In this study, it was purposed to develop a validity and reliability academic achievement test for the Lighting and Sound Technologies unit for fourth graders. The screening model, one of the quantitative research methods, was used in the study. The sample of the study consists of 5th grade students studying in the city center of Kayseri in the 2023-2024 academic year. The academic achievement test pre-application form consisting of 27 questions was applied to 283 5th grade students in a way that would be 10 times the number of questions. The data collection tool used in this study was the Lighting and Sound Technologies academic achievement test. The achievement test consisting of 27 questions, which was finalized in line with expert opinions, was applied to 283 5th grade students. As a result of the analyzes, it is seen that the item difficulty indices ranged between 0.12 and 0.88 and the item discrimination indices ranged between 0.11 and 0.76. Seven questions were removed from the test because the item discrimination indices were below 0.20. It was concluded that the KR-20 reliability coefficient of the developed achievement test was 0.79. This result shows that the achievement test is a reliable measurement
Bu çalışmada dördüncü sınıflara yönelik geçerliği ve güvenirliği sağlanmış Aydınlatma ve Ses Teknolojileri ünitesi akademik başarı testi geliştirmek amaçlanmıştır. Çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden biri olan tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2023-2024 eğitim öğretim yılında Kayseri il merkezinde öğrenim görmekte olan 5. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. 27 sorudan oluşan akademik başarı testi ön uygulama formu soru sayısının 10 katı olacak şekilde 283 5. sınıf öğrencisine uygulanmıştır. Bu araştırmada kullanılan veri toplama aracı Aydınlatma ve Ses Teknolojileri akademik başarı testi kullanılmıştır. Uzman görüşleri doğrultusunda son hali verilen 27 sorudan oluşan başarı testi 283 5. sınıf öğrencisine uygulanmıştır. Yapılan analizler sonucunda madde güçlük indekslerinin 0,12 ile 0,88 arasında değiştiği madde ayırt edicilik indekslerinin ise 0,11 ile 0,76 arasında değiştiği görülmektedir. Madde ayırt edicilik indekslerinin 0,20’ nin altında kalması sebebiyle testten yedi soru testten çıkarılmıştır. Geliştirilen başarı testinin KR-20 güvenirlik katsayısının 0,79 olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ulaşılan bu sonuç başarı testinin güvenilir bir ölçme aracı olduğunu göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Classroom Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2025 |
Submission Date | September 30, 2024 |
Acceptance Date | June 25, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 75 |
Mehmet Akif Ersoy University Journal of Education Faculty