Research Article
BibTex RIS Cite

MUĞLA SITKI KOÇMAN ÜNİVERSİTESİ VE KENT STATE ÜNİVERSİTELERİNDEKİ OKULÖNCESİ ÖĞRETMEN YETİŞTİRME PROGRAMLARININ KARŞILAŞTIRMALI OLARAK İNCELENMESİ

Year 2018, Issue: 48, 624 - 649, 17.10.2018

Abstract

Bu araştırma,
ABD Kent State Üniversitesi Erken Çocukluk Eğitimi ve Türkiye’deki Muğla  Sıtkı Koçman Üniversitesi Okul Öncesi
Öğretmenliği programlarının ders izlenceleri üzerinden karşılaştırmalı olarak
incelenmesi ve benzer ve farklı yanların ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır.
Araştırma betimsel bir çalışma olup verilerinin toplanmasında nitel
araştırmalarda yaygın olarak kullanılan doküman incelemesi tekniği
kullanılmıştır. Araştırmada toplanan verilerin çözümlenmesinde içerik analizi
tekniği kullanılmıştır. Araştırma kapsamında Türkiye’den 39 ders izlencesi ve
ABD’den 27 ders izlencesi programın amaçları, içeriği, öğrenme durumları ve
değerlendirme boyutları açısından analiz edilerek iki program arasındaki benzer
ve farklı yönler ortaya çıkarılmıştır. Ayrıca araştırmacının 3 ay süresince
gözlemci olarak katıldığı derslerde ders izlencelerinin ne ölçüde alanda
uygulandığı gözlemlenmiştir. Çalışmada ayrıca alanyazın taramasından yola
çıkarak her iki ülkedeki okul öncesi öğretmenlik programın giriş koşulları ve
öğretmenliğe atanma koşulları ve öğretmenlik uygulama süreci değerlendirme
kapsamına alınmıştır.  Araştırmadan elde
edilen sonuçlara göre Türkiye’deki okul öncesi öğretmenliği programlarında
alana katkı getirebilecek çok önemli dersler yer almasına karşın bu derslerin
alana yeterince entegre edilmediği, kuramsal ağırlıklarının fazla olduğu
Amerika’ya göre uygulamaya daha az verildiği bulunmuştur. 2018-2019 öğretim
yılında uygulamaya konacak okul öncesi öğretmenliği programlarında ise seçimlik
ders oranın artırılmasına karşın uygulamanın daha aza indirilerek derslerin
kuramsal ağırlığının daha da artırıldığı ve uygulama dersi olan okul deneyimi
dersinin kaldırıldığı saptanmıştır. 

References

  • Abazoğlu, İ.(2014). Dünyada öğretmen yetiştirme programları ve öğretmenlere yönelik mesleki gelişim uygulamaları. Turkish Studies- International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(5), 1-46.
  • Abazaoğlu, İ.,Yıldırım, O. ve Yıldızhan, Y. (2015). Okul öncesi öğretmenliğine ilişkin genel bir bakış. JRET (journal of Research in Education and Teaching) Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4 (1),411-423.
  • Barber, M. & Mourshed, M. (2007). How the world's best-performing school systems come out on top. London: McKinsey and Company.
  • Çavuş, Ş., Kartal, O.Y. ve İmamoğlu. A. (2013). Okul öncesi öğretmen yetiştirme programı hakkında öğretmen adaylarının görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD). 14 (1),101-118.
  • Clack, G. (1997). ABD’nin Portresi. Birleşik Devletler Enformasyon Ajansı tarafından yayımlanmıştır, Eylül 1997.
  • Dalbudak, Z. (2006). Anaokulu öğretmenlerinin drama etkinliklerini kullanmaları üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Güçlü, N. ve Bayrakçı, M. (2004). Amerika Birleşik Devletleri eğitim sistemi ve hiçbir çocuğun eğitimsiz kalmaması reformu. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 5 (2), 51-64.
  • Kandır, A. (2005). Türkiye’de erken çocukluk eğitiminde kaliteyi belirleyen ölçütler: erken çocukluk eğitiminde yeni yaklaşımlar. Morpa Yayınları, İstanbul.
  • Karasar, N. (2009), Bilimsel araştırma yöntem. Ankara: Nobel Yayıncılık.Küçükoğlu, A.ve Kızıltaş, E. (2012). Almanya, Fransa, İngiltere, İtalya, Rusya ve Türkiye okul öncesi öğretmen yetiştirme programlarının karşılaştırılması. İlköğretim Online, 11(3), 660-670.Lucas, C. L. (1999). Teacher education in America: Reform agenda for the twenty-first century. New York: St. Martin’s Press.
  • Oktay, A. (2007). Okul öncesi eğitimin önemi ve yaygınlaştırılması, Okul öncesi eğitimde güncel konular. İstanbul: Morpa Yayınları.
  • Özoğlu, M. (2010). Türkiye’de öğretmen yetiştirme sisteminin sorunları. Seta Analiz.
  • Telci, A. M. (2011). Amerika Birleşik Devletleri eğitim sistemi ile Türk eğitim sisteminde denetim alt sistemlerinin karşılaştırılması. Yayımlanmamış Doktora tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Tuğrul, B. ve Diğerleri (2010). Okulöncesi öğretmenlik uygulamalarının verimliliğini arttırma yönünde öğrenci, öğretmen ve öğretim elemanlarının görüşlerinin incelenmesi, Uluslararası Öğretmen Yetiştirme Politikaları ve Sorunları Sempozyumu II, 16–18 Mayıs 2010 – Hacettepe Üniversitesi, Beytepe-ANKARA.
  • Türkoğlu, A. (1998). Karşılaştırmalı eğitim: dünya ülkelerinden örneklerle. Adana: Baki Kitabevi.
  • UNESCO (2012). Unesco strategy on teachers (2012-‐2015). [Available online at http://unesdoc.unesco.org/images/0021/002177/217775e.pdf]. Retrieved on May,12, 2016.
  • YILDIRIM, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • YÖK. (2007). Öğretmen yetiştirme ve eğitim fakülteleri –öğretmenin üniversitede yetiştirilmesinin değerlendirilmesi (1982-2007). Ankara: Yükseköğretim Kurulu Yayını.http://catalog.kent.edu/colleges/eh/tlc/early-childhood-education-bse/#programrequirementstextwww.teachercertificationdeqres.com//ohiohttps.www.ohiohighered.org. College credit plus info families/ ohio higher Ed.
Year 2018, Issue: 48, 624 - 649, 17.10.2018

