Bu çalışmada altıncı sınıf madde ve ısı ünitesine yönelik, Bloom taksonomisine uygun, geçerli ve güvenilir başarı testi geliştirmek amaçlanmıştır. Testin geliştirilmesi süreci nicel araştırmanın tarama desenine uygun olarak yürütülmüştür. Araştırmanın örneklemini Kayseri ili Melikgazi ilçesinin dördüncü bölgesinde bulunan 143 altıncı sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Test geliştirme basamaklarına uygun olarak yürütülen çalışmada alan yazından ve MEB kaynaklarından belirlenen kazanımlara uygun olan sorular seçilmiştir. Uzman incelemesi sonucunda testteki soruların belirtke tablosundaki basamaklara uygun şekilde dağıldığı görülmüştür. Öğrencilerin test sorularına verdikleri cevaplar, SPSS, LISREL ve Factor programları kullanılarak analiz edilmiştir. AFA ile iki faktörlü 17 soruluk yapı belirlenmiş olup, testin KMO değeri 0,93 olarak hesaplanmış ve bu iki faktörlü yapının toplam varyansın %53’ünü açıkladığı tespit edilmiştir. Elde edilen bu yapı DFA ile doğrulanmıştır. Testin güçlük ve ayırt edicilik indekslerinin orta düzeyde olduğu tespit edilmiş olup ilişkisiz örneklemler t testi ile üst grup ile alt grup arasında anlamlı farklılık olduğu ispatlanmıştır. Testin güvenirlik katsayısı 0,81 olarak hesaplanmıştır. Sonuç olarak, ortaokul öğrencilerinin “Madde ve Isı” ünitesine yönelik başarı düzeylerini belirlemek veya öğrenme eksikliklerini gidermek için hem araştırmacılar hem de öğretmenler tarafından kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2022 |
Submission Date | August 22, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Issue: 63 |