Bu çalışmada, enerji kavramının farklı disiplinler tarafından nasıl
algılandığı ve aralarında farklılık olup olmadığı belirlenmeye çalışılmıştır. Veri
toplamak amacıyla kelime ilişkilendirme testi (KİT) kullanılmıştır. KİT’te, öğretmen adaylarından (biyoloji, fen
bilgisi, fizik ve kimya) ‘enerji’ denilince akıllarına gelen ilk on kelimeyi
sıralamaları ve anahtar kavram ve belirtikleri kelimeler ile ilgili bir cümle
kurmaları beklenmiştir. Çalışmaya 325 öğretmen adayı katılmıştır. Kelime
ilişkilendirme testinden elde edilen veriler, betimsel analiz teknikleri ile
değerlendirilmiştir. Veri analizinde, enerji kavramı için öğrencilerin
verdikleri cevap kavramların frekansları belirlenmiş ve bu cevap kavramlar
kategorileştirilmiştir. Cevap kavramlardan yola çıkılarak kavram ağları
çizilmiştir. Testte yer alan cümleler bir kodlama sistemi ile analiz
edilmiştir. Analiz sonucunda, enerji çeşitleri/enerji kaynakları, birim/formül,
fizik ve kimya ortak kavramları, yaşam sürekliliği için enerji, biyoloji
kavramları, fizik kavramları, kimya kavramları, enerji ile ilgili günlük
kullanımlar ve enerjinin özellikleri şeklinde kategoriler belirlenmiştir. Öğretmen
adaylarının enerji ve ilgili kavramlar hakkında benzer bilgi eksikliklerine ve
yanılgılarına sahip oldukları belirlenmiştir.
This study aimed at
determining how energy concept is perceived in different disciplines and if
there is a difference among these disciplines. To gather data, a word
association test (WAT) was used. In the WAT, it is expected from the pre-service teachers (biology,
science, physics and chemistry) to express the first ten words that come to
their mind when they hear the word "energy" and form a sentence with
the words expressed by them. 325 pre-service teachers in total have
participated in this study. The data obtained from word association test were
evaluated with descriptive analysis techniques. In data analysis, the answers
provided by each pre-service teacher were analyzed following the implementation
and then a frequency table was drawn. Concept networks were drawn based on
answer concepts. The sentences formed by the pre-service teachers were analyzed by a coding system. In consequence of the analysis, it were determined some categorie such
as forms of energy/sources of energy, energy units/formulas, common concepts of
energy in physics and chemistry, energy for the continuity of life, energy from
the perspective of chemistry and the properties of energy. It was revealed that pre-service teachers had
similar knowledge insufficiencies and misconceptions about energy and related
concepts.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | April 29, 2020 |
Submission Date | January 9, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Issue: 54 |