This research aims whether Tunceli University Vocational School students’ multiple intelligences and learning styles vary according to certain variables and examines if there is a significant relationship between Vocational School students’ multiple intelligences and learning styles. The relational screening model was used in research. Total 590 students (317 female, 273 male) who have studied at Tunceli University Tunceli Vocational School in 2012-2013 academic year participate in the research.The researchs’ datum have been collected by multiple intelligence domains inventory and learning styles inventory. According to the findings which are obtained in the study,scores related to visual-spatial and musicalrhythmic intelligence in multiple intelligence domains to the gender; scores related to visual-spatial ,musicalrhytmic, bodily-kinesthetic and interpersonal intelligence to the departments have been determined that there is a significant difference. Vocational School students’ learning styles don’t demonstrate significant difference to the gender but it has been determined that they demonstrate significiant difference to the departments in sensory/intuitional dimension.It has been found that there is a positive relationship between all multiple intelligence domains and learning styles in low level.
Bu araştırma, Tunceli Meslek Yüksekokulu
öğrencilerinin çoklu zeka alanları ile öğrenme stillerinin
bazı değişkenlere göre değişip değişmediğini ve Meslek
Yüksekokulu öğrencilerinin çoklu zeka alanları ile
öğrenme stilleri arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığını
incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmada tarama
modellerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır.
Araştırmaya 2012-2013 öğretim yılında Tunceli
Üniversitesi Tunceli Meslek Yüksekokulunda öğrenim
gören toplam 590 (317’si kız, 273’ü erkek) öğrenci
katılmıştır. Araştırmanın verileri çoklu zeka alanları
envanteri ve öğrenme biçemleri envanteri ile toplanmıştır.
Çalışmada elde edilen bulgulara göre, öğrencilerin çoklu
zeka alanlarında görsel-uzamsal ve müziksel-ritmik zekaya
ilişkin puanların cinsiyete göre; görsel-uzamsal, müziksel-ritmik,
bedensel-kinestetik ve sosyal zekaya ilişkin
puanların bölümlere göre anlamlı farklılık gösterdiği
saptanmıştır. Meslek yüksekokulu öğrencilerin öğrenme
stilleri cinsiyete göre anlamlı farklılık göstermemekte,
bölümlere göre ise duyumsal/sezgisel boyutta anlamlı
farklılık gösterdiği saptanmıştır. Araştırmada bütün zeka
alanları ile öğrenme stilleri arasında düşük düzeyde pozitif
yönde anlamlı ilişki olduğu bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2016 |
Submission Date | May 20, 2015 |
Published in Issue | Year 2016 Issue: 37 |