The current study aims to evaluate, conceptualize, and provide a sample implementation of the culturo-techno-contextual approach (CTCA) on the basis of artificial intelligence as a socioscientific issue in teaching culture-based issues in science education. CTCA is a new approach with a conceptual history of ten years in which culture, technology, and context are handled together. A sample implementation process was created for this approach, which may be suitable for the teaching of other socioscientific issues (SSIs). It is hoped that this sample implementation will provide a guiding framework for researchers in the teaching of SSIs, which have an important place in science education. In the study, the implementation steps are named to make it more usable for researchers. As CTCA is still a relatively new approach, it is recommended that readers critically read these steps and detect possible shortcomings in the given sample implementation and address them in new studies, if any.
Culturo-techno-contextual approach socioscientific issues artificial intelligence sample implementation
Bu çalışma, fen eğitiminde kültür-temelli konuların öğretilmesinde yeni bir yaklaşım olan kültürel-tekno bağlamsal yaklaşımın (KTBY) sosyobilimsel bir konu olarak yapay zekâ odağında değerlendirilmesi, kavramsallaştırılması ve uygulama basamaklarına yönelik bir örneğin sunulmasını içermektedir. KTBY henüz on yıllık bir kavramsal geçmişe sahip olan, kültür, teknoloji ve bağlamın bir potada ele alındığı yeni bir yaklaşımdır. Yerel özelliği bakımından sosyobilimsel konular (SBKlar) için uygun olabilecek bu yaklaşıma dair örnek bir uygulama süreci oluşturulmuştur. Bu örneğin fen eğitiminde önemli bir yer tutan SBKların öğretilmesinde araştırmacılara yol gösterici bir çerçeve çizmesi umulmaktadır. Çalışmada uygulama basamakları araştırmacılar için daha kullanılır hale getirmek amacıyla isimlendirilmiştir. KTBY henüz oldukça yeni bir yaklaşım olduğundan, okuyucuların bu basamak isimlendirmeleri veya verilen uygulama örneğinde olası eksiklikleri eleştirel bir gözle okumaları ve varsa eksiklikleri düzeltmek için yeni çalışmalarda tartışmaları önerilir.
Değerli hocam, çalışmamız bir derleme çalışma olması nedeniyle etik kurul izni gerektirmediğinden, editöre mektup dosyasında çalışmamızın etik kurul belgesinin bulunmadığını bildirdim.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Comparative and Cross-Cultural Education, Science Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2025 |
Submission Date | November 30, 2023 |
Acceptance Date | January 31, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 73 |