Research Article
BibTex RIS Cite

Sınıf öğretmenlerinin sevgi pedagojisine yönelik eğilimleri ve görüşleri

Year 2025, Issue: 75, 326 - 348, 31.07.2025
https://doi.org/10.21764/maeuefd.1632602

Abstract

Bu araştırma, sınıf öğretmenlerinin sevgi pedagojisine yönelik eğilimlerini çeşitli değişkenler açısından incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmada karma araştırma yöntemi ve eş zamanlı iç içe geçmiş desen kullanılmıştır. Araştırmanın nicel boyutu, basit rastgele örnekleme yöntemiyle belirlenen ve Van ilinde bulunan 431; nitel boyutu ise maksimum çeşitlilik yöntemiyle belirlenen 12 sınıf öğretmeni ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama araçları olarak “Sevgi Pedagojisine Yönelik Eğilimler Ölçeği (SPYEÖ)” ve “Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu” kullanılmıştır. Toplanan nicel veriler, düzenlenerek SPSS İstatistik Programı aracılığıyla analizleri (t-testi, ANOVA varyans analizi ve Post-hoc Analizi) yapılmıştır. Nitel veriler ise, yarı yapılandırılmış görüşme formu için uzman görüşü ve katılımcılar tarafından anlaşılırlık onayı alındıktan sonra toplanmaya başlanmış olup elde edilen verilerin tema ve alt temaları görüşler doğrultusunda oluşturulmuştur. Çalışmanın nicel bulguları arasında, sınıf öğretmenlerinin sevgi pedagojisine yönelik eğilimleri cinsiyet ve medeni durum değişkenlerine göre anlamlı düzeyde ilişkili çıkmıştır. Çalışmanın nitel bulguları arasında ise, veli, çocukla iletişim, okulun sosyo-ekonomik durumu, akademik başarı ve güler yüz gibi kavramların sevgi pedagojisi alanında önemli oldukları tespit edilmiştir. Nicel ve nitel bulgular bir arada tartışılmış olup, elde edilen bulguların birbirlerini destekleyip desteklemedikleri açıklanarak ilgili literatürle tartışılmıştır.

