Research Article
BibTex RIS Cite

Development of lighting and sound technologies unit academic achievement test for primary school 4th grade students

Year 2025, Issue: 75, 111 - 126, 31.07.2025
https://doi.org/10.21764/maeuefd.1558492

Abstract

In this study, it was purposed to develop a validity and reliability academic achievement test for the Lighting and Sound Technologies unit for fourth graders. The screening model, one of the quantitative research methods, was used in the study. The sample of the study consists of 5th grade students studying in the city center of Kayseri in the 2023-2024 academic year. The academic achievement test pre-application form consisting of 27 questions was applied to 283 5th grade students in a way that would be 10 times the number of questions. The data collection tool used in this study was the Lighting and Sound Technologies academic achievement test. The achievement test consisting of 27 questions, which was finalized in line with expert opinions, was applied to 283 5th grade students. As a result of the analyzes, it is seen that the item difficulty indices ranged between 0.12 and 0.88 and the item discrimination indices ranged between 0.11 and 0.76. Seven questions were removed from the test because the item discrimination indices were below 0.20. It was concluded that the KR-20 reliability coefficient of the developed achievement test was 0.79. This result shows that the achievement test is a reliable measurement

References

  • Akbulut, H.İ. ve Çepni, S. (2013). Bir üniteye yönelik başarı testi nasıl geliştirilir? İlköğretim 7. sınıf kuvvet ve hareket ünitesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 18-44.
  • Altın Zeybek, U. (2022). İlkokul 4. Sınıf fen bilimleri dersi aydınlatma ve ses teknolojileri ünitesinde stem uygulamalarının akademik başarıya etkisinin araştırılması. Yüksek Lisans Tezi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Burdur.
  • Anderson, L.W. (2003). Classroom assessment: Enhancing the quality of teacher decision making. New Jersey: Routledge.
  • Arı, A. (2013). Bilişsel alan sınıflamasında Yenilenmiş Bloom, Solo, Fink, Dettmer taksonomileri ve uluslararası alanda tanınma durumları. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), 259-290. https://doi.org/10.12780/uusbd164
  • Atılgan, H. (2018). Test geliştirme. Hakan Atılgan (Ed.), Eğitimde ölçme ve değerlendirme (11.Baskı) içinde s. 281-314. Anı Yayıncılık.
  • Aydın, B. (2019). Çoktan seçmeli testler. İçinde Atılgan, H. (Ed.), Eğitimde ölçme ve değerlendirme (ss.201-232). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Aydın, E., ve Selvi, M. (2020). Ortaokul öğrencilerine yönelik ekosistem, biyolojik çeşitlilik ve çevre sorunları başarı testinin geliştirilmesi. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 7(2), 661-682.
  • Aydın Gürler, S. ve Akgün, H. (2023). 4. Sınıf fen bilimleri dersi “maddenin özellikleri” ünitesine ilişkin akademik başarı testi geliştirme: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 22(88), 1849-1870. https://doi.org/10.17755/esosder.1299406
  • Balcı, A. (2011). Sosyal bilimlerde araştırma: Yöntem, teknik ve ilkeler (9.baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Baştürk, S. (2014). Ölçme araçlarının taşıması gereken nitelikler. S. Baştürk (Ed.), Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
  • Brown, S. R. ve Conley, T.D. (2007). Comparing state high school assessments to standards success in entry-level university courses. Educational Assessment, 12(2), 137-160.
  • Can, A. (2014). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde veri analizi, (3. Basım). Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
  • Coşkun, I., ve Sarıkaya, R. (2020). Dördüncü sınıf maddenin özellikleri akademik başarı testi geliştirme: bir geçerlik ve güvenirlik çalışması. Turkish Studies-Educational Sciences, 15(5). http://dx.doi.org/10.47423/TurkishStudies.44911
  • Creswell, J. W. (2017). Araştırma deseni nicel, nitel ve karma yöntem yaklaşımları. (Selçuk Beşir Demir, Çev. Edt.). Eğiten Kitap.
  • Çelen, Ü. ve Aybek, E. C. (2013). Öğrenci başarısının öğretmen yapımı bir testle klasik test kuramı ve madde tepki kuramı yöntemleriyle elde edilen puanlara göre karşılaştırılması. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 4(2), 64-75.
  • Çiçek, Ö., ve Selvi, M. (2021). Fen bilimleri dersi “İnsan ve Çevre” ünitesi akademik başarı testi geliştirme: güvenirlik ve geçerlik çalışması. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(2), 601-630.
  • Divarcı, Ö. F., ve Kaya, H. (2019). 8. sınıf “Maddenin Halleri ve Isı” ünitesine yönelik geçerliliği ve güvenirliği sağlanmış bir akademik başarı testi geliştirme çalışması. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 5(2), 214-238.
