The idea that
the child has rights, has gained importance today and it is accepted that the
child may need protection. The school also plays a very effective role in terms
of perform the duty of child protection. The aim of this study is to reveal the
views of teachers about the role of the school in protection of the children from
neglect and abuse. Interview form was prepared on this purpose, interviews were
conducted with the study group consisting of eight teachers, who attended
seminars or courses about children's rights. School administrators, teachers,
parents and social workers have a role in the protection of children from
neglect and abuse according to teachers opinions. It is stated that the school
administrators have conducted researches to get to know the students and
parents and have organized informative activities in order to protect the
children from neglect and abuse. The roles of teachers in protecting children
from neglect and abuse are listed as follows: The obligation to report
incidents of neglect and abuse and getting students, parents and colleagues to
inform about these issues. While the role of the parents is not neglect or
abuse their child and raise their child's awareness on this subject, the role
of social workers are to ensure that the children who are under institutional
protection are being carefully monitored and to organize informative seminars
to teachers, parents and students.
Çocuğun
haklara sahip olduğu düşüncesi günümüzde önem kazanmış ve doğası gereği çocuğun
korunmaya ihtiyaç duyabileceği kabul edilmiştir. Çocuğun korunması işlevinin
etkin biçimde yerine getirilmesinde okul da rol üstlenmektedir. Bu çalışmanın
amacı, çocukların ihmal ve istismardan korunmasında okulun rolüne ilişkin
öğretmen görüşlerini belirlemektir. Bu amaç doğrultusunda hazırlanan görüşme
formuyla, çocuk hakları konusunda eğitim almış sekiz öğretmenden oluşan çalışma
grubuyla görüşmeler yapılmıştır. Çocuğun ihmal ve istismardan korunmasında
öğretmen görüşlerine göre okul paydaşlarından okul yönetimlerinin,
öğretmenlerin, velilerin ve sosyal hizmet uzmanlarının rolleri bulunmaktadır.
Okul yönetimlerinin çocuğun ihmal ve istismardan korunmasına yönelik öğrenciyi
ve veliyi tanımaya yönelik çalışmalar yaptıkları ve bu konuda bilgilendirici
etkinlikler düzenledikleri ifade edilmektedir. Çocukların ihmal ve istismardan
korunmasında öğretmenlerin rolleri; ihmal ve istismar olaylarını bildirim
yükümlülüğü, öğrencilerle güven ve sevgiye dayalı iletişim kurma, öğrencileri,
velileri ve meslektaşlarını bu konularda bilgilendirme ve ihmal-istismar
konusunda yeterli bilgiye sahip olma şeklinde sıralanmaktadır. Velinin rolleri
ise öncelikle çocuğuna ihmal ve istismarda bulunmaması ve çocuğunu bu konuda
bilinçlendirmesi iken, sosyal hizmet uzmanlarının rolleri ise kurum
korumasındaki çocuklarının takibinin dikkatli ve özenli biçimde yapılması,
öğretmenlere, velilere ve öğrencilere bilgilendirici seminerlerin düzenlenmesi
ve öğretmenlerle işbirliği içerisinde çalışılması şeklinde belirtilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | October 27, 2019 |
Submission Date | May 11, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 52 |