The way how education should be done has always been a controversial subject. Both national and foreign philosophers’ have had leading opinions on this subject. Rousseau, who lived in 18th century, is one of these philosophers. Emile, the renowned work of Rousseau, depicts the developmental stages of a child during different ages beginning with birth and what should be done in these stages. This study reviews Emile with respect to language development and language teaching in children. Document analysis method is used in this study which is conducted in qualitative research model. In the novel of Rousseau's Emile, findings related to language development were obtained under the main headings of expressive language (narrative language) and receptive language. Additionally, in Emile, five categories of thoughts are identified such as language teaching (speaking, writing, reading, listening), the impact of environment in language development, language development and maturation, the nature of language development and speaking, and thoughts and language. In the current study, based on Rousseau’s thoughts on language development, family was determined as an important factor for language development in children. Accordingly, it is recommended that families should use correct language in communication to support the language development of their children.
Eğitimin nasıl yapılması gerektiği tartışıla gelen bir konu olmuştur. Bu konu üzerine hem yerli hem de yabancı düşünürlerin görüşleri önemli olmuştur. Söz konusu düşünürlerden biri de 18. yüzyılda yaşamış Rousseau’dur. Rousseau’nun eserlerinden biri olan Emile, bir çocuğun doğumundan başlayarak farklı yaş dönemlerindeki gelişim evreleri ve bu evrelerde yapılması gerekenleri içermektedir. Bu çalışmada Emile, çocukta dil gelişimi ve öğretimi bağlamında ele alınmıştır. Nitel araştırma modeli benimsenen çalışmada doküman analizi kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen sonuçlardan bazıları şöyledir: Rousseau’nun Emile eserlerinde dil gelişimi ile ilgili olarak ekspresif dil (anlatıcı dil) ile reseptif dil (alıcı dil) ana başlıkları altında dil gelişimine yönelik bulgular elde edilmiştir. Bununla birlikte Rousseau’nun Emile’de; dil öğretimi (konuşma, yazma, okuma, dinleme), dil gelişiminde sosyal çevre etkisi, dil gelişimi ve olgunlaşma, dil gelişimi ve konuşmanın doğası ve düşünce ve dil olmak üzere beş kategoride değerlendirilen düşünceleri tespit edilmiştir. Rousseau’nun dil gelişimi ile ilgili düşüncelerinden yola çıkarak; çocuğun dil gelişiminde aile etkisinin önemli bir boyut olduğu tespit edilmiştir. Bu bağlamda ailelerin, çocukların dil gelişimi için iletişimde doğru dil kullanımına önem vermeleri önerilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Early Pub Date | September 2, 2023 |
Publication Date | May 3, 2021 |
Submission Date | November 22, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 58 |