References

  • Azboy, İ. (2022). Sevgi pedagojisine yönelik eğilimler ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması ve sınıf öğretmenlerinin sevgi pedagojisine yönelik eğilimlerinin incelenmesi. Dicle Üniversitesi: Yüksek lisans tezi.
  • Baki, A. & Gökçek, T. (2012). Karma yöntem araştırmalarına genel bir bakış. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(42), 1-21.
  • Chapman, G. & Campbell, R., (2012). Çocuklar için beş sevgi dili (çev. Çiğdem BALKANLI). İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Chapman, G. & Freed, D.M. (2022). Okulda beş sevgi dili (çev. Dilek BOYRAZ). İstanbul: Sola Unitas.
  • Clingan, J. (2015). A pedagogy of love. Journal of Sustainability Education, 9(2), 2151-2160.
  • Clough, W. (2006). To be loved and to love. Journal of Psychology and Theology, 34(1), 23-31. https://doi.org/10.1177/009164710603400103
  • Coşkuner, T. (2021). Her çocuk kendisinin öğretmenidir. İstanbul: Cezve Kitap.
  • Cousins, S. B. (2017). Practioners constructions of love in early childhood education and care. International Journal of Early Years Education, 25(1), 16-29. https://doi.org/10.1080/09669760.2016.1263939
  • Creswell, J. W. (2017). Karma yöntem araştırmalarına giriş (Çev, Mehmet SÖZBİLİR). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Çay, Y. (2015). Sınıf öğretmeni adaylarının ve sınıf öğretmenlerinin çocuk sevme düzeylerinin incelenmesi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2016(6), 134-142.
  • Çiçek, H. (2005). İki sevgi filozofu: Mevlana ve Jaspers. Felsefe Dünyası, (42), 103-112.
  • Dilci, M. (2019). Eğitimde beş sevgi dilinin kullanımına ilişkin yönetici ve öğretmen görüşleri. Yüksek Lisans Tezi. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sivas. https://doi.org/10.29228/SOBIDER.39708
  • Durualp, E. & Kaytez, N. (2016). Okul öncesi öğretmenlerinin iş doyumlarının çocuk sevme düzeyleri ile bazı değişkenler açısından incelenmesi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 6(1), 97- 112.https://doi.org/10.14527/pegegog.2016.006
  • Ercan, R. (2014). Öğretmenlerde çocuk sevgisi. Journal of Turkish Studies, 9(8), 435-444. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.7370
  • Field, A. (2013). Discovering statistics using IBM SPSS statistics. https://www.researchgate.net/profile/Abdelrahman-Zueter/post/What_are_the_conditions_for_using_Ordinal_Logistic_regression_Can_anyone_share_the_various_regression_methods_and_their_application/attachment/59d637d8c49f478072ea5080/AS%3A273691429015552%401442264529487/download/DISCOVERING+STATISTICS.pdf
  • Freire, P. (2020). Ezilenlerin pedagojisi. (çev. Erol ÖZBEK). İstanbul: Ütopya Yayınevi.
  • Fromm, E. (2020). Sevme sanatı. (çev. Işıtan GÜNDÜZ). İstanbul: Say Yayınları.
  • Gelbal, S. ve Duyan, V. (2010). İlköğretim öğretmenlerinin çocuk sevme durumlarına etki eden değişkenlerin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 127-137.
  • Goldstein, L. S. & Lake, V. E. (2000). Love, love, and more love for children: Exploring pre-service teachers’ understandings of caring. Teaching and Teacher Education, 16, 861-872.https://doi.org/10.1016/S0742-051X(00)00031-7 URL1 https://medicine.yale.edu/childstudy/services/community-and-schools-programs/comer/mission/
  • Hughes, J. N., Cavell, T. A., & Jackson, T. (1999). Influence of the teacher-student relationship on childhood conduct problems: A prospective study. Journal of Clinical Child Psychology, 28(2), 173- 184.https://doi.org/10.1207/s15374424jccp2802_5
  • Kayaalp, İ. (2012). Eğitimde iletişim dili, İstanbul: Nesil Yayınları.
  • Kayadibi, F. (2002). Sevgi faktörünün eğitim verimliliği üzerine etkisi. İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 5, 33-50.
  • Kuçuradi, İ. (2022). İnsan ve değerleri. Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu.
  • Maatta, K. & Uusiautti, S. (2011). Pedagogical love and good teacherhood. Education, 17(2), 29-41. https://doi.org/10.37119/ojs2011.v17i2.81
  • Maatta, U. & Uusiautti, S. (2012). Pedagogical authority and pedagogical love-connected or incompatible? International Journal of Whole Schooling, 8(1), 21-39.
  • Stehlik, T. (2016). Is “pedagogical love” the secret to Finland’s educational success? https://blog.aare.edu.au/is-pedagogical-love-the-secret-to-finlands-educational-success/ (Erişim Tarihi: 15.09.2024)
  • Taggart, G. (2016). Compassionate pedagogy: The ethics of care in early childhood professionalism. European Early Childhood Education Research Journal, 24(2), 1-13. https://doi.org/10.1080/1350293X.2014.970847
  • Türk, R., Kardaş-Özdemir, F. & Kerimoğlu-Yıldız, G. (2017). Öğretmenlerin çocuk sevme durumlarının belirlenmesi: Kars Örneği. İzmir Dr. Behçet Uz Çocuk Hastalıkları Dergisi, 7(1), 45-52.
  • Wilkinson, J. & Kaukko, M. (2020). Educational leading as pedagogical love: The case for refugee education. International Journal of Leadership in Education, 23(1), 70-85. https://doi.org/10.1080/13603124.2019.1629492
  • Yıldırım, A. Şimşek, H. (2021). Nitel araştırma yöntemleri. İstanbul: Seçkin Yayıncılık.
  • Yin, L. C., Loreman, T., Abd Majid, R. & Alias, A. (2019). The Dispositions towards Loving Pedagogy (DTLP) scale: Instrument development and demographic analysis. Teaching and Teacher Education, 86, 102-884. https://doi.org/10.1016/j.tate.2019.102884
  • Yoleri, S. (2014). Okul öncesi öğretmenlerinin çocuk sevme düzeyine etki eden değişkenlerin incelenmesi. Ejer Congress, 24-26 Nisan, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Kongre Merkezi.
  • Zırhlıoğlu, G. (2020). İnsan yaşamındaki yeri ve kaynağı bakımından etik bir değer olarak sevgi. İstanbul: Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü (Doctoral dissertation, Doktora Tezi).

