Research Article
BibTex RIS Cite

İNGİLİZCE OKUTMANLARININ TEKNOLOJİ YETERLİLİKLERİNİN VE DERSTE TEKNOLOJİ KULLANIMINA İLİŞKİN TUTUMLARININ İNCELENMESİ

Year 2019, Issue: 49, 81 - 101, 24.01.2019

Abstract

Günümüzde
teknolojinin ve teknolojik aletlerin girmediği sınıfların kaldığını söylemek
oldukça zordur. Bilim ve teknolojideki hızlı ilerleme, bilgisayarların ve bilgi
ağı teknolojilerinin yaygınlık kazanmasıyla birlikte İngilizce öğretim model ve
tekniklerinin de köklü değişimi gerçekleşmiştir. Artık modern yabancı dil
öğretimi öğretmen odaklı olmaktan çıkmış teknolojinin getirdiği yeni ve özgün
sunum ve materyallerle öğrencileri öğrenme sürecinde daha aktif ve daha verimli
hale getirmeyi amaç edinmiştir. Geçmişten günümüze bakıldığında İngilizce
öğretiminin ve teknolojini iç içe olduğu görülmektedir (Singhal, 1997). Bu
teknolojilerin derse entegre edilmesi öğretmenlerin teknoloji yeterlilikleriyle
ilişkilidir. Bu araştırmada İngilizce okutmanlarının ISTE standartlarına göre
teknoloji yeterliliklerinin ne düzeyde olduğunun belirlenmesi amaçlanmıştır. ?
Bu araştırmada, nicel araştırma yöntemlerinden tekil ve ilişkisel tarama modeli
kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 52 İngilizce okutmanı oluşturmaktadır
ve veriler iki ölçekle toplanmıştır. Elde edilen bulgular neticesinde İngilizce
okutmanlarının teknoloji yeterliliğine ilişkin verdiği cevapların ortalamasının
“Katılıyorum” düzeyinde (X:3,96) olduğu görülmüştür. Ayrıca, İngilizce
okutmanlarının teknoloji yeterliliklerini cinsiyet değişkeni anlamlı bir
şekilde farklılaştırırken, yaş, mezuniyet, öğrenim durumu ve mesleki deneyim
değişkenleri farklılaştırmamaktadır. İngilizce okutmanlarının teknoloji
yeterlilikleri ile derste teknoloji kullanımına ilişkin tutumları arasında
pozitif yönde anlamlı bir ilişkinin olduğu bulunmuştur (r=0,32, p<,05).

References

  • Altunay, D. (2011). E-learning applications in Distance Language Learning: Sample of Anadolu University Open Education Faculty. In Demirci, Yamomoto, & Demiray (Eds.), E-Learning in Turkey, Developments and Applications II (pp. 67-80). Eskişehir: Anadolu University Publications.
  • Baltacı, H. (2008). İlköğretim okullarında görev yapan yöneticilerin bilgisayar tutumları ile öz-yeterlilikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Baron, N. S. (2008). Always on: Language in an online and mobile world. New York: Oxford University Press.
  • Bavaro, T. 1996. Changing pedagogy: The introduction of experiential, cooperative learning and interactive multimedia into the statics learning environment. (Yayımlanmamış doktora tezi). Virginia Polytechnic Institute and State University.
  • Bitner, N., & Bitner, J. (2002). Integrating technology into the classroom: Eight keys to success. Journal of Technology and Teacher Education, 10, 95-100.
  • Chen, E. C. (2008). Why do teachers not practice what they believe regarding technology integration? The Journal of Educational Research, 102(1), 65-75.
  • Davies, C., & Eynon, R. (2013). Teenagers and technology. London: Routledge.

  • Dexter, S. L., Anderson, R. E., & Becker, H. J. (1999). Teachers' views of computers as catalysts for changes in their teaching practice. Journal of Research on Computing in Education, 31, 221-239.

