Bu çalışmada lise öğrencilerinin kimya dersine yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler (cinsiyet, sınıf seviyesi, lise türü, okulda laboratuvar varlığı, öğrenim görülmenin planlandığı bölüm, öğrenim görmenin planlandığı alan) açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini İstanbul ilinin beş farklı ilçesinde bulunan toplam on lisede öğrenim görmekte olan 1151 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Kan ve Akbaş (2005) tarafından geliştirilen Kimya Dersine Yönelik Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Ölçeğin Cronbach Alfa iç tutarlılık katsayısı 0.81 olarak hesaplanmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler SPSS 24.0 paket programında analiz edilmiştir. Araştırma bulguları cinsiyet ve sınıf seviyesi değişkenlerinin lise öğrencilerinin kimya dersine yönelik tutumları üzerinde anlamlı bir fark oluşturmadığını göstermiştir. Farklı lise türlerinde öğrenim gören öğrencilerin tutum puanı ortalamaları arasında meslek lisesi aleyhinde anlamlı bir fark olduğu bulunmuştur. Okulda laboratuvar varlığı değişkeninin tutum puanları üzerinde okulunda laboratuvar bulunmayan öğrenciler lehine anlamlı bir fark oluşturduğu görülmüştür. Öğrenim görmenin planlandığı bölüm değişkenine göre ise diş hekimliği, havacılık, mühendislik, sağlık bilimleri ve temel bilimlerde yer alan bölümleri tercih etmeyi planlayan öğrenciler ile hukuk bölümünü tercih etmeyi planlayan öğrenciler arasında hukuk bölümünü tercih edecek öğrenciler aleyhinde anlamlı bir fark olduğu bulunmuştur. Ayrıca tıp, hukuk, öğretmenlik, sosyal bilimler ve diğer bölümlerde tercih yapmayı planlayan öğrenciler ile bölüm tercihinde kararsız olan öğrencilerin kimya dersine yönelik tutum puanları arasında tıp fakültesini tercih edecek öğrenciler lehine anlamlı bir fark olduğu saptanmıştır. Son olarak tercih edilmesi planlanan alan değişkenine göre sayısal alanda tercih yapmayı planlayan öğrencilerle eşit ağırlık, sözel ve alan tercihinde kararsız olan öğrencilerin kimya dersine yönelik tutum puanları arasında sayısal alan lehine anlamlı bir fark olduğu belirlenmiştir.
Prof. Dr. Filiz KABAPINAR
The purpose of this study is to examine the high school students’ attitudes towards the chemistry course in terms of various variables. The sample of the study consists of 1151 students studying in ten different high schools in five different districts of Istanbul. Attitude Scale towards Chemistry Course developed by Kan & Akbaş (2005) was used as data collection tool. Cronbach Alpha internal consistency coefficient of the scale was calculated as 0.81. The study data were analyzed in SPSS 24.0. The findings of the study showed that gender and grade level did not make a significant difference on the attitudes of high school students towards chemistry course. It was found that there was a significant difference between the attitude scores of the students studying at different high school types. This difference is between the vocational high school to other types of high schools and opposed to vocational high school. It was seen that the variable of presence of laboratory makes a significant difference on high school students' attitude scores on chemistry course. Moreover, students who do not have a laboratory in their school have a more positive attitude towards chemistry than the ones who have a laboratory in their school. According to the university department in which education is planned, there is a significant difference between the students planning to prefer dentistry, aviation, engineering, health sciences and life sciences and those planing to prefer the law department. In addition, there was a significant difference between the students who would prefer medical faculty and those who would prefer to make a choice in educational sciences, social sciences, other departments and who are undecided yet. Finally, it was determined that there is a significant difference between the students who plan to make preference in science field and the students who plan to prefer in Turkish-Mathematics field, verbal field and undecided yet.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | October 25, 2020 |
Submission Date | December 2, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Issue: 56 |