The study was implemented for the purpose of examining the effect of disaster and earthquake prevention educations given by using simulation teaching method in Bursa Disaster Education Center on the success level and the permanence of their knowledge of middle school students. The study was applied to a group of 96 students studying in the 7th grade in a public school in the city center of Bursa in the 2017-2018 academic year. In the study, the experimental method, static group pre test-post test experimental design was used. Two branches from the study group were selected to the experimental (N=48) group and two branches to the control (N=48) group. The experimental group was given education through the simulator, while the control group was given education through the traditional method (lecture and demonstration). The achievement test form was applied to both groups before and after the education, 2 weeks after the education and 2 months after the education. For the analysis of the data, "t test" analysis was used for dependent and independent variables. As a result of the study, it has been determined that simulation technique has more effect on students' success levels and permanence of information than traditional method
Bu araştırma, Bursa Afet Eğitim Merkezi’nde simülasyon öğretim yöntemi kullanılarak verilen afet ve deprem eğitimlerinin ortaokul öğrencilerinin başarı düzeyine ve bilgilerinin kalıcılığına etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma 2017-2018 öğretim yılında Bursa il merkezindeki bir devlet okulunda 7. sınıfta okuyan 96 öğrenci üzerinde uygulanmıştır. Araştırmada yarı deneysel yöntem, ön test-son test kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Çalışma grubundan iki şube deney grubuna ve iki şube kontrol grubuna seçilmiştir. Deney grubuna simülatör aracılığıyla eğitim verilmiş, kontrol grubuna ise geleneksel yöntemle verilmiştir. Başarı testi formu her iki gruba da eğitim öncesinde, eğitim sonrasında, 2 hafta sonra ve 2 ay sonra olmak üzere uygulanmıştır Verilerin analizi için bağımlı ve bağımsız değişkenler için “t testi” analizi kullanılmıştır. Sonuç olarak simülasyon tekniğinin geleneksel yönteme göre, öğrencilerin başarı düzeylerine ve bilgilerinin kalıcılığına etkisinin daha fazla olduğu saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Early Pub Date | September 2, 2023 |
Publication Date | May 3, 2021 |
Submission Date | October 18, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 58 |