru bilgiyi ve örnek davranış şekillerini öğrenmesi için emek vermiştir. Eğimin ailede başladığını ve çocukların eğitimsiz bırakılmasının cinayete eşdeğer o duğunu vurgulamıştır. Çok yoğun bir çalışma temposunda bile kendi çocuklarının eğitimi için fırsatın elverdiği her imkânı kullanmış ve bu günün modern ailelerine değerli hatıralar bırakmıştır. Çocuklarının bilhassa dil ve beden eğitimine gösterdiği özen bu günün modern ailelerine model olacak niteliktedir. Onların ikinci dili öğrenmesi için aldığı tedbirleri dile getirirken o günlerde kullanılan dil öğretim metotlarını bildiğini ortaya koymuştur. Kendi yaptığı sporu dile getirmekle birlikte oğlunun da spora ilgisinden iftiharla söz edişi, onun mükemmel insan bilincini ortaya koymaktadır. Mehmet Akif insanı her an gelişmeye müsait bir canlı görüp her yaşta eğitilebileceğine inandığı için belli yaşın üstündeki insanları da eğitme çabasıyla ülkeyi dolaşmıştır. Mehmet Akif temel ilkeler belirlemiş bir eğitim kuramcısı değildir ama kuramcıların tespit ettikleri ilkeleri kullanarak yediden yetmişe Türk halkının eğitilmesine katkı sağlamış bir eğitimci olarak hatırlanmalıdır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Review |
Authors | |
Publication Date | November 11, 2013 |
Submission Date | June 22, 2012 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 1 Issue: 27 |