Bu çalışmanın amacı,
öğretmenlik mesleğinin iş özelliklerini, öğretmen görüşlerine göre incelemeye
elverişli bir ölçek geliştirmektir. Ölçeğin geliştirilmesi sürecinde Hackman ve
Oldham’ın iş özellikleri modeli esas alınarak öğretmenlik mesleğine uygun bir
madde havuzu oluşturulmuş, ardından kapsam geçerliği için uzman görüşüne
başvurulmuştur. Kapsam geçerliği çalışması sonrasına son hali verilen taslak
ölçek, Ankara ilinde yer alan resmi ortaöğretim kurumlarında görevli 413
öğretmene uygulanmıştır. Katılımcılardan toplanan ölçekler üzerinde açımlayıcı
faktör analizi (AFA) ve doğrulayıcı faktör analizi (DFA) uygulanarak, ölçeğin
faktör yapısı incelenmiştir. Ölçeğin güvenirliği ise Cronbach alfa katsayısı
ile değerlendirilmiştir. AFA ve DFA sonrasında Öğretmenlik Mesleği İş
Özellikleri Ölçeğinin (ÖMİÖÖ) 35 maddeli ve beş faktör yapısında geçerli bir
ölçek olduğu belirlenmiştir. Cronbach alfa katsayısı hesaplamaları ise
ÖMİÖÖ’nün güvenilir bir ölçek olduğunu ortaya koymuştur. Bu bulgulara dayalı
olarak ÖMİÖÖ’nün geçerlik ve güvenilir bir veri toplama aracı olduğu sonucuna
ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | April 19, 2018 |
Submission Date | April 5, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 46 |