The goal of this study is to investigate how 3rd and 4th grade primary school students perceive scientist concept. To achieve this goal, we tried to find out current perception in students’’ minds and then we checked the differences in this perception after students participated in scientific activities. 31 students who attend to a village primary school in Burdur province participated in this study. We used “Draw a Scientist Test” as both pre-test and post-test for data collection. After pre-test, four scientific activities, to which students could participate together with the researchers, were conducted in five months. These scientific activities provided the opportunities for learning about the scientists and their working environment in university, learning while entertaining, conducting experiments and making observations, and sharing their scientific and cultural gains. Students’ drawings were separately inspected and graded according to the control list by their teacher and the researchers. Findings were evaluated according to percentages and frequencies. The conclusion of the study revealed that the perception of the primary school students who have participated in scientific activities changed with regards to attributes like made-up hair, symbols of research and information, members of both female and male gender, group study, and working in multi-environment. In addition, it was also seen that some of the students kept the laboratory coat and laboratory environment in their scientist perception.
Bu çalışmanın amacı ilkokul 3. ve 4. sınıf öğrencilerinin bilim insanı algılarını incelemektir. Bu amaç doğrultusunda öncelikle öğrencilerin zihinlerindeki mevcut bilim insanı algısını ortaya çıkarılmaya çalışılmış, ardından çeşitli bilimsel faaliyetler içinde yer alan öğrencilerin bilim insanı algılarında bir değişim olup olmadığı incelenmiştir. Araştırmaya Burdur merkeze bağlı bir köy okulunda öğrenim gören 31 öğrenci katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Bir Bilim İnsanı Çiz Testi” ön test-son test olarak kullanılmıştır. Ön test uygulamasının ardından beş aylık bir süreçte öğrencilerin öğretmenleriyle ve araştırmacılarla birlikte katılabilecekleri dört bilimsel faaliyet gerçekleştirilmiştir. Bu bilimsel faaliyetlerde öğrencilerin üniversitede çalışan bilim insanlarını ve ortamlarını tanımaları, eğlenerek öğrenmeleri, deney ve gözlem yapmaları, bilimsel ve kültürel paylaşımlarda bulunmaları için fırsatlar sağlanmıştır. Öğrencilerin çizdikleri resimler öncelikle sınıf öğretmenleri ve iki araştırmacı tarafından ayrı ayrı incelenmiş ve kontrol listesine göre değerlendirilmiştir. Elde edilen bulgular yüzde ve frekans hesaplanarak değerlendirilmiştir. Sonuç olarak farklı bilimsel faaliyetlere katılan ilkokul öğrencilerinin çoğunluğunun bilim insanı algılarının bazı özellikler (bakımlı saç, araştırma ve bilgi sembolleri, her iki cinsiyetin bir arada bulunması, grupla çalışma ve çoklu ortamlarda çalışma) açısından değişim gösterdiği, bunun yanı sıra bazı öğrencilerin ise bilim insanı algılarında özellikle laboratuvar önlüğü ve çalışma ortamı olarak laboratuvar algısını devam ettirdikleri belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2015 |
Submission Date | October 20, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Issue: 36 |