Abstract

References

  • Abazoğlu, İ.(2014). Dünyada öğretmen yetiştirme programları ve öğretmenlere yönelik mesleki gelişim uygulamaları. Turkish Studies- International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(5), 1-46.
  • Abazaoğlu, İ.,Yıldırım, O. ve Yıldızhan, Y. (2015). Okul öncesi öğretmenliğine ilişkin genel bir bakış. JRET (journal of Research in Education and Teaching) Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4 (1),411-423.
  • Barber, M. & Mourshed, M. (2007). How the world's best-performing school systems come out on top. London: McKinsey and Company.
  • Çavuş, Ş., Kartal, O.Y. ve İmamoğlu. A. (2013). Okul öncesi öğretmen yetiştirme programı hakkında öğretmen adaylarının görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD). 14 (1),101-118.
  • Clack, G. (1997). ABD’nin Portresi. Birleşik Devletler Enformasyon Ajansı tarafından yayımlanmıştır, Eylül 1997.
  • Dalbudak, Z. (2006). Anaokulu öğretmenlerinin drama etkinliklerini kullanmaları üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Güçlü, N. ve Bayrakçı, M. (2004). Amerika Birleşik Devletleri eğitim sistemi ve hiçbir çocuğun eğitimsiz kalmaması reformu. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 5 (2), 51-64.
  • Kandır, A. (2005). Türkiye’de erken çocukluk eğitiminde kaliteyi belirleyen ölçütler: erken çocukluk eğitiminde yeni yaklaşımlar. Morpa Yayınları, İstanbul.
  • Karasar, N. (2009), Bilimsel araştırma yöntem. Ankara: Nobel Yayıncılık.Küçükoğlu, A.ve Kızıltaş, E. (2012). Almanya, Fransa, İngiltere, İtalya, Rusya ve Türkiye okul öncesi öğretmen yetiştirme programlarının karşılaştırılması. İlköğretim Online, 11(3), 660-670.Lucas, C. L. (1999). Teacher education in America: Reform agenda for the twenty-first century. New York: St. Martin’s Press.
  • Oktay, A. (2007). Okul öncesi eğitimin önemi ve yaygınlaştırılması, Okul öncesi eğitimde güncel konular. İstanbul: Morpa Yayınları.
  • Özoğlu, M. (2010). Türkiye’de öğretmen yetiştirme sisteminin sorunları. Seta Analiz.
  • Telci, A. M. (2011). Amerika Birleşik Devletleri eğitim sistemi ile Türk eğitim sisteminde denetim alt sistemlerinin karşılaştırılması. Yayımlanmamış Doktora tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Tuğrul, B. ve Diğerleri (2010). Okulöncesi öğretmenlik uygulamalarının verimliliğini arttırma yönünde öğrenci, öğretmen ve öğretim elemanlarının görüşlerinin incelenmesi, Uluslararası Öğretmen Yetiştirme Politikaları ve Sorunları Sempozyumu II, 16–18 Mayıs 2010 – Hacettepe Üniversitesi, Beytepe-ANKARA.
  • Türkoğlu, A. (1998). Karşılaştırmalı eğitim: dünya ülkelerinden örneklerle. Adana: Baki Kitabevi.
  • UNESCO (2012). Unesco strategy on teachers (2012-‐2015). [Available online at http://unesdoc.unesco.org/images/0021/002177/217775e.pdf]. Retrieved on May,12, 2016.
  • YILDIRIM, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • YÖK. (2007). Öğretmen yetiştirme ve eğitim fakülteleri –öğretmenin üniversitede yetiştirilmesinin değerlendirilmesi (1982-2007). Ankara: Yükseköğretim Kurulu Yayını.http://catalog.kent.edu/colleges/eh/tlc/early-childhood-education-bse/#programrequirementstextwww.teachercertificationdeqres.com//ohiohttps.www.ohiohighered.org. College credit plus info families/ ohio higher Ed.
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Necdet Aykaç

Publication Date October 17, 2018
Submission Date June 13, 2018
Published in Issue Year 2018 Issue: 48

Cite

APA Aykaç, N. (2018). MUĞLA SITKI KOÇMAN ÜNİVERSİTESİ VE KENT STATE ÜNİVERSİTELERİNDEKİ OKULÖNCESİ ÖĞRETMEN YETİŞTİRME PROGRAMLARININ KARŞILAŞTIRMALI OLARAK İNCELENMESİ. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(48), 624-649.