Review Article
BibTex RIS Cite

YABANCILAŞMA KAVRAMININ ÇAĞDAŞ SERAMİK ESERLER ÜZERİNDEN İNCELENMESİ

Year 2023, Volume: 16 Issue: 44, 2107 - 2126, 20.12.2023
https://doi.org/10.12981/mahder.1277239

Abstract

ÖZ: Yabancılaşma, insanın yaşamını sürdürdüğü harici alandan, varlıksal çatışmalara, doğrudan veya dolaylı gerçekleşebilmektedir. Düşünürlerin felsefi görüşlerinde, çeşitli olguları ile tetkik edilen yabancılaşma, toplumsal ve bireysel olarak gözlemlenebilmekte ve negatif duygulanımlar ile açığa çıkabilmektedir. Kavram, felsefe, sosyoloji, psikoloji ve birçok disiplin içerisinde incelenmiş, insana özgü ifade biçimlerinde değerlendirilmiştir. Özgün olamamak ile ilintili olmasının beraberinde yaşanılan yalnızlaşma, anlam kaybı ve kaçınılmaz sorgulayışların, insan zihninde ne şekilde belirdiği ve bir yükseliş ile boşaltıma dönüşüp, nasıl son bulabildiği üzerine araştırmalarda bulunulmuştur. Sistematik yapılandırmaların algısal yönetimi doğrultusunda, insan zihninde gerçekleşmeye başlayan baskılanma, yabancılaşma hali ile öz yıkım süreçlerini ortaya çıkarmıştır. Yıkım sürecinde genişlemeye başlayan yalnızlık alanı, bireyin kendi kendini kavramaya çalışmasına ve zihinsel sorgulayış sürecinde kaybolan anlamları, anlamlı kılmaya yönelmesi ile imgeler bütünü oluşturmuş, yaratıcı benliği harekete geçirmiştir. Zihinsel ve fiziksel kasın kullanımı ile biçimlendirilen çamur maddesi de, bir boşaltım eyleminin beraberinde bastırılmış duygulanımların harekete geçmesini sağlayarak, yabancılaşarak yalnızlaşan bireyin nedensel olgusunu, biçimlendirdiği ifadesinin üzerinden anlamlandırmaya yönelmesinde etken olmuştur. Yabancılaşma hali içerisinde gözlemlenen bireylerin negatif eylemlerine, oluşumu ile karşılık verebilen seramik, özgün ifadelerin aktarımı ile sanatsal gelişimini sağlamıştır. Makalenin kapsamında incelenen, çağdaş seramik sanatçılarının çalışmaları, yaşanılan gerçekliklerin izlenimi ile biçimlendirilmiş, yabancılaşmanın kaçınılmaz yıkıcı etkisini, lirik ifadelerinin doğrultusunda aktarmışlardır.
Anahtar Kelimeler: Yabancılaşma, İnsan, Zihin, Sanat, Seramik
ABSTRACT: Alienation can occur directly or indirectly from the external space in which the human lives to the existential conflicts. Alienation, which is examined with various phenomena in the philosophical perspective of thinkers, can be observed socially and indiyidually and can be revealed with negative affectivities. The concept has been examined in philosophy, sociology, psychology and many disciplines, and has been evaluated in human-specific forms of expression. There have been researches on how the loneliness, which is experienced along with being associated with not being original, loss of meaning and inevitable questioning are determined in the human mind and how they can turn into an ascension and discharge and end. In line with the perceptual management of systematic configurations, the suppression that has begun occur in the human mind has revealed the processes of alienation and self-destruction. The area of loneliness, which started to expand during the destruction process, created a whole of images with the individual’s attempt to comprehend himself and to maket he meanings lost in the process of mental questioning meaningful stimulated the creative self. The mud material, shaped by the use of mental and phsical muscle, with enables suppressed emotions to be activated along with an act of excretion, has been a factor in the tendency of the individual, who has become isolated by alienation, to make sense of the causal phenomenon through the expression he has shaped. Ceramic, which can respond to the negative actions of individuals observed in a state of alienation with its formation, has provided its artistic development with the transfer of original expressions. The Works of contemporary ceramic artists, which are examined with in the scope of the article, have been shaped by the impression of lived realities, and have conveyed the inevitable destructive effect of alienation in the direction of their lyrical expressions.
Keywords: Alienation, Human, Mind, Art, Ceramic

References

  • Cevizci, A. (1999). Felsefe sözlüğü. İstanbul: Paradigma.
  • Hançerlioğlu, O. (1985). Felsefe ansiklopedisi, Kavramlar ve akımlar Cilt-7 (U-Z). İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Huntürk, Ö. (2016). Heykel ve sanat kuramları. İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Karabulut, N., - Daşdemir, F. (2020). İmge, imgelem ve imgeleme kavramları bağlamında sanat eserinin oluşumu. Ekev Akademi Dergisi, 82, 237-240.
  • Osmanoğlu, Ö. (2016). Hegel'den Marcuse'ye yabancılaşma olgusu. Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3, 68-72.
Year 2023, Volume: 16 Issue: 44, 2107 - 2126, 20.12.2023
https://doi.org/10.12981/mahder.1277239

Abstract

References

  • Cevizci, A. (1999). Felsefe sözlüğü. İstanbul: Paradigma.
  • Hançerlioğlu, O. (1985). Felsefe ansiklopedisi, Kavramlar ve akımlar Cilt-7 (U-Z). İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Huntürk, Ö. (2016). Heykel ve sanat kuramları. İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Karabulut, N., - Daşdemir, F. (2020). İmge, imgelem ve imgeleme kavramları bağlamında sanat eserinin oluşumu. Ekev Akademi Dergisi, 82, 237-240.
  • Osmanoğlu, Ö. (2016). Hegel'den Marcuse'ye yabancılaşma olgusu. Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3, 68-72.
There are 5 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Ceramic-Glass Design
Journal Section Articles
Authors

Aydan Berfin Alim 0000-0001-6060-4445

Duygu Kahraman 0000-0002-5814-4387

Early Pub Date December 20, 2023
Publication Date December 20, 2023
Submission Date April 4, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 16 Issue: 44

Cite

APA Alim, A. B., & Kahraman, D. (2023). YABANCILAŞMA KAVRAMININ ÇAĞDAŞ SERAMİK ESERLER ÜZERİNDEN İNCELENMESİ. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 16(44), 2107-2126. https://doi.org/10.12981/mahder.1277239