This article describes a newly developed instrument for measuring perceptions about biology: Attitudes of secondary school students about/toward biology as a science and the course (BCAS). The field study is descriptive and the working group was 349 9th grade secondary school students. The instrument consisted of 64 Likert-type open ended statements to get their opinions and a pool of selected items were pooled from the collected data. The preliminary instrument was finalized into the applied scale to measure attitudes toward biology science and course. Annotated Factor Analysis, Cronbach?s Alpha Factor, Pearson?s Product Moment Correlation Coefficient and descriptive statistics were employed in the analysis of scale data. KMO (Kaiser-Meyer-Olkin) value of the scale for attitudes towards biology science and course was 0.95 and Barlett Test value estimated as 9390.63. Analysis of reversed basic components showed the scale to be composed of three sub-dimensions: Interest, enjoyment and anxiety. Cronbach?s Alpha reliability factor was determined as 0.93 for the scale as a whole, whereas it was calculated as 0.89 for interest dimension, 0.90 for enjoyment dimension and 0.77 for anxiety dimension. A positive and statistically significant correlation (p<0.05) was found between dimensions of the scale.. As a result: the attitude scale developed toward biology science and course is valid and reliable therefore has wide applicability.
Keywords: biology, biology course, attitude, scale, validity, reliability
Bu araştırmanın temel amacı; ortaöğretim öğrencilerinin Biyolojiye yönelik tutumlarını belirlemek için geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı hazırlanmasıdır. Araştırma biyoloji eğitimi alanında betimsel nitelikte hazırlanmış olup; araştırmanın çalışma grubunu 349 ortaöğretim öğrencisi oluşturmuştur. Ölçek geliştirme sürecinde öncelikle ilgili literatür taranmış, konuyla ilgili öğrenci grubuna açık uçlu sorular sorularak görüşleri alınmış ve elde edilen verilerle madde havuzu oluşturulmuştur. Madde havuzundaki verilerle hazırlanan Biyoloji bilimine ve dersine yönelik tutum ölçeğinin taslak formu, uzman görüşü doğrultusunda düzenlenmiş ve ön uygulamadan sonra son şekli verilmiştir. Ölçek verilerinin analizinde Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA), Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA), Cronbach Alpha katsayısı, Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı ve betimsel istatistikler kullanılmıştır. Biyoloji bilimine ve dersine yönelik tutum ölçeğinin KMO (Kaiser-Meyer-Olkin) değeri 0.95 ve Barlett Testi değeri 9390.63 olarak bulunmuştur. Yapılan döndürülmüş temel bileşenler analizi sonucunda ölçeğin üç alt boyuttan oluştuğu belirlenmiştir: İlgi, zevk ve kaygı. DFA sonuçlarına göre; tüm faktörler istatistiksel olarak anlamlı bulunmuş ve uyum endeksleri sonucunda elde edilen modelin iyi uyuma sahip olduğu ortaya koyulmuştur. Ölçeğin geneli için Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı 0.93 olarak tespit edilirken; ilgi boyutu için 0.89, zevk boyutu için 0.90 ve kaygı boyutu için 0.77 olarak hesaplanmıştır. Ölçek boyutları arasındaki korelasyon incelendiğinde, istatistiksel olarak anlamlı ve pozitif ilişki durumları belirlenmiştir. Ulaşılan sonuçlar geliştirilen Biyoloji bilimine ve dersine yönelik ölçeğin geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğunu ortaya koymaktadır.
Anahtar Kelimeler: biyoloji, biyoloji dersi, tutum, ölçek, geçerlik, güvenirlik
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2015 |
Submission Date | September 23, 2014 |
Published in Issue | Year 2015 Issue: 36 |