Bu araştırma,
ABD Kent State Üniversitesi Erken Çocukluk Eğitimi ve Türkiye’deki Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Okul Öncesi
Öğretmenliği programlarının ders izlenceleri üzerinden karşılaştırmalı olarak
incelenmesi ve benzer ve farklı yanların ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır.
Araştırma betimsel bir çalışma olup verilerinin toplanmasında nitel
araştırmalarda yaygın olarak kullanılan doküman incelemesi tekniği
kullanılmıştır. Araştırmada toplanan verilerin çözümlenmesinde içerik analizi
tekniği kullanılmıştır. Araştırma kapsamında Türkiye’den 39 ders izlencesi ve
ABD’den 27 ders izlencesi programın amaçları, içeriği, öğrenme durumları ve
değerlendirme boyutları açısından analiz edilerek iki program arasındaki benzer
ve farklı yönler ortaya çıkarılmıştır. Ayrıca araştırmacının 3 ay süresince
gözlemci olarak katıldığı derslerde ders izlencelerinin ne ölçüde alanda
uygulandığı gözlemlenmiştir. Çalışmada ayrıca alanyazın taramasından yola
çıkarak her iki ülkedeki okul öncesi öğretmenlik programın giriş koşulları ve
öğretmenliğe atanma koşulları ve öğretmenlik uygulama süreci değerlendirme
kapsamına alınmıştır. Araştırmadan elde
edilen sonuçlara göre Türkiye’deki okul öncesi öğretmenliği programlarında
alana katkı getirebilecek çok önemli dersler yer almasına karşın bu derslerin
alana yeterince entegre edilmediği, kuramsal ağırlıklarının fazla olduğu
Amerika’ya göre uygulamaya daha az verildiği bulunmuştur. 2018-2019 öğretim
yılında uygulamaya konacak okul öncesi öğretmenliği programlarında ise seçimlik
ders oranın artırılmasına karşın uygulamanın daha aza indirilerek derslerin
kuramsal ağırlığının daha da artırıldığı ve uygulama dersi olan okul deneyimi
dersinin kaldırıldığı saptanmıştır.
Okul öncesi öğretmenliği Öğretmen eğitimi Karşılaştırmalı Eğitim
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 17 Ekim 2018 |
Gönderilme Tarihi | 13 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 48 |