  • Edwards, N. (2010). An analysis of the alignment of the grade 12 physical sciences examination and the core curriculum in South Africa. South Africa Journal of Education, 30, 571-590.
  • Embretson, S. E., & Reise, S. P. (2013). Item response theory. Psychology Press.
  • Gönen, S., Kocakaya, S. ve Kocakaya, F. (2011). Dinamik konusunda geçerliği ve güvenirliği sağlanmış bir başarı testi geliştirme çalışması. Yüzüncü Yıl Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 40-57.
  • Güler, N. (2019). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Haladyna, T. M., Downing, S. M., & Rodriguez, M. C. (2002). A review of multiple-choice item-writing guidelines for classroom assessment. Applied Measurement in Education, 15(3), 309–334.
  • İpek Akbulut, H. ve Çepni, S. (2013). Bir üniteye yönelik başarı testi nasıl geliştirilir? İlköğretim 7. sınıf kuvvet ve hareket ünitesine yönelik bir çalışma. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 18-44.
  • Kan, A. (2017). Ölçme aracı geliştirme. İçinde Tekindal, S. (Ed.), Eğitimde ölçme ve değerlendirme (ss.241-277). Ankara: Pegem Akademi.
  • Kara, K. (2016). Fen bilimleri dersinde etkili öğretim stratejilerinin etkililiğinin değerlendirilmesi. Doktora Tezi. Gaziantep Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Gaziantep.
  • Kara, Y. ve Çepni, S. (2011). Investigation the alignment between school learning and entrance examinations through item analysis. Journal of Baltic Science Education, 10(2), 73-86.
  • Kızkapan, O., ve Bektaş, O. (2018). Fen eğitiminde başarı testi geliştirilmesi: Hücre bölünmesi ve kalıtım örneği. Maarif Mektepleri Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(1), 1-18.
  • Köğce, D., Aydın, M., ve Yıldız, C. (2009). Bloom taksonomisinin revizyonu: Genel bir bakış. İlköğretim Online, 8(3), 1-7.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2023). 2023 TIMSS Türkiye raporu. https://www.meb.gov.tr/according-to-timss-2023-the-proportion-of-students-with-high-and-advanced-proficiency-in-science-and-mathematics-in-turkiye-increased/haber/35662/en
  • Nitko, A. J., & Brookhart, S. M. (2011). Educational assessment of students (6th ed.). Pearson.
  • Özer Özkan, Y. (2019). Ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel kavramlar. İçinde Çetin, B. (Ed.), Eğitimde ölçme ve değerlendirme (s.1-22). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Pınar, E. (2019). Dördüncü sinif fen bilimleri dersinde öğrenme amaçli yazma etkinliklerinden günlüğün başariya ve fen tutumuna etkisi. Yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Poyraz, S. (2006). İlköğretim fen bilgisi öğretiminde işbirlikli öğrenme yönteminin kullanildiği eğitim ortamlarinda başarıyı ölçmede çoktan seçmeli testlerin diğer testlere göre etkiler. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14(2), 497-502.
  • Semerci, Ç. (2014). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. İçinde Karip, E.(Ed.), Ölçme ve değerlendirme (ss.1-15). Ankara: Pegem Akademi.
  • Sontay, G., ve Karamustafaoğlu, O. (2020). Fen bilimleri dersi “Güneş, Dünya ve Ay” ünitesine yönelik başarı testinin geliştirilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(2), 511-551.
  • Şen, H.C. ve Eryılmaz, A. (2011). Bir başarı testi geliştirme çalışması: basit elektrik devreleri başarı testi geçerlik ve güvenirlik araştırması. Yüzüncü Yıl Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 1-39.
  • Şimşek, Ü. (2007). Çözeltiler ve kimyasal denge konularında uygulanan jigsaw ve birlikte öğrenme tekniklerinin öğrencilerin maddenin tanecikli yapıda öğrenmeleri ve akademik başarıları üzerine etkisi. Doktora tezi, Atatürk Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Turgut, M. F. ve Baykul, Y. (2014). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (6. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Uzun, Y. (2022). Fen bilimleri dersinde kullanilan stem eğitimi etkinliklerinin dördüncü sinif öğrencilerinin “aydinlatma ve ses teknolojileri” ünitesindeki öğrenmelerine etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Yan, X. ve Erduran, S. (2008). Arguing online: Case studies of pre-service science teachers’ perceptions of online tools in supporting the learning of arguments. Journal of Turkish Science Education, 5(3), 2-31.
  • Yaşar, M. (2017). Ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel kavramlar. İçinde Tekindal, S. (Ed.), Eğitimde ölçme ve değerlendirme (s.9-40). Ankara: Pegem Akademi.
  • Yılmaz, A. (2015). Ölçme Değerlendirmede Testler. E. Karip, (Ed.), Ölçme ve değerlendirme (7. Baskı) içinde (s.152-229). Pegem A Yayıncılık.