  • Egbert, J., Huff, L., Mcneil, L., Preuss, C., & Sellen, J. (2009). Pedagogy, process, and classroom context: Integrating teacher voice and experience into research on technology-enhanced language learning. The Modern Language Journal, 93(1), 754-768.
  • Ertmer, P. A. (2005). Teacher pedagogical beliefs: The final frontier in our quest for technology integration? Educational technology research and development, 53(4), 25-39.
  • Fee, K. (2009). Delivering e-learning. London: Kogan Page.
  • Fendi, F. (2007). İlköğretim öğretmenlerinin teknoloji kullanım yeterliliği. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Friedman, T. L. (2007). The world is flat: A brief history of the twenty- first century. New York: Picador/Farrar, Straus, and Giroux.
  • İşman, A. (2002). Sakarya öğretmenlerin eğitim teknolojileri yönünden yeterlilikleri. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 1(1).
  • Johnson, E. P., Perry, J., & Shamir, H. (2010). Variability in reading ability gains as a function of computer-assisted instruction method of presentation. Computers & Education, 55(1), 209-217.
  • Kara, S. (2011). İlköğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin Bilgi ve İletişim Teknolojileri Yeterliliklerinin Belirlenmesi İstanbul Örneği. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Bahçeşehir Üniversitesi, İstanbul.
  • Kenning, M. M. (2007). ICT and language learning: From print to the mobile phone. New York: Palgrave Macmillan.

  • Koehler, M. J., Zellner, A. L., Roseth, C. J., Dickson, R. K., Dickson, P. & Bell, J. (2013). Introducing the first hybrid doctoral program in educational technology. TechTrends, 57(3), 47-53.
  • Korucu, T. A. (2015). Mesleki İngilizce dersinde dinamik web teknolojileri kullanımının akademik başarıya ve derse karşı motivasyona etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 16(3), 243-260.
  • Lai, C., Yeing, Y. & Hu, J. (2016). University student and teacher perceptions of teacher roles in promoting autonomous language learning with technology outside the classroom. Computer Assisted Language Learning, 29(4), 703-723.
  • LAMS. (2000). (online) http://www.lamsinternational.com/CD/html/news.html (erişim tarihi: 28 temmuz 2017).
  • Larsen-Freeman, D. (1991). Teaching grammar. In M. Celce-Murcia (ed.), Teaching English as a Second or Foreign Language. Boston, MA: Newbury House.
  • Luppicini, R. (2005). A systems defnition of educational technology in society. Educational Technology & Society, 8, 103–109.
  • Mafuraga, M. & Moremi, M. (2017). Integrating information and communication technology in English Language teaching: A case study of selected junior secondary schools in Botswana. International Journal of Education and Development using Information and Communication Technology, 13(1), 142-152.
  • Mansilla, V. B., & Jackson, A. W. (2011). Educating for global compe- tence: Preparing our youth to engage the world. New York: Asia Society.
  • Marcinkiewicz, H. R. (1993). Computers and teachers: factors ınfluencing computer use ın the classroom. Journal of Research on Computing in Education, 26(2), 220-237.
  • Mueller, J., Wood, E., Willoughby, T., Ross, C., & Specht, J. (2008). Identifying discriminating variables between teachers who fully integrate computers and teachers with limited integration. Computers&Education, 51, 1523–1537.

