Bu araştırmanın amacı 2018, 2019 ve 2020 yıllarında uygulanan ‘Liselere Giriş Sınavı’ (LGS) matematik soruları ile Matematik Dersi Öğretim Programı’nda öğrencilere kazandırılması hedeflenen özel amaçlarıyla uyumluluğunun incelenmesi ve LGS sorularının hangi matematiksel beceriyi ölçtüğünün araştırılmasıdır. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesiyle gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın verileri LGS’de sorulan 60 matematik sorusundan oluşmaktadır. Verilerin analizinde betimsel istatistikten yararlanılmıştır. Bu açıdan öncelikle soru tipleri hedeflenen alt beceriler kapsamında incelenmiş ve sınıflandırılmıştır. Ayrıca uzman görüşlerinden de yararlanılarak, yapılan analizlerin güvenirliği kontrol edilmiştir. Araştırmanın sonucunda LGS sorularının ağırlıklı olarak kurgusal bağlamlı, sözel temsil içeren, orta zorluk düzeyinde olduğu ve çoğunun yorumlama, uygulama, değerlendirme becerilerini ölçmeye yönelik sorulardan oluştuğu görülmüştür.
The purpose of the study is to examine the compatibility of the 'High School Entrance Examination (HSEE)' mathematics questions in 2018, 2019, and 2020 with the objectives in the Mathematics Curriculum and to investigate which mathematical skills the HSEE questions measure. The research was carried out by document analysis, one of the qualitative research methods. The data of the study consists of 60 mathematics questions asked in HSEE. Descriptive statistics were used in the analysis of the data. In this respect, first of all, question types were examined and classified within the scope of targeted sub-skills in the objectives. In addition, the reliability of the analyzes was checked by making use of expert opinions. As a result of the research, it was seen that the HSEE questions were predominantly fictional, containing verbal representation, were at medium difficulty level, and most of them consisted of questions aimed at measuring interpretation, application and evaluation skills.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | November 12, 2021 |
Submission Date | May 13, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 60 |