İlkokul 4. sınıf öğrencilerine yönelik aydınlatma ve ses teknolojileri ünitesi akademik başarı testinin geliştirilmesi

Year 2025, Issue: 75, 111 - 126, 31.07.2025
https://doi.org/10.21764/maeuefd.1558492

Abstract

Bu çalışmada dördüncü sınıflara yönelik geçerliği ve güvenirliği sağlanmış Aydınlatma ve Ses Teknolojileri ünitesi akademik başarı testi geliştirmek amaçlanmıştır. Çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden biri olan tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2023-2024 eğitim öğretim yılında Kayseri il merkezinde öğrenim görmekte olan 5. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. 27 sorudan oluşan akademik başarı testi ön uygulama formu soru sayısının 10 katı olacak şekilde 283 5. sınıf öğrencisine uygulanmıştır. Bu araştırmada kullanılan veri toplama aracı Aydınlatma ve Ses Teknolojileri akademik başarı testi kullanılmıştır. Uzman görüşleri doğrultusunda son hali verilen 27 sorudan oluşan başarı testi 283 5. sınıf öğrencisine uygulanmıştır. Yapılan analizler sonucunda madde güçlük indekslerinin 0,12 ile 0,88 arasında değiştiği madde ayırt edicilik indekslerinin ise 0,11 ile 0,76 arasında değiştiği görülmektedir. Madde ayırt edicilik indekslerinin 0,20’ nin altında kalması sebebiyle testten yedi soru testten çıkarılmıştır. Geliştirilen başarı testinin KR-20 güvenirlik katsayısının 0,79 olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ulaşılan bu sonuç başarı testinin güvenilir bir ölçme aracı olduğunu göstermektedir.