  • Niederhauser, D. S. & Stoddart, T. (2001). Teachers’ instructional perspectives and use of educational software. Teaching and Teacher Education, 17, 15-31.
  • Nomass, B. B. (2013). The impact of using technology in teaching English as a second language. English Language and Literature Studies, 3(1), 111-116.
  • Ozan, C. (2009). İlköğretim sınıf öğretmenlerinin eğitim teknolojileri açısından yeterlilikleri: Erzurum ili örneği. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Pelet, J. (2014). E-Learning 2.0 technologies and web applications in higher education. Hershey, PA: Information Science Reference.
  • Prensky, M. (2010). Teaching digital natives: Partnering for real learning. Thousand Oaks, CA: Corwin.
  • Romano, M. T. (2003). Empowering teachers with technology:Making it happen. USA: Scarecrow Press Inc.
  • Sağlam, F. (2007). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin derslerinde bilgi teknolojisi kaynaklarından yararlanma öz-yeterlilikleri ve etki algılarının değerlendirilmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Sandholtz, J. H., Ringstaff, C. & Dwyer, D. C. (1997). Teaching with technology: Creating student-centered classrooms. New York: Teachers College Press.
  • Singhal, M. (1997). The Internet and Foreign Language Education: Benefits and Challenges. The Internet TESL Journal, 3(6).
  • Şimşek, Ö. & Yazar, T. (2016). Education technology standards self-efficacy (ETSSE) scale: A validity and reliability study. Eurasian Journal of Educational Research, 63, 311-334.
  • Tekin, İ. (2013). Otantik filmlerden alınmış video kliplerin dinlediğini anlama açısından İngilizce öğretiminde kullanabilirliği. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Bülent Ecevit Üniversitesi, Zonguldak.
  • Teo, T. (2006). Attitudes towards computers: A study of post-secondary students in Singapore. Interactive Learning Environments, 14(1), 17–24.
  • Tomlinson, C. A. (2001). How to differentiate instruction in mixed-ability classrooms. (2nd ed.). Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Ural, A. & Kılıç, İ. (2010). Bilimsel Araştırma Süreci ve Spss ile Veri Analizi. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Ünal, Ö. A. (2010). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin teknoloji yeterlilik düzeylerinin belirlenmesi (Hatay ili örneği). (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • Vankatesh, V., Morris, M., Davis, G., & Davis, F. (2003). User Acceptance of Information Technology: Toward a Unified View. MIS Quarterly, 27(3), 425-478.
  • Vrasidas, C. & M. McIsaac. 2001. Integrating technology in teaching and teacher education: Implications for policy and curriculum reform. Education Media International, 38(2/3): 127–132.
  • Yavuz, S. (2005). Developing a technology attitude scale for pre-service chemistry teachers. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4(1), 17-25.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (9.baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zourou, K., & Lamy, M.-N. (2013). Introduction. In M.-N. Lamy, & K. Zourou (Eds.), Social networking for language education (s.1–7). New York: Palgrave Macmillan.

INVESTIGATION OF ENGLISH INSTRUCTORS’ TECHNOLOGY EFFICACY AND THEIR ATTITUDE TOWARDS USING TECHNOLOGY

Year 2019, Issue: 49, 81 - 101, 24.01.2019

Abstract

Today it is difficult to say that the classes that
technology and technological tools do not enter remain. As well as rapid
progress in science and technology, the widespread use of computers and
information network technologies, there has been a profound change in English
teaching models and techniques. Now modern foreign language
teaching aims to make students more active and more productive in the learning
process with new and original presentations and materials brought by the
teacher-oriented technology. From past to present, it seems that English
teaching and technology are intertwined (
Singhal, 1997). The integration of these technologies into the classroom is
related to the teachers' technology competencies. In this research, it was
aimed to determine the level of technology proficiency of English language
instructors according to ISTE standards. In this research, the singular and
relational screening model was used. 52 instructors form the sample of the
study and data were collected with two scales. As a result of the findings
obtained, it was seen that the average level of answers given by English
language instructors about technology sufficiency was found to be "I
agree" (X:3.96). Besides, while the technology efficacies of English
language instructors differ significantly in terms of gender variable, age,
graduation, learning status and professional experience do not differ their
technology efficacies. In addition to it, there is a meaningful relationship
between the level of technology efficacies of English instructors and the
attitudes towards using the technology (r = 0.32, p <0.05).