Classroom teachers’ tendencies and opinions on the pedagogy of love

Year 2025, Issue: 75, 326 - 348, 31.07.2025
https://doi.org/10.21764/maeuefd.1632602

Abstract

This research aims to examine classroom teachers' tendencies towards love pedagogy in terms of various variables. Mixed research method and simultaneous nested design were used in the research. The quantitative dimension of the research consists of 431 participants in Van province, determined by simple random sampling method. The qualitative dimension was carried out with 12 classroom teachers determined by the maximum diversity method. "Tendencies Towards Pedagogy of Love Scale (SPYEÖ)" and "Semi-Structured Interview Form" were used as data collection tools in the research. The collected quantitative data were organized and analyzed (t-test, ANOVA analysis of variance and Post-hoc Analysis) through the SPSS Statistics Program. Qualitative data started to be collected after receiving expert opinion and comprehensibility approval from the participants for the semi-structured interview form, and the themes and sub-themes of the data obtained were created in line with the opinions. Among the quantitative findings of the study, tendencies towards classroom teachers' love pedagogy were found to be significantly related to gender and marital status variables. Among the qualitative findings of the study, it was determined that concepts such as parent, communication with the child, socio-economic status of the school, academic success and friendliness are important in the field of love pedagogy. Quantitative and qualitative findings were discussed together, and it was explained whether the findings supported each other and discussed with the relevant literature.

