It is aimed to examine the expectations of mothers,
whose children take preschool education in villages and cities, from preschool
education institutions. This research was carried out in general scanning
model. The sample of the research included mothers of 100 children, who
attended preschools in the central counties and 100 mothers from villages
chosen from the outskirts of the central counties of Bursa are the villages
that are determined as the obligatory service zone. Within the research in
order to determine the expectations of the mothers from the preschool education
institutions “The Expectations of Mothers from Preschool Education Institutions
Scale” which was developed by Şimşek and İvrendi (2014) was used. In order to
describe the expectations of the mothers, who live in the villages and in the
cities, from preschool education descriptive statistics and gender in order to
describe the effect of living in the village and in the city T test and for the
nonparametric sub-dimensions Mann-Whitney U Test were carried out. According to
the findings obtained from the research, a significant difference was found on
behalf of the mothers that live in the city among the groups, according to the
mothers’ state of living in the villages or in the cities within the dimensions
of their expectations from the preschool education institutions in terms of
teacher, school policy, informing and total.
Bu
araştırmanın amacı köyde ve kentte yaşayan ve çocuğu okul öncesi eğitim almakta
olan annelerin okul öncesi eğitim kurumlarından beklentilerini incelemektir.
Araştırma genel tarama modelinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemini
kentte anaokullarına devam eden 100 çocuğun annesi ile, zorunlu hizmet bölgesi
olan köylerde yaşayan ve çocukları okul öncesi eğitim almakta olan 100 anne
oluşturmuştur. Araştırmada annelerin okul öncesi eğitim kurumlarından
beklentilerini belirlemek amacıyla Şimşek ve İvrendi (2014) tarafından
geliştirilmiş olan “Ailelerin Okul Öncesi Eğitim Kurumlarından Beklentileri”
Ölçeği kullanılmıştır. Ayrıca araştırmada çocuğun cinsiyeti, annenin eğitim
durumu hakkında bilgi almak amacıyla Kişisel Bilgi Formu da kullanılmıştır. Araştırmada
köy ve kentte yaşayan annelerin okul öncesi eğitimden beklentilerini betimlemek
amacıyla tanımlayıcı istatistikler ve cinsiyetin köyde ve kentte yaşamanın
beklentiler üzerindeki etkisini belirlemek amacıyla t Testi ile anne eğitim
düzeyinin köyde ve kentte yaşamanın beklentiler üzerindeki etkisini belirlemek
için Tek Yönlü Varyans Analizi ve parametrik olmayan alt boyutlar için ise
Mann-Whitney U Testi ve Kruskall Wallis-H Testi kullanılmıştır. Araştırmadan
elde edilen bulgulara göre; annelerin köyde ve kentte yaşama durumlarına göre
okul öncesi eğitim kurumlarından beklentileri öğretmen, eğitim ve aile, okul
politikası, bilgilendirme boyutlarında ve toplamında gruplar arasında kentte
yaşayan annelerin lehine anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Ayrıca annenin
eğitim durumunun okul öncesi eğitim kurumundan beklentisini farklılaştırdığı
saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | July 15, 2018 |
Submission Date | February 19, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 47 |