The aim of this study is to find out whether the 6th and 7th grade students? intrinsic and extrinsic motive levels of Social Studies courses differ according to class and gender, and also how much the Social Studies achievement goal orientations and self efficacy beliefs predict the intrinsic and extrinsic motive levels towards the Social Studies course. The study was carried out with 429 middle school students from Alanya, a district of Antalya. Data was gathered through the scales ?Achievement Goal Orientations?, ?Social Studies Course Self-efficacy? and ?Social Studies Course Motivation?. t-Test, pearson correlation and regression analysis were used in the analysis of the data. As a result of the analysis of the data, it was found out that the independent variables could explain 47% of the intrinsic motive variance; and learning approach, performance approach, learning avoidance and self-efficacy beliefs are important predictors of intrinsic motive. It was also found out that the independent variables could explain .09% of the extrinsic motive variance; and performance approach and self efficacy beliefs are important predictors of extrinsic motive. Other findings of the study are; male students? Social Studies course extrinsic motive levels are higher than the female students, and when the class level increases, intrinsic and extrinsic motive levels of the students decrease significantly.
Bu çalışmanın amacı, ortaokul 6., ve 7. sınıf öğrencilerinin Sosyal Bilgiler dersine ilişkin içsel ve dışsal güdü
düzeylerinin sınıf ve cinsiyete göre farklılaşıp farklılaşmadığını ve Sosyal Bilgiler başarı yönelimleri ile
özyeterlik inançlarının Sosyal Bilgiler dersine ilişkin içsel ve dışsal güdü düzeylerini ne derecede yordadığını
incelemektir. Çalışma Antalya ili Alanya ilçesindeki 429 ortaokul öğrencisinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir.
Araştırma verileri “Sosyal Bilgiler Güdü”, “Sosyal Bilgiler Özyeterlik” ve “Sosyal Bilgiler Başarı Yönelimi”
ölçekleri ile toplanmıştır. Verilerin analizinde t-Testi, pearson korelasyon ve regresyon analizi kullanılmıştır.
Araştırma verileri analizi sonucunda bağımsız değişkenlerin, içsel güdünün varyansının %47’sini açıklayabildiği
ve öğrenme yaklaşma, performans yaklaşma, öğrenme kaçınma ve özyeterlik inançlarının içsel güdünün önemli
yordayıcıları olduğu belirlenmiştir. Ayrıca bağımsız değişkenlerin dışsal güdünün varyansının %.09’ünü
açıkladığı ve performans yaklaşma ve özyeterlik inançlarının dışsal güdünün önemli yordayıcıları olduğu
saptanmıştır. Erkek öğrencilerin sosyal bilgiler dersi dışsal güdü düzeylerinin kızlara göre yüksek olduğu, sınıf
düzeyi arttıkça öğrencilerin içsel ve dışsal güdü düzeylerinin anlamlı olarak düştüğü araştırmada ulaşılan diğer
bulgulardır
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | November 11, 2013 |
Submission Date | July 12, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 1 Issue: 27 |