Learners
from different age groups are motivated to learn English as it is counted to be
the prevalent lingua franca in the world. Nevertheless, the current English
teacher education departments in Turkey have a common curriculum with a rather
limited focus on different age characteristics. This study aimed to investigate
preservice teachers’ (PT) motivation with regard to teaching learners from
different age levels and the factors affecting their motivation. The data were
collected from preservice English teachers’ (N=156) through a questionnaire.
Friedman test was used to analyze the ranking item and content analysis was
employed for open ended responses. Preservice English teachers’ motivation
level to teach different age groups can be sorted from the most to the least as
secondary school, primary school, high school, university and kindergarten.
Factors affecting PTs’ motivation were efficacy beliefs, instructional
concerns, beliefs about learners, attitude towards learners
and professional development aspirations.
Farklı yaş gruplarından öğrenciler dünyanın önde gelen ligua frankası
olarak kabul edildiği için İngilizce öğrenmek istemektedirler. Bununla birlikte
Türkiyede mevcut İngilizce öğretmenliği bölümleri farklı yaşlardan öğrencilerin
özelliklerine sınırlı bir biçimde odaklanan ortak bir müfredata sahiptir. Bu çalışma
öğretmen adaylarının (N=156) farklı yaş kademelerindeki öğrencilere öğretmenlik
yapma motivasyonları ve bu motivasyonları etkileyen faktörleri incelemeyi
hedeflemektedir. Sıralama maddelerini analiz etmek için Friedman testi, nitel
verilerin analizi için içerik analizi kullanılmıştır. İngilizce öğretmen
adaylarının farklı yaş gruplarına öğretmenlik yapma motivasyonları en yüksekten
en düşüğe olmak üzere şu şekilde sıralanmaktadır: ortaokul, ilkokul, lise,
üniversite ve anaokulu. Öğretmen adaylarının motivasyonlarını etkileyen
faktörler yeterlik inançları, öğretime dair endişeler, öğrencilere dair
inançlar, öğrencilere yönelik tutumlar ve mesleki gelişim istekleridir.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | April 29, 2020 |
Submission Date | September 8, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Issue: 54 |