References

  • Altunay, D. (2011). E-learning applications in Distance Language Learning: Sample of Anadolu University Open Education Faculty. In Demirci, Yamomoto, & Demiray (Eds.), E-Learning in Turkey, Developments and Applications II (pp. 67-80). Eskişehir: Anadolu University Publications.
  • Baltacı, H. (2008). İlköğretim okullarında görev yapan yöneticilerin bilgisayar tutumları ile öz-yeterlilikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Baron, N. S. (2008). Always on: Language in an online and mobile world. New York: Oxford University Press.
  • Bavaro, T. 1996. Changing pedagogy: The introduction of experiential, cooperative learning and interactive multimedia into the statics learning environment. (Yayımlanmamış doktora tezi). Virginia Polytechnic Institute and State University.
  • Bitner, N., & Bitner, J. (2002). Integrating technology into the classroom: Eight keys to success. Journal of Technology and Teacher Education, 10, 95-100.
  • Chen, E. C. (2008). Why do teachers not practice what they believe regarding technology integration? The Journal of Educational Research, 102(1), 65-75.
  • Davies, C., & Eynon, R. (2013). Teenagers and technology. London: Routledge.

  • Dexter, S. L., Anderson, R. E., & Becker, H. J. (1999). Teachers' views of computers as catalysts for changes in their teaching practice. Journal of Research on Computing in Education, 31, 221-239.

  • Egbert, J., Huff, L., Mcneil, L., Preuss, C., & Sellen, J. (2009). Pedagogy, process, and classroom context: Integrating teacher voice and experience into research on technology-enhanced language learning. The Modern Language Journal, 93(1), 754-768.
  • Ertmer, P. A. (2005). Teacher pedagogical beliefs: The final frontier in our quest for technology integration? Educational technology research and development, 53(4), 25-39.
  • Fee, K. (2009). Delivering e-learning. London: Kogan Page.
  • Fendi, F. (2007). İlköğretim öğretmenlerinin teknoloji kullanım yeterliliği. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Friedman, T. L. (2007). The world is flat: A brief history of the twenty- first century. New York: Picador/Farrar, Straus, and Giroux.
  • İşman, A. (2002). Sakarya öğretmenlerin eğitim teknolojileri yönünden yeterlilikleri. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 1(1).
  • Johnson, E. P., Perry, J., & Shamir, H. (2010). Variability in reading ability gains as a function of computer-assisted instruction method of presentation. Computers & Education, 55(1), 209-217.
  • Kara, S. (2011). İlköğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin Bilgi ve İletişim Teknolojileri Yeterliliklerinin Belirlenmesi İstanbul Örneği. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Bahçeşehir Üniversitesi, İstanbul.
  • Kenning, M. M. (2007). ICT and language learning: From print to the mobile phone. New York: Palgrave Macmillan.

  • Koehler, M. J., Zellner, A. L., Roseth, C. J., Dickson, R. K., Dickson, P. & Bell, J. (2013). Introducing the first hybrid doctoral program in educational technology. TechTrends, 57(3), 47-53.
  • Korucu, T. A. (2015). Mesleki İngilizce dersinde dinamik web teknolojileri kullanımının akademik başarıya ve derse karşı motivasyona etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 16(3), 243-260.
  • Lai, C., Yeing, Y. & Hu, J. (2016). University student and teacher perceptions of teacher roles in promoting autonomous language learning with technology outside the classroom. Computer Assisted Language Learning, 29(4), 703-723.
  • LAMS. (2000). (online) http://www.lamsinternational.com/CD/html/news.html (erişim tarihi: 28 temmuz 2017).
  • Larsen-Freeman, D. (1991). Teaching grammar. In M. Celce-Murcia (ed.), Teaching English as a Second or Foreign Language. Boston, MA: Newbury House.
  • Luppicini, R. (2005). A systems defnition of educational technology in society. Educational Technology & Society, 8, 103–109.
  • Mafuraga, M. & Moremi, M. (2017). Integrating information and communication technology in English Language teaching: A case study of selected junior secondary schools in Botswana. International Journal of Education and Development using Information and Communication Technology, 13(1), 142-152.
  • Mansilla, V. B., & Jackson, A. W. (2011). Educating for global compe- tence: Preparing our youth to engage the world. New York: Asia Society.
  • Marcinkiewicz, H. R. (1993). Computers and teachers: factors ınfluencing computer use ın the classroom. Journal of Research on Computing in Education, 26(2), 220-237.
  • Mueller, J., Wood, E., Willoughby, T., Ross, C., & Specht, J. (2008). Identifying discriminating variables between teachers who fully integrate computers and teachers with limited integration. Computers&Education, 51, 1523–1537.