References

  • Akbulut, H.İ. ve Çepni, S. (2013). Bir üniteye yönelik başarı testi nasıl geliştirilir? İlköğretim 7. sınıf kuvvet ve hareket ünitesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 18-44.
  • Altın Zeybek, U. (2022). İlkokul 4. Sınıf fen bilimleri dersi aydınlatma ve ses teknolojileri ünitesinde stem uygulamalarının akademik başarıya etkisinin araştırılması. Yüksek Lisans Tezi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Burdur.
  • Anderson, L.W. (2003). Classroom assessment: Enhancing the quality of teacher decision making. New Jersey: Routledge.
  • Arı, A. (2013). Bilişsel alan sınıflamasında Yenilenmiş Bloom, Solo, Fink, Dettmer taksonomileri ve uluslararası alanda tanınma durumları. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), 259-290. https://doi.org/10.12780/uusbd164
  • Atılgan, H. (2018). Test geliştirme. Hakan Atılgan (Ed.), Eğitimde ölçme ve değerlendirme (11.Baskı) içinde s. 281-314. Anı Yayıncılık.
  • Aydın, B. (2019). Çoktan seçmeli testler. İçinde Atılgan, H. (Ed.), Eğitimde ölçme ve değerlendirme (ss.201-232). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Aydın, E., ve Selvi, M. (2020). Ortaokul öğrencilerine yönelik ekosistem, biyolojik çeşitlilik ve çevre sorunları başarı testinin geliştirilmesi. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 7(2), 661-682.
  • Aydın Gürler, S. ve Akgün, H. (2023). 4. Sınıf fen bilimleri dersi “maddenin özellikleri” ünitesine ilişkin akademik başarı testi geliştirme: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 22(88), 1849-1870. https://doi.org/10.17755/esosder.1299406
  • Balcı, A. (2011). Sosyal bilimlerde araştırma: Yöntem, teknik ve ilkeler (9.baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Baştürk, S. (2014). Ölçme araçlarının taşıması gereken nitelikler. S. Baştürk (Ed.), Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
  • Brown, S. R. ve Conley, T.D. (2007). Comparing state high school assessments to standards success in entry-level university courses. Educational Assessment, 12(2), 137-160.
  • Can, A. (2014). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde veri analizi, (3. Basım). Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
  • Coşkun, I., ve Sarıkaya, R. (2020). Dördüncü sınıf maddenin özellikleri akademik başarı testi geliştirme: bir geçerlik ve güvenirlik çalışması. Turkish Studies-Educational Sciences, 15(5). http://dx.doi.org/10.47423/TurkishStudies.44911
  • Creswell, J. W. (2017). Araştırma deseni nicel, nitel ve karma yöntem yaklaşımları. (Selçuk Beşir Demir, Çev. Edt.). Eğiten Kitap.
  • Çelen, Ü. ve Aybek, E. C. (2013). Öğrenci başarısının öğretmen yapımı bir testle klasik test kuramı ve madde tepki kuramı yöntemleriyle elde edilen puanlara göre karşılaştırılması. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 4(2), 64-75.
  • Çiçek, Ö., ve Selvi, M. (2021). Fen bilimleri dersi “İnsan ve Çevre” ünitesi akademik başarı testi geliştirme: güvenirlik ve geçerlik çalışması. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(2), 601-630.
  • Divarcı, Ö. F., ve Kaya, H. (2019). 8. sınıf “Maddenin Halleri ve Isı” ünitesine yönelik geçerliliği ve güvenirliği sağlanmış bir akademik başarı testi geliştirme çalışması. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 5(2), 214-238.
  • Edwards, N. (2010). An analysis of the alignment of the grade 12 physical sciences examination and the core curriculum in South Africa. South Africa Journal of Education, 30, 571-590.
  • Embretson, S. E., & Reise, S. P. (2013). Item response theory. Psychology Press.
  • Gönen, S., Kocakaya, S. ve Kocakaya, F. (2011). Dinamik konusunda geçerliği ve güvenirliği sağlanmış bir başarı testi geliştirme çalışması. Yüzüncü Yıl Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 40-57.
  • Güler, N. (2019). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Haladyna, T. M., Downing, S. M., & Rodriguez, M. C. (2002). A review of multiple-choice item-writing guidelines for classroom assessment. Applied Measurement in Education, 15(3), 309–334.
  • İpek Akbulut, H. ve Çepni, S. (2013). Bir üniteye yönelik başarı testi nasıl geliştirilir? İlköğretim 7. sınıf kuvvet ve hareket ünitesine yönelik bir çalışma. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 18-44.
