Riddle is defined as a type of
question that describes something in a difficult and confusing way and has a
clever or funny answer, often asked as a game. Riddles draw attention not only
as a means of game and entertainment but also as an effective literary genre in
the development of children's basic language skills. This effect of riddles on
children also manifests itself in the development of the vocabulary. As a
matter of fact, developing the vocabulary in children is important both in
learning the subtleties of the mother tongue and in using the language
effectively. In this context, the riddles that are oral literary products
enriches the material in studies on language education and contributes to the
development of the child about language and thought. In this study, the riddles
that were published in the journal titled Küçükler Gazetesi (Journal of The
Children), which started publication in 1918 and published weekly and only its
eight issues reached today, were included in the scope of the research. The
existing issues of Küçükler Gazetesi have been obtained from Seyfettin Özege
Library at Erzurum Atatürk University. One thing that draws attention on the
covers of all the issues of the journal is that there is a riddle asked under
the heading of “Our riddle.” This journal is seen to have had a different
content than the other children's magazines published in the period of Küçükler
Gazetesi. Within the scope of the study, the journal was transferred from old
letters to new letters, analyzed and then the riddles overemphasized on the
magazine were determined. The study is a qualitative research and the document
review method is used when the data are obtained. On the study the importance
of riddles in Küçükler Gazetesi was tried to detected in terms of vocabulary
teaching .
Teaching words with riddles language acquisition importance of riddles children’s journal Küçükler Gazetesi (Journal of The Children)
Bir şeyin adını söylemeden, bazı özelliklerini üstü kapalı
olarak anlatarak onun ne olduğunu bilmeyi, dinleyene veya okuyana bırakan oyun,
eğlence olarak tanımlanan bilmece; sadece bir oyun ve eğlence aracı olarak
değil çocukların anlama ve anlatma temel dil becerilerinin gelişmesinde de
etkili bir edebî tür olarak dikkat çekmektedir. Bilmecelerin çocuklar
üzerindeki bu tesiri, onların kelime hazinesinin gelişiminde de kendisini
göstermektedir. Nitekim çocuklardaki kelime hazinesini geliştirme, onların hem ana
dilinin inceliklerini öğrenmesi hem de dili etkili kullanması noktasında
önemlidir. Bu bağlamda sözlü edebiyat ürünlerinden olan bilmeceler, dil
eğitimine yönelik çalışmalarda malzemeyi zenginleştirmekte, çocuğun dil ve
düşünce noktasında gelişimine katkı sağlamaktadır. Bu çalışmada 1918 yılında
yayın hayatına başlayan, haftada bir yayınlanan ve sekiz sayısı günümüze
ulaşmış olan Küçükler Gazetesi’nin
içerisinde yer alan bilmeceler değerlendirme kapsamına alınmıştır. Küçükler Gazetesi’nin mevcut sayıları
Erzurum Atatürk Üniversitesi Seyfettin Özege Kitaplığı’ndan temin edilmiştir.
Derginin bütün sayılarının kapağında dikkat çeken bir husus “Bilmecemiz”
başlığı altında bilmecelerin sorulmasıdır. Burada Küçükler Gazetesi’nin yayınlandığı dönemdeki diğer çocuk
dergilerinden farklı bir uygulama görülmektedir. Çalışma kapsamında dergi, eski
harflerden yeni harflere aktarılmış, incelenmiş ve dergide ehemmiyetle üzerinde
durulan bilmeceler tespit edilmiştir. Çalışma nitel bir çalışmadır ve veriler
elde edilirken doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Çalışmada, Küçükler Gazetesi’ndeki bilmecelerin
kelime öğretimi açısından önemi tespit edilmeye çalışılmıştır.
Bilmeceler ile kelime öğretimi dil edinimi bilmecelerin önemi çocuk dergisi Küçükler Gazetesi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Creative Arts and Writing |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 12, 2018 |
Submission Date | August 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 11 Issue: 24 |