  • Niederhauser, D. S. & Stoddart, T. (2001). Teachers’ instructional perspectives and use of educational software. Teaching and Teacher Education, 17, 15-31.
  • Nomass, B. B. (2013). The impact of using technology in teaching English as a second language. English Language and Literature Studies, 3(1), 111-116.
  • Ozan, C. (2009). İlköğretim sınıf öğretmenlerinin eğitim teknolojileri açısından yeterlilikleri: Erzurum ili örneği. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Pelet, J. (2014). E-Learning 2.0 technologies and web applications in higher education. Hershey, PA: Information Science Reference.
  • Prensky, M. (2010). Teaching digital natives: Partnering for real learning. Thousand Oaks, CA: Corwin.
  • Romano, M. T. (2003). Empowering teachers with technology:Making it happen. USA: Scarecrow Press Inc.
  • Sağlam, F. (2007). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin derslerinde bilgi teknolojisi kaynaklarından yararlanma öz-yeterlilikleri ve etki algılarının değerlendirilmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Sandholtz, J. H., Ringstaff, C. & Dwyer, D. C. (1997). Teaching with technology: Creating student-centered classrooms. New York: Teachers College Press.
  • Singhal, M. (1997). The Internet and Foreign Language Education: Benefits and Challenges. The Internet TESL Journal, 3(6).
  • Şimşek, Ö. & Yazar, T. (2016). Education technology standards self-efficacy (ETSSE) scale: A validity and reliability study. Eurasian Journal of Educational Research, 63, 311-334.
  • Tekin, İ. (2013). Otantik filmlerden alınmış video kliplerin dinlediğini anlama açısından İngilizce öğretiminde kullanabilirliği. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Bülent Ecevit Üniversitesi, Zonguldak.
  • Teo, T. (2006). Attitudes towards computers: A study of post-secondary students in Singapore. Interactive Learning Environments, 14(1), 17–24.
  • Tomlinson, C. A. (2001). How to differentiate instruction in mixed-ability classrooms. (2nd ed.). Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Ural, A. & Kılıç, İ. (2010). Bilimsel Araştırma Süreci ve Spss ile Veri Analizi. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Ünal, Ö. A. (2010). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin teknoloji yeterlilik düzeylerinin belirlenmesi (Hatay ili örneği). (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • Vankatesh, V., Morris, M., Davis, G., & Davis, F. (2003). User Acceptance of Information Technology: Toward a Unified View. MIS Quarterly, 27(3), 425-478.
  • Vrasidas, C. & M. McIsaac. 2001. Integrating technology in teaching and teacher education: Implications for policy and curriculum reform. Education Media International, 38(2/3): 127–132.
  • Yavuz, S. (2005). Developing a technology attitude scale for pre-service chemistry teachers. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4(1), 17-25.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (9.baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zourou, K., & Lamy, M.-N. (2013). Introduction. In M.-N. Lamy, & K. Zourou (Eds.), Social networking for language education (s.1–7). New York: Palgrave Macmillan.
There are 47 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Ali Orhan 0000-0003-1234-3919

İnan Tekin This is me

Publication Date January 24, 2019
Submission Date January 8, 2018
Published in Issue Year 2019 Issue: 49

Cite

APA Orhan, A., & Tekin, İ. (2019). İNGİLİZCE OKUTMANLARININ TEKNOLOJİ YETERLİLİKLERİNİN VE DERSTE TEKNOLOJİ KULLANIMINA İLİŞKİN TUTUMLARININ İNCELENMESİ. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(49), 81-101.