References

  • Azboy, İ. (2022). Sevgi pedagojisine yönelik eğilimler ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması ve sınıf öğretmenlerinin sevgi pedagojisine yönelik eğilimlerinin incelenmesi. Dicle Üniversitesi: Yüksek lisans tezi.
  • Baki, A. & Gökçek, T. (2012). Karma yöntem araştırmalarına genel bir bakış. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(42), 1-21.
  • Chapman, G. & Campbell, R., (2012). Çocuklar için beş sevgi dili (çev. Çiğdem BALKANLI). İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Chapman, G. & Freed, D.M. (2022). Okulda beş sevgi dili (çev. Dilek BOYRAZ). İstanbul: Sola Unitas.
  • Clingan, J. (2015). A pedagogy of love. Journal of Sustainability Education, 9(2), 2151-2160.
  • Clough, W. (2006). To be loved and to love. Journal of Psychology and Theology, 34(1), 23-31. https://doi.org/10.1177/009164710603400103
  • Coşkuner, T. (2021). Her çocuk kendisinin öğretmenidir. İstanbul: Cezve Kitap.
  • Cousins, S. B. (2017). Practioners constructions of love in early childhood education and care. International Journal of Early Years Education, 25(1), 16-29. https://doi.org/10.1080/09669760.2016.1263939
  • Creswell, J. W. (2017). Karma yöntem araştırmalarına giriş (Çev, Mehmet SÖZBİLİR). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Çay, Y. (2015). Sınıf öğretmeni adaylarının ve sınıf öğretmenlerinin çocuk sevme düzeylerinin incelenmesi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2016(6), 134-142.
  • Çiçek, H. (2005). İki sevgi filozofu: Mevlana ve Jaspers. Felsefe Dünyası, (42), 103-112.
  • Dilci, M. (2019). Eğitimde beş sevgi dilinin kullanımına ilişkin yönetici ve öğretmen görüşleri. Yüksek Lisans Tezi. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sivas. https://doi.org/10.29228/SOBIDER.39708
  • Durualp, E. & Kaytez, N. (2016). Okul öncesi öğretmenlerinin iş doyumlarının çocuk sevme düzeyleri ile bazı değişkenler açısından incelenmesi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 6(1), 97- 112.https://doi.org/10.14527/pegegog.2016.006
  • Ercan, R. (2014). Öğretmenlerde çocuk sevgisi. Journal of Turkish Studies, 9(8), 435-444. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.7370
  • Field, A. (2013). Discovering statistics using IBM SPSS statistics. https://www.researchgate.net/profile/Abdelrahman-Zueter/post/What_are_the_conditions_for_using_Ordinal_Logistic_regression_Can_anyone_share_the_various_regression_methods_and_their_application/attachment/59d637d8c49f478072ea5080/AS%3A273691429015552%401442264529487/download/DISCOVERING+STATISTICS.pdf
  • Freire, P. (2020). Ezilenlerin pedagojisi. (çev. Erol ÖZBEK). İstanbul: Ütopya Yayınevi.
  • Fromm, E. (2020). Sevme sanatı. (çev. Işıtan GÜNDÜZ). İstanbul: Say Yayınları.
  • Gelbal, S. ve Duyan, V. (2010). İlköğretim öğretmenlerinin çocuk sevme durumlarına etki eden değişkenlerin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 127-137.
  • Goldstein, L. S. & Lake, V. E. (2000). Love, love, and more love for children: Exploring pre-service teachers’ understandings of caring. Teaching and Teacher Education, 16, 861-872.https://doi.org/10.1016/S0742-051X(00)00031-7 URL1 https://medicine.yale.edu/childstudy/services/community-and-schools-programs/comer/mission/
  • Hughes, J. N., Cavell, T. A., & Jackson, T. (1999). Influence of the teacher-student relationship on childhood conduct problems: A prospective study. Journal of Clinical Child Psychology, 28(2), 173- 184.https://doi.org/10.1207/s15374424jccp2802_5
  • Kayaalp, İ. (2012). Eğitimde iletişim dili, İstanbul: Nesil Yayınları.
  • Kayadibi, F. (2002). Sevgi faktörünün eğitim verimliliği üzerine etkisi. İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 5, 33-50.
  • Kuçuradi, İ. (2022). İnsan ve değerleri. Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu.
  • Maatta, K. & Uusiautti, S. (2011). Pedagogical love and good teacherhood. Education, 17(2), 29-41. https://doi.org/10.37119/ojs2011.v17i2.81
  • Maatta, U. & Uusiautti, S. (2012). Pedagogical authority and pedagogical love-connected or incompatible? International Journal of Whole Schooling, 8(1), 21-39.
  • Stehlik, T. (2016). Is “pedagogical love” the secret to Finland’s educational success? https://blog.aare.edu.au/is-pedagogical-love-the-secret-to-finlands-educational-success/ (Erişim Tarihi: 15.09.2024)
  • Taggart, G. (2016). Compassionate pedagogy: The ethics of care in early childhood professionalism. European Early Childhood Education Research Journal, 24(2), 1-13. https://doi.org/10.1080/1350293X.2014.970847
  • Türk, R., Kardaş-Özdemir, F. & Kerimoğlu-Yıldız, G. (2017). Öğretmenlerin çocuk sevme durumlarının belirlenmesi: Kars Örneği. İzmir Dr. Behçet Uz Çocuk Hastalıkları Dergisi, 7(1), 45-52.
  • Wilkinson, J. & Kaukko, M. (2020). Educational leading as pedagogical love: The case for refugee education. International Journal of Leadership in Education, 23(1), 70-85. https://doi.org/10.1080/13603124.2019.1629492
  • Yıldırım, A. Şimşek, H. (2021). Nitel araştırma yöntemleri. İstanbul: Seçkin Yayıncılık.
  • Yin, L. C., Loreman, T., Abd Majid, R. & Alias, A. (2019). The Dispositions towards Loving Pedagogy (DTLP) scale: Instrument development and demographic analysis. Teaching and Teacher Education, 86, 102-884. https://doi.org/10.1016/j.tate.2019.102884
  • Yoleri, S. (2014). Okul öncesi öğretmenlerinin çocuk sevme düzeyine etki eden değişkenlerin incelenmesi. Ejer Congress, 24-26 Nisan, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Kongre Merkezi.
  • Zırhlıoğlu, G. (2020). İnsan yaşamındaki yeri ve kaynağı bakımından etik bir değer olarak sevgi. İstanbul: Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü (Doctoral dissertation, Doktora Tezi).
There are 33 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Philosophical and Social Foundations of Education
Journal Section Makaleler
Authors

Emine Nur Kayri Yücel 0009-0004-2658-3205

Sevgi Koç 0000-0002-3023-4102

Publication Date July 31, 2025
Submission Date February 3, 2025
Acceptance Date July 3, 2025
Published in Issue Year 2025 Issue: 75

Cite

APA Kayri Yücel, E. N., & Koç, S. (2025). Sınıf öğretmenlerinin sevgi pedagojisine yönelik eğilimleri ve görüşleri. Mehmet Akif Ersoy University Journal of Education Faculty(75), 326-348. https://doi.org/10.21764/maeuefd.1632602

Mehmet Akif Ersoy University Journal of Education Faculty

33574