There have been increasing numbers of studies in the literature about town-gown relationship recently, especially for the cities where new universities were established. Higher education institutions are considered as one of the main actors for acceleration of social and economic development of urban areas. Therefore, there is a consensus of possible contributions of establishment of a university in developing cities to be able to provide urban and regional recovery. Indeed, that universities were established in almost every city contributes to this case very positively. So, there are many studies in the literature which focus on impacts of existence of universities on cities. Most of these studies mention on economic impacts of universities. However, there are very limited number of studies which focus on considerations, expectations and thoughts of university students about university and the city relationship. Starting from this point, this study aims to examine assessment and appreciation of university students about the city of Burdur, home of Mehmet Akif Ersoy University which was established in 2006.
Yakın dönemde sosyal bilimler yazınında sıklıkla ele alınan konulardan biri, yeni kurulan üniversitelerin kuruldukları kentle olan ilişkileridir. Gerek dünyada gerekse ülkemizde üniversiteler; sosyo-ekonomik eşitsizlikleri gideren, kentsel kalkınma ve gelişmeyi hızlandıran temel aktörlerden biri olarak ele alınmaktadır. Bu bağlamda özellikle sosyal ve ekonomik açıdan geri kalmış kentlerde üniversitelerin açılmasının kentsel/bölgesel canlanmaya yol açacağı düşüncesiyle hareket edilmektedir. Hemen her kentte üniversitelerin açılması kentlerde bir hareketliliğe ve canlanmaya yol açmaktadır. Bu çerçevede akademik yazında da üniversitelerin kentlere olan etkilerini ele alan çalışmalarla karşılaşılmaktadır. Bu çalışmaların odak noktasını özellikle ekonomik anlamda üniversitelerin kentlere yaptığı katkılar oluşturmaktadır. Ancak kente hareket getiren ve canlanmayı sağlayan asıl unsur olan üniversite öğrencilerinin üniversite ve kente ilişkin görüş ve değerlendirmelerini içeren çalışmalar ise yok denecek kadar azdır. Bu çalışma tam da bu noktadan hareketle 2006 yılında kurulan Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi’nin ve üniversitenin yer aldığı Burdur kentinin öğrenciler açısından nasıl değerlendirildiğini saptamaya çalışmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | October 13, 2014 |
Submission Date | September 10, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Issue: 31 |