  • Kan, A. (2017). Ölçme aracı geliştirme. İçinde Tekindal, S. (Ed.), Eğitimde ölçme ve değerlendirme (ss.241-277). Ankara: Pegem Akademi.
  • Kara, K. (2016). Fen bilimleri dersinde etkili öğretim stratejilerinin etkililiğinin değerlendirilmesi. Doktora Tezi. Gaziantep Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Gaziantep.
  • Kara, Y. ve Çepni, S. (2011). Investigation the alignment between school learning and entrance examinations through item analysis. Journal of Baltic Science Education, 10(2), 73-86.
  • Kızkapan, O., ve Bektaş, O. (2018). Fen eğitiminde başarı testi geliştirilmesi: Hücre bölünmesi ve kalıtım örneği. Maarif Mektepleri Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(1), 1-18.
  • Köğce, D., Aydın, M., ve Yıldız, C. (2009). Bloom taksonomisinin revizyonu: Genel bir bakış. İlköğretim Online, 8(3), 1-7.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2023). 2023 TIMSS Türkiye raporu. https://www.meb.gov.tr/according-to-timss-2023-the-proportion-of-students-with-high-and-advanced-proficiency-in-science-and-mathematics-in-turkiye-increased/haber/35662/en
  • Nitko, A. J., & Brookhart, S. M. (2011). Educational assessment of students (6th ed.). Pearson.
  • Özer Özkan, Y. (2019). Ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel kavramlar. İçinde Çetin, B. (Ed.), Eğitimde ölçme ve değerlendirme (s.1-22). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Pınar, E. (2019). Dördüncü sinif fen bilimleri dersinde öğrenme amaçli yazma etkinliklerinden günlüğün başariya ve fen tutumuna etkisi. Yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Poyraz, S. (2006). İlköğretim fen bilgisi öğretiminde işbirlikli öğrenme yönteminin kullanildiği eğitim ortamlarinda başarıyı ölçmede çoktan seçmeli testlerin diğer testlere göre etkiler. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14(2), 497-502.
  • Semerci, Ç. (2014). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. İçinde Karip, E.(Ed.), Ölçme ve değerlendirme (ss.1-15). Ankara: Pegem Akademi.
  • Sontay, G., ve Karamustafaoğlu, O. (2020). Fen bilimleri dersi “Güneş, Dünya ve Ay” ünitesine yönelik başarı testinin geliştirilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(2), 511-551.
  • Şen, H.C. ve Eryılmaz, A. (2011). Bir başarı testi geliştirme çalışması: basit elektrik devreleri başarı testi geçerlik ve güvenirlik araştırması. Yüzüncü Yıl Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 1-39.
  • Şimşek, Ü. (2007). Çözeltiler ve kimyasal denge konularında uygulanan jigsaw ve birlikte öğrenme tekniklerinin öğrencilerin maddenin tanecikli yapıda öğrenmeleri ve akademik başarıları üzerine etkisi. Doktora tezi, Atatürk Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Turgut, M. F. ve Baykul, Y. (2014). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (6. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Uzun, Y. (2022). Fen bilimleri dersinde kullanilan stem eğitimi etkinliklerinin dördüncü sinif öğrencilerinin “aydinlatma ve ses teknolojileri” ünitesindeki öğrenmelerine etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Yan, X. ve Erduran, S. (2008). Arguing online: Case studies of pre-service science teachers’ perceptions of online tools in supporting the learning of arguments. Journal of Turkish Science Education, 5(3), 2-31.
  • Yaşar, M. (2017). Ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel kavramlar. İçinde Tekindal, S. (Ed.), Eğitimde ölçme ve değerlendirme (s.9-40). Ankara: Pegem Akademi.
  • Yılmaz, A. (2015). Ölçme Değerlendirmede Testler. E. Karip, (Ed.), Ölçme ve değerlendirme (7. Baskı) içinde (s.152-229). Pegem A Yayıncılık.
There are 42 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Classroom Education
Journal Section Makaleler
Authors

Ayfer Şahin 0000-0001-9903-1445

Rabia Asal Özkan

Publication Date July 31, 2025
Submission Date September 30, 2024
Acceptance Date June 25, 2025
Published in Issue Year 2025 Issue: 75

Cite

APA Şahin, A., & Asal Özkan, R. (2025). İlkokul 4. sınıf öğrencilerine yönelik aydınlatma ve ses teknolojileri ünitesi akademik başarı testinin geliştirilmesi. Mehmet Akif Ersoy University Journal of Education Faculty(75), 111-126. https://doi.org/10.21764/maeuefd.1558492

Mehmet Akif Ersoy University Journal of Education Faculty

33574