The
aim of this study was to investigate the cyberbullying victimization
experienced by teachers who have to use ICT effectively in their professional
or social life with both their teaching and learning roles. Mixed research
design was used to achieve this aim. The study group consisted of teachers
determined by snowball sampling method. The opinions of the teachers were taken
by questionnaire method. Correlation
analysis, frequency, percentage, and average calculation were used in the
analysis of the data collected with Demographic Information and Inventory of Cyberbullying Acts at Work, Descriptive
analysis technique was used to analyze the opinions of the teachers about the
cyberbullying victims. At
the end of the study, it was found that teachers' exposure to cyberbullying
behaviors in schools was low. In addition, it was revealed that teachers'
emails, phone calls or messages were mostly ignored. Male teachers were
more exposed to cyberbullying behaviors than female teachers, but this
difference was not significant. While there was a significant, weak and
negative relationship between teachers' exposure to cyberbullying behaviors and
their ages and seniority, no relationship was found between the year of
internet use and the duration of daily internet use. At the end of the
research, further studies were suggested to do to increase the awareness of
teachers about cyberbullying behaviors.
Bu araştırmada hem öğreten hem öğrenen hem de araştırmacı rolleri ile
mesleki veya sosyal hayatlarında BİT’i etkili kullanmak zorunda olan
öğretmenlerin çalıştıkları okullarda yaşadıkları siber zorbalık mağduriyetlerinin
incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amacı gerçekleştirmek için karma araştırma deseni
kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu kartopu örnekleme yöntemi ile
belirlenmiş öğretmenler oluşturmuştur. Öğretmenlerin görüşleri anket yöntemi
ile alınmıştır. Demografik bilgiler ve İşyeri Siber Zorbalık Davranışları Envanteri
ile toplanan verilerin analizinde frekans, yüzde ve ortalama hesaplama ile
korelasyon analizi kullanılmıştır. Öğretmenlerin maruz kaldıkları siber
zorbalık davranışları ile ilgili görüşlerin analizi için de betimsel analiz
tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonunda öğretmenlerin çalıştıkları okullarda
siber zorbalık davranışlarına maruz kalma düzeylerinin düşük olduğu
görülmüştür. Ayrıca öğretmenlerin en çok e-postalarının, telefon görüşmelerinin
veya mesajlarının dikkate alınmadığı ortaya çıkmıştır. Erkek öğretmenlerin
siber zorbalık davranışlarına kadın öğretmenlere göre daha fazla maruz
kaldıkları ancak aradaki bu farkın anlamlı olmadığı saptanmıştır. Öğretmenlerin siber zorbalık davranışlarına maruz
kalma durumları ile yaşları ve kıdemleri arasında anlamlı, zayıf ve negatif
ilişki bulunurken internet kullanım yılı ve günlük internet kullanım süresi
arasında herhangi bir ilişki tespit edilememiştir. Araştırmanın son bölümünde
öğretmenlerin siber zorbalık davranışları konusunda farkındalıklarının artması
için daha fazla çalışma yapılması önerilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2020 |
Submission Date | June 25, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Issue: 55 |