Anne, çocuğun hayatındaki en önemli kişidir. Annelerin ebeveynliğe yönelik tutumlarını belirlemek, annelerin ebeveynlik davranışlarını anlamayı kolaylaştırabilir. Bu araştırmanın amacı, annelerin ebeveynliğe yönelik tutumlarının incelenmesidir. Araştırma karma araştırma yöntemlerinden açıklayıcı sıralı desen ile yürütülmüştür. Araştırmanın nicel boyutunda 352, nitel boyutunda ise 30 katılımcı yer almıştır. Araştırma sonucunda annelerin ebeveynliğe yönelik tutum düzeylerinin yüksek olduğu ortaya çıkmıştır. Nitel verilerde annelerin ebeveynliğe yönelik tutumları incelendiğinde, annelerin ebeveynlikte doyum sağlamak için çocukları ile zaman geçirdikleri, etkinlik yaptıkları, sevgi gösterdikleri ve onlarla konuştukları sonucuna ulaşılmıştır. Annelerin ebeveynlikte yeterlilik için çocuğa destek olma, kendini geliştirme, zaman geçirme, rol model olma ve gelişim takibi yaptıkları; ilgi için çocuğun ihtiyaçlarını karşıladıkları, sevgi gösterdikleri, zaman geçirdikleri ve onları dinledikleri bulunmuştur. Araştırmada annelerin ebeveynliğe yönelik tutumlarının; yaş, eğitim durumu, ailenin sosyo-ekonomik düzeyi ve annenin aile eğitim programına katılma durumu değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık oluşturmadığı belirlenmiştir.
Sayın Editör, “Annelerin ebeveynliğe yönelik tutumları: Karma araştırma yöntemi ” başlıklı makalenin yazarı benim. Bu makalenin bana ait olduğunu ve başka bir dergiye yayınlanmak üzere gönderilmediğini beyan ederim. Saygılarımla,
The mother is the most important person in the child’s life. Understanding mothers’ attitudes towards parenting can extend the understanding of mothers’ parenting behavior. Examining mothers' attitudes toward parenting is the aim of this study. An explanatory sequential design using a combination of research methods was used to perform the study. 352 mothers took part in the study's quantitative component, whereas 30 mothers took part in its qualitative component. Mothers had a high attitude level for parenting, according to analysis done during the quantitative phase of the study. When mothers’ attitudes towards parenting were analysed in the qualitative data, it was revealed that mothers spent time with their children, did activities, showed love and talked to them in order to achieve parenting satisfaction. For parenting competence, mothers supported the child, performed self-development, spent time with the child, acted as a role model and monitored development; it was revealed that for attention they met the child’s needs, showed love, spent time with the child and listened to him/her. The study found that mothers' attitudes toward parenting did not differ significantly according to variables such as age, educational status, the family's socioeconomic level, and the mother's participation in family education programs.
Dear Editor I am the writer of the article titled ‘Mothers' attitudes towards parenting: The mixed-methods study. I declare that this article belongs to me and not send to another journal for publish. Sincerely,
| Primary Language | English |
|---|---|
| Subjects | Early Childhood Education |
| Journal Section | Makaleler |
| Authors | |
| Publication Date | October 31, 2025 |
| Submission Date | July 9, 2025 |
| Acceptance Date | October 20, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Issue: 76 |
Mehmet Akif Ersoy University Journal of Education Faculty