In
English, formulaic language is one of the most difficult fields to learn and
teach. Multi-word verbs are a type of formulaic language as a problematic area
in lexical knowledge of second language teaching. The usage of these verbs are
considerably common in the sense of native speakers of English and high-level
of L2 speakers. From this perspective, these are the verbs which should be
instructed to the learners from the beginning of ELT. Especially, in languages
such as Turkish in which verb + particle combinations are hardly found,
teaching these verbs should be considered as a master ability. For this reason,
the main aim of this study is to identify multi-word verbs and the avoidance of
using them. In this respect, common teaching ways of multi-word verbs may not
be fruitful in lexical teaching environment. Finally, in this study, since
multi-word verbs have a complex character, their cognitive perspective,
different meanings inside, semantic knowledge and avoidance of using them are
clarified in this study with regards to Turkish learners of English.
İngilizce’de
formülsel dil, öğretilmesi ve öğrenilmesi en zor alanlardan biridir. Öbeksi
eylemler, ikinci dil öğretiminde, sözcüksel bilgi alanında tartışmalı bir
alanda formülsel dilin bir parçası olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu eylemlerin
kullanımı, anadili İngilizce olan bireyler ve yüksek düzeyli ikinci dil
konuşucuları açısından oldukça yaygındır. Bu açıdan, bu eylemler, İngilizce
dili öğretiminin ilk basamağından itibaren öğrencilere öğretilmelidir.
Özellikle, eylem+ilgeç yapısının neredeyse hiç yer almadığı Türkçe gibi
dillerde, bu eylemlerin öğretimi büyük bir ustalık ve beceri gerektirmektedir.
Bu nedenle, bu çalışmanın temel amacı,
öbeksi eylemleri ve bu eylemlerin kullanımından kaçınma olgusunu
tanımlamaktır. Bu bağlamda, öbeksi eylemler için kullanılan yaygın öğretim
yolları sözcüksel öğretim doğasında fazla verimli olmayabilir. Sonuç olarak, bu
çalışmada, karmaşık bir yapıya sahip olmalarından dolayı, bu eylemlerin bilişsel
yönleri, içerdikleri farklı anlamlar, anlam bilgileri ve kullanımlarından
kaçınma durumları İngilizce öğrenmekte olan Türk öğrenciler açısından
açıklanmaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | April 19, 2018 |
Submission Date | October 31, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 46 |