Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde bağlam temelli kelime öğretim yöntemin kullanımı ile ilgili olarak yapılan bu araştırma B2 düzeyinde bulunan 16 katılımcı ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmada bağlam temelli kelime öğretim yönteminin Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen kişilerde yeni sözcüklerin anlamına ulaşmalarında etkili olup olmadığını belirlemek amaçlanmıştır. Dört haftalık araştırma süresinde katılımcılarla bağlam temelli kelime öğretim yöntemiyle ders işlenmiştir. Çalışmada veri toplama aracı olarak Gazi Üniversitesi TÖMER tarafından 2006 yılında yayımlanan “Yabancılar İçin Türkçe 2” CD’sindeki “Ay’a İlk Adım” başlıklı okuma metni kullanılmıştır. Uzman görüşü alınarak yirmi yabancı kelime belirlenmiş ve bu kelimelerin öğretimi hedeflenmiştir. Bu kelimeler şunlardır: Çığır açmak, füze, yörünge, endişe, temel, sinir, çetrefil, rekabet, komuta, gövde, yüzey, naklen, serüven, kenetlenmek, uzay mekiği, proje, rol oynamak, aktarmak, arıza ve devreye girmektir. Araştırmacı, katılımcıların tahmin cümleleri üzerinde tematik kodlama tekniğini kullanarak bu cümlelerde bulunan görüş temalarını belirlemiş ve bu temalara ait tahmin cümlelerini tablolar üzerinde göstermiştir. Araştırma sonunda elde edilen bulgularda katılımcıların gövde kelimesi dışındaki bütün kelimelerde bağlam temelli kelime öğretim yöntemiyle yeni kelimelerin anlamlarına ulaştıkları görülmüştür.
Bağlam temelli kelime öğretim yöntemi yabancı dil olarak Türkçenin öğretimi kelime hazinesi yabancı dilde kelime öğrenimi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | October 25, 2020 |
Submission Date | December 6, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Issue: 56 |