: The corona virus, technically known as
SARS-CoV-2 or Covid-19, was first identified in december
2019 in Wuhan, China (Hubei). Before long, it rapidly spread around the globe,
leaving behind mass devastation in its wake. The first ever case to appear in
Turkey was announced on March 11, 2020. This pandemic has brought the world, our country [Turkey],
our daily lives, production, and consumption to a grinding halt. Of course,
such out breaks are not new to history. For example, between 1918 and 1920, the
Spanish flu a subtype of the H1N1 virus wiped out between 50 million and 100
million people. However, as one might assume, a lack of advanced communication
tools or solution models meant that the exchange of knowledge back then was
nowhere near as fast or accurate as it is today. That said, it is possible to
take a closer look the core beliefs and values that underlie the current corona
virus within an digital cultural environment as the virus is identified and
spreads this granted our living in an age where communication technology and
range are at their peak. Moreover, also can assess how such information is
rapidly created and shared within the framework of the same causes. Many a
humorous [social media] post related to coronavirus have surfaced online,
especially now that the virus has put much of the world is under quarantine
(something not yet fully felt in Turkey). Alas, as the situation worsens, it
seems that they are losing ground. Intriguingly, many have either a comedic or
a protest-like air about them in terms of their type, form, and content. This
study has focused several posts that are poetic in nature and analysed them in
terms of their folkloric and comedic-protest functions using a culturalist
approach and interdisciplinary paradigms.
2019
yılı aralık ayında Çin’in Hubey eyaletinin Wuhan kentinde tespit edilmesinin
ardından dünya ölçeğinde hızlı ve yıkıcı bir yayılım gösteren ve Türkiye’de de
bu doğrultuda görülen ilk vakası 11 Mart 2020 tarihinde açıklanan, teknik
olarak SARS-CoV-2; Covid-19 gibi adlarla da anılan koronavirüs salgını bütün
dünyayı olduğu gibi ülkemizi, gündelik yaşamımızı, üretim ve tüketim
faaliyetlerimizi derinden etkilemiştir. Benzeri salgınların aslında tarihi
süreçte de görüldüğü –örneğin 1918-1920 yılları arasındaki “İspanyol gribi” adı
verilen H1N1 virüsünün alt türü nedeniyle gerçekleşen salgında 50 milyon ila
100 milyon arasında insanın yaşamını yitirdiği düşünülmektedir- fakat etkileşim
araçlarının, korunma ve çözüm modellerinin bu denli gelişmemiş olması nedeniyle
insanların tarihte, günümüzdeki kadar hızlı ve doğru bilgi alışverişinde bulunamadığı
öngörülebilir. Bu durumun, iletişim tür ve araçlarının teknolojik açıdan çok
üst düzeylerde olduğu çağımız şartlarında virüsün salgın olarak belirmesi ve
dünyaya yayılması süreçlerinde elektronik kültür ortamında koronavirüs
konusunda yaratılan ortak düşünce ve değerlerin, bu doğrultudaki yaratım ve
paylaşım tutumlarının da hızlı bir etkileşim ve dolaşım içinde gerçekleşmesiyle
aynı nedensellik ve düzlemde değerlendirilmesi mümkündür. Salgının küresel bir
karantinaya yol açmaya başladığı fakat etkilerinin ülkemizde henüz tam olarak
hissedilmediği dönemler esas olmak üzere koronavirüsle ilgili elektronik kültür
ortamında çok sayıda mizahi paylaşımda bulunulmuştur ve bu paylaşımlar görece
azalmış olmak kaydıyla devam etmiştir. Tespit edilen paylaşımların önemli bir
kısmında mizah ve protesto odaklı söylem tür, biçim ve içerikleri ağırlıklı
olarak dikkat çekmiştir. Bu çalışmada, söz konusu paylaşımlar arasından şiir
niteliği taşıyan örnekler folklorun ve mizahın protesto işlevi bağlamında, kültürbilimsel
yaklaşımla ve disiplinlerarası paradigmalarla ele alınarak çözümlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Cultural Studies, Turkish Folklore |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 15, 2020 |
Submission Date | March 31, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 13 Issue: 30 |