İnsan,
mutlak otoriteden tarih boyunca bir şeyler istemiştir. Kendisi için; ailesi,
ülkesi ya da tüm insanlık için taleplerde bulunmuştur. Bu
talepler ve bunların istenmesi, doğrudan güce sahip olmak/olmamakla
ilişkilendirilir bir durumdur. Birinin mutlu, iyi olmasını isteyip
gerçekleştirememek ya da kötü olmasını umut edip beklemek teorik olarak benzer
kaynaklardan beslenmektedir. Dolayısıyla insan, her ikisi için de gücü
yetmediği durumlarda yardımı mutlak otoriteden umar ve taleplerini bazı kalıp
ve bu kalıpların genişletildiği/değiştirildiği formlarla sunar. Alkış, iyi
dileklerin temennisi iken kargış, kötü dileklerin dile getirilmesidir.
Alkışlar
– kargışlar varlığını hayatın içinde, sözlü kültürde devam ettirdiği için çağın
getirileri, değişen ihtiyaçlar, koşullar altında değişimlere uğrayabilmektedir.
Varlığını olduğu gibi koruyan alkışlar - kargışlar yanında güncellemeler ve
yeni yaratımlar da dilde yerini almaktadır.
Tümüyle
insanî olan, mutlak güçten yardım isteme güdüsü elbette dile ve buradan da
edebi dile sıçramıştır. Şairler ait oldukları toplumun bir parçası olarak zaman
zaman alkış ve kargışlarını şiir dili vasıtasıyla ortaya koymuşlardır. Vurgun,
Sende Kalmış, Kıyamete Kırk Kala isimli eserleri ve bunlar
içinden bestelenmiş birçok şiiri ile ünlenmiş Cemâl Sâfi de şiirlerinde mutlak
otoriteden iyi ve kötü dileklerde bulunmuştur. Bu çalışmada, Cemal Safi’nin
şiirlerindeki alkış ve kargış unsurları belirlenerek bunların şairin
poetikasındaki yeri örnekler üzerinden çözümlenecektir.
Mankind always
needed something from absolute authority throughout history. He always demanded
something for the sake of his family, country or the humanity itself. Those
demands and their statue of being required are a statue that associated with
having a direct power or vice versa. To want someone to be good but not being
able to make it happen or wishing someone that something bad happens to someone
and waiting for it are theoretically the same. Hence, when mankind is not
powerful enough for both, he seeks help from absolute authority and presents
its requests with some patterns and in some forms, whose patterns are
broadened/altered. While blessing is a way of showing regards, cursing is a way
of showing bad wishes.
Since applauses
– imprecations continue their existences in life and oral culture, returns of
the age and changing needs might go through some changes under the
circumstances. Aside from applauses – imprecations which keep their existences
as it is, also updates and new creations take their places inside the language.
The instinct of
wanting help from the absolute power, which is totally humane, have of course
jumped to language and from there to literary language. Poets, as a part of
their community, from time to time presented their applauses and imprecations
through poetic language. Cemâl Sâfi who made a name for himself with his works
Vurgun, Sende Kalmış, Kıyamete Kırk Kala and with many poems inside these
works, also has good and bad wishes from absolute authority. This work is made
for the determination of means of blessings and cursings in Cemal Safî's poems
and their place in his poetry will be examined on examples.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Cultural Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2020 |
Submission Date | January 29, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 13 Issue: 29 |