BibTex RIS Cite

PERCEIVED ORGANIZATIONAL SUPPORT SCALE- SHORT FORM? VALİDİTY-RELIABILITY STUDY

Year 2014, Volume: 1 Issue: 28, 0 - , 20.02.2014

Abstract

The aim of this study is to create a shorted form of the ?Perceived Organizational Support Scale (POSS)? developed by the researcher and to conduct a validity and reliability analysis. The population of this study  composed of teachers working in state and private basic education schools of Turkey in the 2010-2011 academic year. The main study data of the doctoral dissertation of researcher  was used as the study data. The analysis was carried out with 785 data. The Exploratory Factor Analysis (EFA), two split-half reliability analyses, total item correlation, Cronbach alpha coefficient and a Confirmatory Factor Analysis (CFA) were used to analyse the data. As a result of the study, POSS which has 65 items and three sub-categories as organizational justice, supervisors support and organizational rewards and job conditions originally, has reached a sturcture consists of 28 items and 3 factors. After CFA analysis, it has seen that NFI, NNFI, IFI, and RFI goodness of fit indices are exellent, GFI, AGFI, RMR and RMSEA goodness of fit indices are accetable. In addition, the reliability coefficeints are above .70, so that it can be said that the scale is reliable. In conclusion, it can be determined that the shortened form of the POSS consisting of 28 items developed to be administered to primary education teachers is a reliable and valid scale which can be used in studies to measure the perception of organisational support of primary and secondary teachers.

Algılanan Örgütsel Destek Ölçeğinin Kısa Form Geçerlik Güvenirlik Çalışması

Year 2014, Volume: 1 Issue: 28, 0 - , 20.02.2014

Abstract

Bu çalışmanın amacı araştırmacının kendisi tarafından geliştirilen “Algılanan Örgütsel Destek Ölçeği’nin kısa formunun oluşturularak geçerlik ve güvenirlik analizlerini yapmaktır. Bu araştırmanın evrenini, 2010 – 2011 eğitim öğretim yılında Türkiye’deki kamu ve özel ilköğretim okullarında çalışan öğretmenler oluşturmaktadır. Temel araştırma modelinde olan bu çalışmada araştırmacının yaptığı doktora tezinin asıl uygulama verileri kullanılmıştır. Analizler 785 veri üzerinden yapılmıştır. Verilerin analizinde açımlayıcı faktör analizi (AFA), iki yarı güvenirliği analizi, madde toplam korelasyonu, Cronbach alfa katsayısı ve birinci ve ikinci düzey doğrulayıcı faktör analizi (DFA) kullanılmıştır. Veri seti tesadüfi bir şekilde ikiye bölünmüş AFA 400 veri ile, DFA ise 385 veri ile yapılmıştır. Çalışma sonucunda orijinali 65 madde ve örgütsel adalet, yönetim desteği ve örgütsel ödüller ve iş koşulları olmak üzere üç alt ölçekten oluşan Algılanan Örgütsel Destek Ölçeği (AÖDÖ), 28 madde ve üç faktörlü bir yapıya ulaşmıştır. DFA sonucunda  oluşan modelin NFI, NNFI, IFI ve RFI uyum indekslerinin mükemmel, GFI, AGFI, RMR ve RMSEA uyum indekslerinin kabul edilebilir sınırlar içinde olduğu görülmektedir. Ayrıca güvenirlik katsayılarının .70’in üzerinde olduğu dolayısıyla ölçeğin güvenilir olduğu görülmüştür. Sonuç olarak 28 madde ve üç faktörden  oluşan AÖDÖ’nin kısa formunun ilkokul ve ortaokul öğretmenlerinin örgütsel destek algısını belirlemeye yönelik çalışmalarda kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğu belirlenmiştir

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Funda Nayır

Publication Date February 20, 2014
Submission Date December 28, 2013
Published in Issue Year 2014 Volume: 1 Issue: 28

Cite

APA Nayır, F. (2014). Algılanan Örgütsel Destek Ölçeğinin Kısa Form Geçerlik Güvenirlik Çalışması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(28). https://doi.org/10.21764/efd.79354