Bu araştırmanın amacı, ortaokul
altı ve yedinci sınıflarda bulunan zihin engelli kaynaştırma öğrencilerin
sosyal kabullerinin incelenmesidir. Araştırma nicel ve nitel yöntemlerin bir
arada kullanıldığı karma desende yapılan bir çalışmadır. Araştırmanın çalışma
gurubunu Burdur İl merkezinde kaynaştırma uygulaması yapılan 3 ortaokulun 6. ve
7. sınıflarında eğitim gören 153 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada kaynaştırma uygulaması yapılan
okullarda öğrencilerin sosyal kabullerini incelemek amacıyla, Arslan (2010)
tarafından geliştirilen “Sosyal Kabul Ölçeği” ve nitel verileri toplamak için araştırmacılar
tarafından geliştirilmiş yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırma
sonucunda sosyal kabul düzeylerinde cinsiyet ve baba eğitim durumu değişkenine
göre anlamlı bir farklılık bulunmuştur ancak anne eğitim durumu, kardeş sayısı
ve aile gelir durumuna göre anlamlı farlılığın olmadığı saptanmıştır. Nitel
verilerden elde edilen verilerin içerik analizi sonuçlarına göre ise
katılımcıların büyük bölümünün engelli akranın cinsiyetini önemsemediği
görülmüştür. Öğrenciler engelli akranlarının sinirlenmesi, bağırması, küfür
etmesini rahtsız edici davranış olarak ifade ederken çalışkan olma, mutlu etme,
iyi bir insan olmayı kabul edici davranış olarak ifade etmişlerdir.
Anahtar Sözcükler: Sosyal kabul,
kaynaştırma uygulaması, zihin engelli
Abstract
Aim of this study is to analyze the social acceptance of mainstreaming mentally
disabled students at 6th and 7th class. The working group of investigation occurs
136 students who that education at 6th and 7th class in 3 different school that
doing application of main streaming in
the center of Burdur in 2014-2015
academic year. A scale of social acceptance which was developed by Arslan in
2010 was used in the aim of analyzing student’s social acceptance. A
significant disparity was found in the level of social acceptance according to education
of father and sex at the end of investigation but it’s determined that there is
no significant disparity in the number of siblings, education of mother and
income status of family. According to the content analysis result, most of the
participants did not care about sex. Participants indicated that being
hardworking, being happy, being a good person is accepting behavior. At the same time, they have indicated that
frustration, shouting, swearing is disturbing behavior.
Key
words: Social acceptance, mainstreaming, mental retardation
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | October 17, 2018 |
Submission Date | July 13, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 48 |